Klaas Kroezen
Directeur WUA B.V.

Klaas Kroezen is sinds 1999 actief als internetondernemer. Samen met zijn broer Henk Kroezen is hij oprichter van WUA: de wereldwijde marktleider in Digital Experience Benchmarking.
-
Nils Vergeer (CZ): “Sales steeds vaker het gevolg van service, niet andersom”
De maanden november en december zijn traditioneel de periode waarin ziektekostenverzekeraars zich richten op het werven van nieuwe klanten. Daarom verrichtten we onlangs het online oriëntatie-onderzoek naar zorgverzekeringen 2015 onder 1.000 respondenten. Als winnaar kwam CZ uit de bus. In dit artikel een vraaggesprek met Nils Vergeer, hoofd online bij CZ. Over winnen, overstapgedrag en de klant centraal stellen: "Als je daar als bedrijf niet in gelooft, besta je over 10 jaar niet meer."
-
Fleurop.nl op 1 in de WUA! Top 100 Beste Websites 2015
Fleurop.nl behaalt opnieuw de hoogste consumentenscore in de WUA! Top 100. Consumenten waarderen vooral de overzichtelijke site, het supermakkelijke bestelproces en de betrouwbaarheid van de bloemenwebsite. Fleurop.nl verslaat hiermee 2.970 andere onderzochte websites in 7 grote branches. Opvallend is dat websites voor verzekeringen en bankdiensten steeds beter scoren bij consumenten en dicht de top-10 naderen. Deze partijen lijken een antwoord te hebben gevonden op de vraag: “Hoe maak je een complex, niet-tastbaar product aantrekkelijk voor de klant?”. Bekijk de Top 100 en ontdek het geheim van de winnaars.
-
“Denk zoals een klant denkt”
Fleurop.nl is de overtuigende winnaar van de WUA! Top 100 Beste Websites 2014. En dat is geen toeval, blijkt uit een gesprek met algemeen directeur Jeroen de Zwart en commercieel manager Tom Wolbrink. De bloemenverzendorganisatie scoort bij de consument heel goed op 'merk', 'aanbod' en 'look & feel' en is 100 procent relevant voor de bezoeker. Hoe heeft Fleurop.nl dat voor elkaar gekregen? De Zwart en Wolbrink vertellen over het geheim van het succes van de website.
-
Onderzoek online service telecombranche: UPC scoort als beste, branche loopt achter
UPC is de telecomaanbieder met de beste online service, op de voet gevolgd door Ziggo. Dat blijkt uit het recente onlineservice-onderzoek van WUA! in de telecombranche. Vergeleken met andere branches valt de waardering voor de online service van telecomaanbieders laag uit.
-
De strijd om de consument tussen interactieve tv-aanbieders
De rode knop. Uitgesteld tv kijken. Op je tablet tv kijken. Reclame overslaan. Het hoort allemaal bij interactieve tv kijken en deze kruisbestuiving tussen internet en televisie wordt steeds meer gemeengoed in de huiskamer. Maar als we naar de aanbieders van interactieve televisie kijken, wie wint dan de strijd om de consument? Hoe oriënteren consumenten zich? WUA zocht het uit.
-
Waar sluit men een nieuw abonnement met mobiel af?
Er zijn meerdere 'online vechtmarkten' aan te wijzen in 2014, maar de markt voor mobiele telefonie is er zeker één. Het is een markt waar ieder jaar nieuwe aanbieders opstaan en waar de concurrentie op prijs moordend is. Wie wint er in deze drukke markt en wie gaat er met de hoogste conversie vandoor? Wat gaat er goed bij de winnaar(s) en verliezers? WUA! zocht het uit.
-
Consument: VGZ online beste zorgverzekeraar
VGZ was onlangs de nummer één in het onderzoek dat WUA! jaarlijks uitvoert naar de online oriëntatie naar een zorgverzekering. In deze blog interview ik Karian Inpijn, verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het strategisch beleid rondom klantcontact voor onder anderen VGZ, Bewuzt, IZA en IZZ. Onlangs lanceerde VGZ een compleet vernieuwde website. Een gesprek over website-optimalisatie, klantreizen, a/b-testen, de klant centraal stellen, mensen meekrijgen en een competitieve markt.
