Laurens van Klaveren

Eén van de drie oprichters van Onstuimig interactieve communicatie, online ontwerpbureau uit Amersfoort. Houdt zich bezig met ontwerp en interactie. Ook gek op woorden, trouwens.
-
Designtip: Wehkamp heeft design vernieuwd
Wehkamp heeft haar vernieuwde site gelanceerd. Wat direct opvalt is dat de site veel rustiger is geworden qua kleurgebruik. Het lijkt erop dat Wehkamp hiermee inzet op een chiquere uitstraling dan voorheen.
-
Designtip: Zomerse festivals
Nu de zon eindelijk schijnt is het festivaltijd. Grappig om te zien dat de organisatoren van dansfeesten onbedoeld uit dezelfde kleurrijke sprookjeswereldvijver vissen. Kijk en vergelijk!
-
Designtip: The EcoZoo en Sultana
The EcoZoo is een leuke 3D site met een heerlijk soepele besturing. Veel grappige designdetails, zoals de zonnekringen boven in de boom en de Pop-up Books van de verschillende dieren. De site is gemaakt door de Japanse flash specialist Masayuki Kido, in opdracht van McCann Erickson Japan.
-
Designtip: Kekke interface Nalden.net
Vandaag kwam ik een superleuke site tegen die uitblinkt op het gebied van design en usability.
Navigeren wordt op Nalden.net een pure gevoelskwestie en dat is goed! Los van de content moet je gewoon lekker gaan navigeren óm het navigeren, veel plezier!
-
Concept designer SBS Broadcasting kiest voor eenvoud
SBS Broadcasting heeft haar websites in een nieuw jasje gestoken. Een designerjasje. Pret a porter met een haute couture uitstraling. Zodra je de drie websites (SBS6, Net5, Veronica) naast elkaar zet, zie je direct een rode draad. Vaak heeft dat ook een nadeel, namelijk dat in de hang naar efficiency de verschillende identiteiten niet langer tot hun recht komen, maar ik heb het idee dat in dit geval de balans vrij goed uitpakt.
De rode draad doet dus geen afbreuk aan de eigen identiteit van de zenders. De zenders communiceren immers naar verschillende volggroepen. Maar die worden op deze manier allemaal op hun eigen manier aangesproken. Een simpele toplevel-navigatiebalk zorgt voor synergie, zonder dat het stoort.
Maar waar is de vernieuwing?
-
Aanpasbare BBC-homepage klaar voor primetime
De Britse BBC heeft na wat maandjes openbaar proefdraaien een vernieuwde homepage gelanceerd. Het basisidee is dat zo’n beetje alles gecustomised kan worden. Door je postcode of woonplaats in te voeren zie je alleen relevant nieuws en weerberichten uit jouw regio. Je kunt deze selectie verder aanscherpen door zelf bepaalde nieuwsthema’s aan/uit te zetten en per rubriek het aantal headlines te kiezen.
Het maken van al deze instellingen vindt plaats binnen de pagina zelf, in mooi vormgegeven uitschuifpaneeltjes. Nadat je het nieuws hebt gefilterd op jouw interesses kun je de blokken indelen zoals jij het wilt door ze simpelweg over de pagina te slepen. Geef je site vervolgens ook nog eens je lievelingskleurtje en je bent klaar. Leuk webtweepuntnul en zo, maar heeft het zin?
-
Philips doet interactief met jaarverslag
Afgelopen maandag heeft Philips haar nieuwe jaarverslag gepubliceerd op een speciaal daarvoor ingerichte website. Normaal gesproken doen nieuwe jaarverslagen niet heel veel stof opwaaien, maar deze keer zijn er toch wel wat bijzondere dingen te ontdekken.
Financiële bedrijfsinformatie is, let’s face it, nou niet de meest sexy materie. Bedrijven worstelen dan ook vaak met de vraag hoe ze deze informatie op een leuke manier naar aandeelhouders en andere belanghebbenden kunnen communiceren. Vrijwel altijd resulteert dit in uit de kluiten gewassen pdf-bestanden waar op een beeldscherm geen doorkomen aan is.
Philips pakt het duidelijk anders aan. Op de Annual Report-subsite worden we namelijk door niemand anders verwelkomd dan CEO Gerard Kleisterlee zelf.