Remco Bron
Founder inBeacon

Remco is internet ondernemer, spreker en co-founder van inBeacon. Hij werkt voor klanten als KPN, ANWB, NOS, Vodafone, Sony, Leaseplan, Reed Business, Ministerie van Defensie, Oplaadpalen.nl en Rabobank. Zijn persoonlijke website is remcobron.com en hij blogt over iBeacon marketing op iBeacon-retail.nl
-
Mobile
Beacons: ‘closing the loop’ tussen online en offline marketing
De meeste organisaties zijn tegenwoordig zowel online als offline aanwezig. De online interacties leveren veel gegevens over de klant op. Websitebezoek en -gedrag worden gemeten met cookies, e-mails en telefoontjes worden geregistreerd in het CRM-systeem en er zijn allerlei systemen om socialmedia-interacties te monitoren. Dit wordt anders als het offline bezoek betreft aan bijvoorbeeld de winkel, showroom of een event. Ook al is er sprake van een klantkaart of klantnummer, dan wordt dit veelal pas geregistreerd op het moment van aankoop. En hoe vaak is er geen sprake van het feit dat de bezoeker deze kaart even niet bij zich heeft? Dit heeft als resultaat dat een klant offline vaak een volkomen andere beleving heeft dan online. Terwijl de klant online wordt herkend en op basis van zijn of haar profiel de ervaring wordt aangepast, is de klant offline nog steeds een eenheidsworst die blij mag zijn als een medewerker weet dat het de derde keer is dat ze de klant zien die week. Offline is daarmee hard toe aan vernieuwing. Met de introductie van beacons en het gebruik van smartphone-apps is dit nu meer dan mogelijk geworden.
-
Samsung wil retailers helpen op de winkelvloer
Tussen het geweld van de nieuwste Quantum Dot technologie en SUHD-televisies die groot, groter, grootst lijken te worden, stond er op het Samsung Forum in Monaco een demo van Samsung Center Stage. Op een event waar de nieuwe connected schermen, koelkasten en wasmachines de hoofdrol opeisten, was dit misschien wel het meest onderbelichte product. Het is wel de manier waarop Samsung een steeds grotere rol wil gaan spelen in de in-store retail marketing.
-
De slimme koelkast opent mogelijkheden voor omnichannel strategie
De internet of things revolutie kent al vanaf het begin de belofte van de op eigen houtje bestellende, en natuurlijk twitterende, koelkast. Nooit meer zou de melk in de koelkast op zijn, maar de vraag is welke consument daar echt op zit te wachten. Op het Samsung Forum 2016 lijkt deze belofte weer een stap dichterbij te komen. Nu is het nog een consumentengadget, maar het heeft de potentie ook bijzonder interessant te zijn voor retailers en brands. Marketingfacts was aanwezig op het forum en doet verslag.
-
Uniek spel met iBeacon-stempels langs de Zaan
Stampions introduceert in Nederland een gloednieuw spel gebaseerd op het verzamelen van stempels, maar dan wel een digitale variant die werken op basis van iBeacons en met de smartphones van bezoekers. Info.nl ontwikkelde het concept voor het spel binnen Labs samen met Somedialoog.
-
treatz start iBeacon-pilot in Amsterdam
De Nederlandse app treatz start deze week met een iBeacon-pilot in het centrum van Amsterdam. Winkels hebben langs een uitgestippelde shoproute iBeacons geplaatst waarmee de treatz-app exclusieve kortingen geeft wanneer de klant in de buurt is. Met deze pilot wordt getest hoe effectief iBeacon-marketing is bij de Nederlandse consument.
-
Frans winkelcentrum personaliseert retail met bodyscan en iBeacon
Het Franse Klépierre heeft voor haar winkelcentra een inspiration corridor ontwikkeld, waarin klanten op basis van een realtime bodyscan suggesties kunnen krijgen voor producten. Klépierre maakt gebruik van een bodyscan en -herkenning met een Kinect-camera en iBeacons om klanten naar de inspiration corridor te sturen en later de weg naar de retailers te laten vinden.
-
iBeacon zorgt voor sterke groei van location-based marketing
Volgens een rapport van analist Berg Insight gaat de wereldwijde markt van realtime location-based advertenties van 1,2 miljard euro in 2013 naar 10,7 miljard euro in 2018 toenemen. Dit is een verwachte jaarlijkse groei van 54 procent voor deze opkomende vorm van adverteren. De groei is met name te danken aan de snelle adaptatie van iBeacon-technologie, die vorig jaar door Apple is geïntroduceerd.
