Mark de Bruin
Strategisch Marketeer Innovatie

Mark de Bruin (@mdebruin) is sinds 2007 blogger bij Marketingfacts.
Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).
-
Rdio verovert Amerika, wat vindt Spotify daarvan?
Mensen die mij kennen of volgen op Twitter weten hoe enthousiast ik ben over het product Spotify. Bijna alle muziek online beluisteren gratis of als je geen reclame wil horen voor een vast bedrag per maand (uitlegvideo). Geniaal. Achter de schermen is Spotify al sinds 2006 bezig, in de buitenwereld sinds december 2009. In maart werd er gezegd dat ze 320.000 betalende klanten hadden wereldwijd. Eind juli 2010 waren dat er al 500.000. Sinds mei is de dienst gelukkig ook in Nederland te gebruiken. De grootste kracht van Spotify zit in de interface in combinatie met het aanbod van muziek. In Nederland zijn ze druk met het ontsluiten van de platenmaatschappijen. Bijna iedere cd die ik zoek, kan ik vinden.
En nu zijn ze Amerika aan het veroveren. Tenminste dat willen ze. Inmiddels is namelijk ook Rdio in dit gat gesprongen. En niet onverdienstelijk. Wat vindt Spotify daarvan? Tijd voor een interview met Radinck van Vollenhoven, Commercieel Directeur Spotify Nederland. Natuurlijk willen we ook een update van laatste cijfers.
-
Social Media Nieuws: #SocialMediaRecap #6 2010 met Twitter Suggestions en Facebook Questions
Twitternieuwsdiensten @besocialonline (door Gert Jan Bos) en @socialemediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de vierde edtie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons highlights van week 30 uit de pers via @socialemediaNL en @besocialonline die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen met deze week:
- Twitter komt met nieuwe service voor het vinden van de juiste followers
- ‘Facebook stelt beursgang uit’
- Google Opens Places API to Developers of Check-In
- De eerste geldboete voor beledigende tweet is opgelegd aan een Rotterdammer
- Bèta-versie Facebook Questions gelanceerd
- Als Facebook een land was hoe zou dat er uit zien?
- De “ups and downs” van social netwerken
- YouTube verhoogt lengte van video’s naar 15 min
- Ford doet onthulling van de nieuwe Ford Explorer niet in de showroom maar via Facebook
-
Social Media Nieuws #SocialMediaRecap #4 2010 - Facebook apps, Man claimt Facebook en NL cijfers
Twitternieuwsdienst @besocialonline (van Gert Jan Bos) en @socialemediaNL (van Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de vierde edtie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons de 10 highlights van week 28 uit de pers via @socialemediaNL en @besocialonline die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen met onder andere: Nederlandse Facebook cijfers en de terreinwinst op Hyves, 30% van de studenten twittert, Twitter komt snel met Twitter Analytics, vergelijking Foursqaure versus Gowalla en koningin gebruikt Social Media.
-
Social Media Nieuws: #SocialMediaRecap #3 2010 – Oranjegekte, cijfers en nieuwe ontwikkelingen
Twitternieuwsdiensten @besocialonline (van Gert Jan Bos) en @socialemediaNL (van Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de derde edtie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons 10 highlights van week 27 uit de pers via @socialemediaNL en @besocialonline die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen met onder andere Oranjegekte op twitter en Hyves, cijfers en ontwikkelingen bij LinkedIn, Twitter en Facebook, vier methoden om mond-tot-mond reclame te generen en de kritiek op de lancering van me & EU.
