Raymond van der Kaaij
directie Revolver

Sinds 2001 eigenaar van Revolver (http://www.revolver.nl), een crossmedia productiebedrijf gespecialiseerd in offline, online en interactive media.
-
Google lanceert eigen virtuele wereld: Lively
Gisteravond kondigde Google aan een virtuele wereld te lanceren met de naam Lively. Lively wordt een gratis virtuele omgeving die draait in je browser en sterk geïntegreerd wordt met platforms als Myspace, Youtube en Opensocial. Gebruikers kunnen avatars en eigen omgevingen creëren. De virtuele omgeving is te embedden in iedere webpage middels een widget/code (vergt een 9mb download). Voorlopig draait het alleen nog op Windows (IE & Firefox), aan Mac en Linux wordt nog gewerkt.
-
Coca Cola en virtuele werelden
Begin dit jaar startte Coca Cola samen met agency Crayon een campagne in Second Life: Virtual Thirst. Bezoekers van de virtuele omgeving can Coca Cola werden uitgedaagd om een virtuele Cola automaat te ontwerpen, zeg maar de Cola automaat van de toekomst. Deelnemers werden gevraagd vooral vanuit de beleving te denken en niet eens zozeer vanuit het product. Inzendingen konden worden gedaan via Second Life maar ook via schetsen, video’s of gewoon tekst. De actie werd ondersteund met een microsite, een MySpace profiel en diverse YouTube video’s. Afgelopen maand werd de winnares verkozen die vervolgens samen met Coca Cola het design verder aan het ontwikkelen is.
Het is natuurlijk al weer iets langer geleden maar toch leek het me interessant nog eens naar de resultaten te kijken. Want tijdens de afgelopen Second Life Community Convention eind augustus sprak Mike Donnelly, Director of Global Interactive Marketing over deze campagne. Coke heeft zelf al jaren een eigen virtuele wereld, MyCoke.com die vergelijkbare bezoekersaantallen als Second Life heeft. Coke besloot dan ook om een campagne in Second Life te ontwikkelen die met name gericht was op beleving. Natuurlijk heb je in een virtuele wereld geen noodzaak tot drinken van Cola, daarom werd besloten om de merkwaarde en merkbeleving van Coke naar een virtuele wereld te vertalen.