-
Startup Loopd maakt offline netwerken makkelijk met iBeacon-technologie
De Amerikaanse start-up Loopd heeft een iPhone-app gelanceerd waarmee ze iBeacon-technologie gebruiken om netwerken op feestjes en borrels gemakkelijk te maken. Loopd noemt zichzelf een ‘social CRM platform’ dat professionals een gemakkelijke manier willen geven om een connectie te maken en gegevens uit te wisselen en op te slaan. Naast de app is bovendien per ongeluk in de show TWIST aangekondigd dat ze binnenkort met een bijzonder hardwarecomponent op de markt komen.
-
De toekomst van mobiele media diensten (deel 2)
Het onderwerp van iMMovator Cross Media Café van 4 februari was de toekomst van mobiele media diensten - het belang van context. Welke veranderingen brengt wearable computing met zich mee en hoe kan het bedrijfsleven hiermee omgaan? Gisteren besteedde ik in deel 1 van dit verslag al aandacht aan de presentaties van GfK, info.nl, Sanoma en Infostrada. In dit deel 2 kijken we naar de kick-off van vier bedrijven die een pitch gaven over apps, producten of diensten die alles te maken hebben met contextual computing en aan presentaties van Mirabeau en Vinson.
-
De toekomst van mobiele-mediadiensten (deel 1)
Wearable computing is snel in opkomst. Wat begon met de smartphone, verplaatst zich nu naar de smartwatch, smart ring en Google Glass. Deze verschuiving brengt voor mediabedrijven nieuwe uitdagingen en kansen met zich mee. Vooral informatie leveren aan de gebruiker in de juiste context wordt steeds meer van belang. Welke veranderingen en mogelijkheden dit met zich meebrengt, was het onderwerp van het iMMovator Cross Media Café van 4 februari: de toekomst van mobiele-mediadiensten - het belang van context.
-
De Super Bowl is de kick-off van de ‘iBeacon boom’
Terwijl de Denver Broncos en de Seattle Seahawks het uitvochten op het veld tijdens de Super Bowl XLVIII, keken veel van de toeschouwers in het stadion naar hun smartphone. Waarom? Het MetLife-stadion waar de Super Bowl werd gespeeld was voorzien van iBeacons die werkten met de NFL-app om toeschouwers te verrassen en verbazen met slimme pushberichten.
-
Nederlandse retailers lopen nog niet warm voor iBeacon
In september 2013 kwam de iBeacon-technologie op de markt. Inmiddels is iBeacon-technologie in Amerika uitgerold in alle Apple Stores, 150 Safeway-supermarkten, Macy’s-warenhuizen en honkbalstadions. Maar in Nederland blijft het nog angstvallig stil rondom iBeacon-experimenten in de retailindustrie.
-
Uitzending Gemist ‘blokkeert’ embedding van video’s
Het voelt als terug in de tijd: de NPO, de organisatie achter Uitzending Gemist, heeft stilletjes besloten vanaf december 2013 het embedden van Uitzending Gemist-videocontent te blokkeren. Hier is zo min mogelijk aandacht aan besteed, de enige referentie die op de site te vinden is is op de FAQ-pagina. Partners die gebruikmaken van de embeds, zoals WappZapp, lijkt het leven hiermee wat minder makkelijk gemaakt te worden. Een logische stap naar voren of toch een stapje terug?
-
De mythe van de viral video
Gangnam Style is met 1,5 miljard views de absolute top van de viral video’s. Wat wel of niet 'viral gaat', blijft moeilijk te voorspellen. Toch was het al snel duidelijk dat het hier ging om een winnaar: spraakmakende content, een vleugje sexiness en een geinige deuntje. Het had alle potentie om viral te gaan. Waar het bij Gangnam Style nog enigszins duidelijk was, is het bij andere viral video’s een raadsel waarom ze zoveel worden bekeken. Bijvoorbeeld de video ‘Heineken The Date’. Toch is de video bijna 10 miljoen keer bekeken. Hoe kan dat?
-
4 belangrijke trends in online video
De opmars van online video zet soms ongemerkt, maar wel in alle hevigheid door. Volgens comScore worden er vier miljard video's per dag bekeken en YouTube rapporteert dat het aantal uploads is gestegen naar 60 uur per minuut. Daarmee gaan de online videonetwerken met nieuwe content de eyeballs van de consument proberen te veroveren. Maar wat zijn nu de belangrijkste ontwikkelingen die online video gaan vormgeven? In deze blog zet ik er 4 op een rij.