-
10 manieren om fit te blijven winnaar videowedstrijd 9292EnIk
9292 (het bedrijf waar ik werk) heeft onlangs samen met Zideo Media en Sense Studios een videowedstrijd via de actiesite 9292EnIk georganiseerd, waarbij reizigers gevraagd worden hun reismoment te delen met alle 9292-bezoekers en zo kans te maken op onder andere een reis naar Barcelona. De winnaars van de videowedstrijd (en dus de prijzen) zijn inmiddels bekend. De beste filmpjes komen in de minispeelfilm die deze zomer op 9292ov.nl wordt geshowd, waarmee 9292 samen met de reiziger een film ter beschikking heeft over het reizen met het openbaar vervoer. De film zal ook een kijkje in de keuken van 9292 geven. Wat doet informatiefabriek 9292 allemaal met de data voordat de reiziger een advies op hun pc of mobiel ziet (want de werkelijkheid is wel iets anders dan wat er de afgelopen dagen in de media voorbij kwam). Een deskundige jury boog zich over de vraag wie de meeste creativiteit, OV-gevoel en humor liet zien. Ze kwam met de volgende top 3:
-
Social Media Nieuws: #SocialMediaRecap #2 Week 26 2010
Twitternieuwsdiensten @besocialonline en @socialemediaNL brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Niet iedereen zal alle berichten kunnen bijhouden. vandaar dat een samenvatting van het social media nieuws dat nog niet hier op Marketingfacts verscheen handig kan zijn. Na de eerste editie verschijnt vandaag de tweede edtie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons 10 highlights van week 26 uit de pers via @socialemediaNL en @besocialonline:
- Blauwdruk en strategie social media
- 20 miljoen voor FourSquare; Nu 100 miljoen waard
- De kracht van social media voor interne communicatie
- Hier komen de locatieverzameldiensten!
- Facebook en Foursquare worden partners, geen concurrenten
- Facebook the movie heeft een trailer
- Dropbox maakt het online delen van folders makkelijker
- De laatste Facebook cijfers
- Rusland klaar voor groei sociale netwerken
- De eerste Social Media Day was een feit
-
Social Media Nieuws: #SocialMediaRecap #1 Week 25 2010
Twitternieuwsdiensten @besocialonline en @socialemediaNL brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Niet iedereen zal alle berichten kunnen bijhouden, vandaar dat we een nieuwe serie starten op Marketingfacts: de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons 10 highlights van de afgelopen 1,5 week. Nederlandse pers (via @socialemediaNL):
-
Binnenkort ook in Nederland: incheckdienst Twitter Places
De gebruikers van Twitter hebben het al gemerkt, Twitter is een beetje stuk. Gisteren heeft Twitter een nieuwe functie live gezet, genaamd Twitter Places: “More context for your tweets”. Gelukkig met FourSquare en Gowalla integratie. En met TomTom kaarten zo lijkt het. De eerste specs (o.a. Foursquare en Gowalla integratie, API en ondersteuning van andere browsers):
-
LBS markt 20 miljard dollar waard maar hoe verdien je geld?
Met grote regelmaat verschijnen er tegenwoordig InfoGraphics. Onlangs verscheen de infografphic “GeoLocal: The Rise of Consumer Location-based Services, een overzicht met gecombineerd onderzoek van 500hats, Business Insider, Wall Street Journal en Crunchbase met interessante cijfers over de Geo-location-services markt met partijen als Gowalla (250.000 gebruikers), FourSquare (1.100.000 gebruikers), MyTown (2.000.000 gebruikers), Brightkite (2.000.000 gebruikers) en Where.com (3.000.000 gebruikers). In de infographic worden de diverse diensten vergeleken op basis van functionaliteiten, bereik en funding. De potentiële waarde van de LBS markt wordt momenteel op “20 billion dollar” geschat. Maar hoe ga je die potentiële waarde omzetten in harde dollars? En waarop is die waarde gebaseerd?
-
Documentaire 5 jaar YouTube hits met Greyson Chance
Momenteel gaat de video van Greyson Michael Chance (link) de hele wereld over (link). Een 12-jarige scholier die een nummer nazingt van Lady GaGa. Hij plaatste zijn video op 28 april op YouTube, 6 dagen later behaalt hij zijn eerste miljoen views, maar dat is slechts het begin. Momenteel komt er rook uit de servers van YouTube: In een paar uur tijd kwamen er miljoenen views bij. Inmiddels is hij ook al bij The Ellen Degeneres Show geweest. Lady GaGa vindt het geweldig. Die video behoort vervolgens weer tot een van de meest besproken video’s van vandaag. Op ABC verscheen gisteren (naar aanleiding van deze nieuwe YouTube hit) een prachtige documentaire met YouTube hits van de afgelopen 5 jaar:
-
Social Media Marketing met FourSquare - the next level
FourSquare, de razend populaire incheckdienst, is zojuist de volgende fase ingegaan. Nu ze
de kritische massavolume hebben weten te bereiken (deze week werd de 40 miljoenste checkin gedaan wereldwijd) is het tijd om het inchecken nog leuker te maken. Bedrijven die eigenaar zijn van de locaties waar je in kunt checken worden nu opgeroepen om hun locatie te gaan claimen zodat je inzage krijgt in je bezoekers en fantastische aanbiedingen kunt gaan doen. In dit artikel vertel ik hoe makkelijk en hoe leuk dit kan zijn.
