Femke Marcar
Media director MassMovement

Femke Marcar is media director bij full service digital agency MassMovement. Zij adviseert klanten over digitale mediastrategie, social media en content. Daarnaast steekt ze graag haar tijd in haar eigen contentsites voor hondenbezitters.
-
Brand safety op Facebook en Google
Je wordt wakker. Kijkt op je telefoon. En ziet dat jouw advertentie wordt geplaatst naast content waar jij als merk écht niet mee wilt worden geassocieerd. Dan word je pas echt wakker. Brand safety is iets waar je eigenlijk nog nooit echt goed over hebt nagedacht. Of je bent ervan uitgegaan dat je mediabureau dit allemaal wel goed regelt. Tijd om er toch even bij stil te staan. Better safe than sorry, nietwaar?
-
Adverteren op Pinterest: de tips en tricks
Na lang speculeren wanneer we dan eindelijk ook in Nederland zouden kunnen adverteren op Pinterest, kunnen adverteerders sinds afgelopen week ook hier aan de slag. En als ik zo mijn Pinterest-account bekijk, gebeurt dit al volop. In afwachting van de eerste Nederlandse resultaten, alvast wat handige tips en tricks op basis van resultaten van een campagne in Duitsland.
-
Data-driven Facebook-campagne met AVG: kan dat nog?
Sinds de invoering van de GDPR/AVG wordt het steeds lastiger om (voldoende) data te verzamelen die als basis kunnen dienen voor data-gedreven advertentiecampagnes. Retargeting audiences nemen in grootte af en Facebook heeft de insights op basis van custom audiences verwijderd, samen met nog wat andere functionaliteiten die data-gedreven campagnes vergemakkelijkten. Sinds het in werking treden van de nieuwe wetgeving moeten we dus op zoek naar andere manieren om campagnes goed werkend te krijgen en te houden. Daarom: een aantal manieren om campagnes op basis van data nog steeds succesvol te laten zijn.
-
Facebook of Twitter - de socialadvertisingbattle
70 procent van de marketeers verwacht in 2015 geld te spenderen aan socialmedia-advertising, zegt een recent onderzoek van Salesforce. Dat is 21 procent meer dan in 2014. Het kunnen afstemmen van creatie aan de getargete doelgroep, de zeer specifieke targeting mogelijkheden, maar ook beperking van het organisch bereik door Facebook zorgen ervoor dat socialadvertising onverminderd aan populariteit wint onder marketeers. Google voorspelt dat in 2015 75 procent van de ads 'social in nature' zullen zijn en Instagram en Pinterest zullen naar verwachting ook hun platforms te gelde gaan maken door aanbieden van mogelijkheid tot adverteren aan marketeers en mediabureaus.
-
KLM actief op WeChat en Weibo in China
Wie 'vliegen' zegt, zegt in Nederland 'KLM'. Wij kennen KLM als een van 'onze' Hollandse merken en veel Nederlanders volgen de airline via Facebook of Twitter. Maar ook buiten Nederland heeft KLM veel fans op social media. Deze fans volgen, naast de global accounts, ook vaak een lokale pagina op Facebook of een lokale handle op Twitter, waar alle content in hun eigen taal wordt aangeboden en optimaal rekening wordt gehouden met de eigen cultuur. In China is KLM vertegenwoordigd op Weibo en inmiddels ook op WeChat.
-
Over slimme winkelwagens en transparante merkcommunicatie
Vorige week dinsdag mochten we weer een kijkje nemen in de keuken van de wetenschap op het gebied van merken en marketingcommunicatie. Interessant voor iedereen die werkzaam is op dit gebied. Een gezonde dosis wetenschap in combinatie met inventiviteit en creativiteit in de praktijk zou toch mooie en wellicht betere resultaten moeten leiden! Ik bezocht daarom het 4e SWOCC Symposium en kwam ervan terug met een aantal direct in praktijk in te zetten wetenschappelijke inzichten.
-
WeChat: meer dan alleen een mobile messenger
Met inmiddels 396 miljoen maandelijks actieve gebruikers en een groei van 11,5 procent in Q2 is WeChat de op een na grootste social messenger wereldwijd. Ter vergelijking: WhatsApp heeft inmiddels 500 miljoen gebruikers. Hoewel WeChat, Weixin in het Chinees, in Nederland (nog) nauwelijk wordt gebruikt, zet moederbedrijf Tencent wel stappen naar Europa en de VS. Resultaat is inmiddels zo’n 100 miljoen gebruikers buiten China. Een interessante ontwikkeling en reden om te kijken welke functionaliteiten doorslaggevend zijn voor het succes van de app.
-
Social media en e-commerce in China
Terwijl we ons in Nederland focussen op Facebook, Twitter, Whatsapp, Marktplaats, eBay of een van de andere grote internetplatforms, vinden er aan de andere kant van de wereld interessante ontwikkelingen plaats op online gebied. Platforms waar we in Nederland nauwelijks iets over horen, hebben miljoenen gebruikers en zorgen ervoor dat er miljarden aan geld in omloop is. Gedurende een paar maanden in Hong Kong heb ik gezien hoe internetgiganten als Alibaba, Tencent en Baidu de starre financiële wereld in China op z’n kop hebben gezet. Dat Facebook zich hier een plaats in de sterk concurrerende markt in Azië probeert te vechten en dat mobile platforms als WeChat in China en Hong Kong groeien als kool.
-
De highlights van TEDxAmsterdamWomen 2013
Ideeën, verhalen, kennis, dans, muziek, maar vooral inspiratie was er te vinden in het Okura Hotel. Het derde event van TEDxAmsterdamWomen werd geopend met de talk van de eerste vrouwelijke president van Kosovo, Atifete Jahjaga. Haar indrukwekkende verhaal over de kracht en moed van de vrouwen van Kosovo zette de toon voor een dag met talks direct op een hoog niveau.
-
Van social media naar social business: nog flink wat werk te doen!
Wat is social business nou echt en wat betekent dit voor de organsiatie? Wat is de stand van de webcare in Nederland? Wat is de rol van socialmediamarketing? Allemaal vragen die afgelopen week aan de orde kwamen tijdens het Social Media Congres in Pakhuis de Zwijger. De sprekers gaven een mooi overzicht van de stand van zaken op dit moment in social media en social business. Met goede voorbeelden, wetenschappelijke inzichten en veel inspiratie.
-
Waarom George Clooney verkoopt en vierkante Activia intenser smaakt
Afgelopen maandag hield SWOCC, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie, een symposium in de Amsterdamse Rode Hoed. In sneltreinvaart deelden negen sprekers de resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar onderwerpen op het gebied van merken en communicatie.
-
APPril: Succesvolle marketing met games
Het is Appril, nog net. Iedereen met interesse in apps en mobiele technologie heeft inmiddels al meer dan 3 weken zijn of haar hart op kunnen halen. Met voor ieder wat wils, was er vorige week voor marketeers het event ‘Succesvolle marketing met games’. Vijf sprekers lieten een wijd sprectrum van onderwerpen de revue passeren. Van gamification tot promotie, van productieprocessen tot een visie op de toekomst
-
Stoot Facebook direct mail definitief van de troon in de marketingmix?
Uit onderzoek, uitgevoerd door o.a. DDMA en NIMA, blijkt dat direct mail in 2013 zijn plek behoudt in de marketingmix. Wel verwacht de marketeer meer op online in te gaan zetten en ziet hij kansen op het gebied van social media. Slechts 10% van de marketeers verwacht echter dat direct mail binnenkort tot het verleden zal behoren. Gebaseerd op onderbuikgevoel of op harde cijfers? We zochten het uit samen met DFDS Seaways.
-
Twee trends om in 2013 in de gaten te houden
Afgelopen donderdag organiseerden Fortress en Shot By Models Factor 13. Een paneldiscussie in 2 rondes over social media trends in 2013. Opgeluisterd door 13 experiences en gevisualiseerd door INK, was het een middag met inspiratie en interessante discussie. In het panel: Karsten Mosterd van Sundio, David de Jong, Petra Oonk van Omega Pharma en Sander ter Haar van Specsavers. Alle vier houden zij zich dagelijks bezig met online en social media.
-
Pepsico zet YouTube-influentials in voor Doritos-campagne
In augustus lanceerde Pepsico Doritos de ‘Doritos Skip or Trip-actie’. In de online campagne konden jongeren twee onbekenden uitnodigen om samen met hen op een citytrip te gaan. Accepteren de 2 onbekenden de uitnodiging, dan maakt het trio kans op een trip naar Berlijn, Moskou of Istanbul.
Om de actie aan te jagen en de doelgroep te bereiken met de actie, zette OMD voor Doritos het YouTube-influential-netwerk van Red Chocolate in. De influentials brachten de actie tot leven en zorgden voor een groot aantal views en reacties. In dit artikel lees je over de succesfactoren van YouTube-influentialmarketing en hoe dit bijgedragen heeft aan het succes van de Doritos Skip or Trip-campagne.