-
ANWB wint grootschalig online onderzoek naar autoverzekeringen
Stuur 400 respondenten op een online zoektocht naar de beste autoverzekering en de kans is groot dat ze voor de ANWB, Independer of Univé kiezen. Dat blijkt uit het onderzoek dat WUA! in oktober uitvoerde. De ANWB is met 19 procent van de stemmen favoriet en herovert daarmee de koppositie in de ranglijst op Independer. Het is de derde keer dat de ANWB het halfjaarlijkse onderzoek wint.
-
De WUA! Top 100 Websites 2013: Bol.com beste website van Nederland
In de WUA! Top 100 Websites 2013 staat bol.com op nummer 1, net zoals vorig jaar. In de lijst is er echter heel wat gewijzigd; grote partijen vallen buiten de top 10, kleinere partijen komen binnen op nummer 4. In dit artikel zoomen we in op drie van de 7 branches die we onderzocht hebben: Banken, Retail en Travel. Hoe staan ze ervoor, wat doen ze goed?
-
Online lingerie shoppen doet men het liefst bij Hunkemöller
Als respondenten zich vrij oriënteren en zelf mogen kiezen bij welke online winkel ze het liefst lingerie kopen, dan wordt de website van Hunkemöller het vaakst aangewezen. Dat blijkt uit het recente onderzoek van WUA!. Hunkemöller behaalt een eindscore van 7,7 en wordt op enige afstand gevolgd door Wehkamp (7,1) en Livera (6,1).
-
Zalando favoriet voor online shoppen naar hardloopbroek
Wanneer respondenten zich online oriënteren op de aanschaf van een hardloopbroek, is de kans het grootst dat ze bij Zalando uitkomen. Dat blijkt uit de recente Web Performance Scan die wij uitvoerden. De tweede en derde plaats op de ranglijst zijn voor Plutosport en Wehkamp. De top 3 krijgt gezamenlijk 45% van de totale voorkeur.
-
Essent scoort wanneer consument oriënteert naar energiecontract
Genoeg te doen in de energiewereld: bouw van nieuwe centrales die worden stilgelegd, groene stroom die verre van groen blijkt te zijn en veel energiebedrijven die in bijzonder zwaar weer verkeren door economische stagnatie. Altijd boeiend om eens te kijken hoe 300 consumenten zich online oriënteren naar een nieuwe aanbieder van energie, met de op het oog eenvoudige opdracht: “Ga u op het internet oriënteren op een energiecontract.”Essent was in mei 2013 de grote winnaar, terwijl het bedrijf van ver moest komen. In dit artikel gaan we deze case dieper uitwerken: wat doet Essent goed, en wat kunnen we leren van de 1500 websitebeoordelingen van 300 consumenten?
-
CZ is beste zorgverzekeraar qua online service
Hoeveel eigen risico heb jij nog over dit jaar? Weet jij informatie over vergoedingen en declaraties makkelijk te vinden? Zorgverzekeraars doen veel moeite om nieuwe klanten binnen te halen, maar hoe is het vervolgens met hun service gesteld? Vrij goed, zo blijkt uit het grootschalige gebruikersonderzoek dat WUA! uitvoerde. CZ en Zilveren Kruis behalen de hoogste eindscores in deze Web Service Scan.
-
Respondenten bestellen fotoalbum het liefst bij Albelli
Waar kun je straks je vakantiekiekjes het best tot fysiek fotoalbum laten omtoveren? De deelnemers aan het meest recente online onderzoek van WUA! houden het op Albelli, met HEMA als goede tweede. De meeste respondenten verkiezen een online bestelmodule boven een software-installatie, en hebben ter ondersteuning het liefst een chatfunctie tot hun beschikking
-
Waar bestellen wij onze pizza’s het liefst?
We doen het allemaal, vooral op zondag. Hoe en waar bestel jij het liefst je pizza? Bij die grote bezorgsite of het tentje om de hoek? Onderzoeksbureau WUA! stuurde respondenten voor het eerst op een online zoektocht naar pizzabakkers met een bezorgservice. Er werd een recordaantal websites bezocht, maar met name Thuisbezorgd.nl gaat er uiteindelijk met het bot vandoor.