Update:: Boekhandel Selexyz deelt haar eerste FourSquare cijfers
-
De toekomst van mobiel internet: nieuwe verdienmodellen
Onlangs is een groep van Nederlandse uitgevers en mediaondernemers uit Nederland op Mobile Media Study Tour 2010 naar Japan en Zuid Korea geweest. De delegatie stond onder leiding van Martijn Kole. Ontmoetingen met mobiele telecombedrijven, uitgevers, advertentiebureaus, onderzoekers, brancheorganisaties, opinieleiders en mobiele media-experts boden een kijkje in de mobiele toekomst die over vijf jaar op ons af komt. Na de internetrevolutie aan het begin van dit millennium is er nu een nieuwe kans voor uitgevers om betaalde diensten te ontwikkelen en het verdienmodel uit te breiden. De mobiele telefoon in Japan en Zuid Korea kent veel functionaliteiten: TV kijken, portemonnee, OV-kaart, sociale media-toepassingen, gamen, muziek luisteren, navigeren, marktplaats, sleutel, snel surfen op het web en ook nog bellen. Martijn vertelt ons zijn belangrijkste observaties en hij laat ons weten wat zijn eye-openers waren.
-
Inchecken bij McDonalds met Facebook
De ontwikkelingen bij locatie gebaseerde diensten als Twitter, FourSquare, Gowalla en recentelijk opgestarte Feest.je gaan hard. In Nederland zal Hyves ongetwijfeld ook een twist bedenken met hun WWW’s in hun apps. Ondertussen zit Facebook ook niet stil. Naast een lek dat gedicht moest worden, verscheen deze week opeens de Like button van Facebook bij FourSquare. En vandaag verschenen de feiten rondom Facebook locatiegebaseerde statusberichten in de media. Binnenkort worden de meldingen getest met McDonalds. ClickZ weet te melden dat “that users - when at a McDonald’s location - will be able to check in while featuring one of the quick-serve chain’s products, such as a Big Mac, in their activity feed.”
-
SETUP epicentrum van Social Media in Nederland op 12 mei
Op de avond van 12 mei zal de Neude in Utrecht dankzij SETUP virtueel worden omgetoverd tot het epicentrum van Social Media in Nederland. SETUP is een broedplaats voor creatievelingen die experimenteren met nieuwe media. Deze avond vinden twee evenementen plaats die in het teken staan van leren over en met deze vorm van online communicatie. In totaal komen meer dan 80 actieve social media-gebruikers, -experts en -studenten bij elkaar. Een van die evenementen is de derde bijeenkomst van de Social Media Club Utrecht, die deze avond een nieuw fenomeen lanceert in Nederland: theEnterpriseCamp (tEC).
-
Samsung start internet@tv appstore voor TV en blu-ray spelers
Ruim een jaar geleden was Philips de eerste fabrikant met een eigen platform internet op TV introduceerde: Philips Net TV. Destijds was al bekend dat andere fabrikanten bezig waren met hun versie van internet op TV. Samsung is een van die partijen die gisteren haar producten presenteerden. Naast de internationale Yahoo widgets heeft Samsung nu ook een eigen platform ontwikkeld voor internet@TV, toegankelijk op 64 TV’s en alle Blu-Ray spelers van Samsung! Zelf omschrijft Samsung het als “het nieuwe teletekst”. De Internet@tv appstore start in Nederland met 14 Nederlandse diensten waaronder weer, verkeer, openbaar vervoer, nieuws, financiën, sociale netwerken, tv & film en een maaltijdservice. De Nederlandse applicaties van Samsung Internet@TV op een rij: