Redactie Webanalisten
Redactie Webanalisten.nl

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.
-
Aan de slag met R
De meeste web analyticstools zijn zowel briljant als gehandicapt. Briljant omdat je snel mooie rapporten en prima visualisaties uit een enorme bak data kunt halen. Via drill-down en segmentatie kun je snel en makkelijk tot inzichten komen. Gehandicapt omdat de berekeningen die je wilt maken vaak net niet mogelijk zijn en dat er vaak precies andere dingen berekend worden dan je zou willen. Of je wilt nog andere data betrekken in je cijfers.
-
De hoogtepunten van Conversion Hotel 2014
Van vrijdagmiddag 21 november tot en met zondagmiddag 23 november 2014 stond Texel in het teken van Conversion Hotel, een uniek evenement over online marketing en groei in rendement met meer dan 40 sessies en 7 keynote speakers. Dit zijn de hoogtepunten van een aantal keynotes.
-
Dingen niet te doen als digitaal analist, Google’s mobiele zoekwaarschuwing & Dynamic Tag Management
In deze samenvatting delen we 10 dingen die je niet moet doen als digitaal analist, Arend Zwaneveld interviewt Adobe's Jeff Chasin over Dynamic Tag Management, we leggen uit waarom Google’s mobiele zoekwaarschuwing je website bezoekers kan kosten, en Webanalisten organiseert op 24 juni de tweede Digital Data Tips Tuesday!
-
14 webanalyse-tips voor een inspirerend 2014
Afgelopen jaar was een mooi jaar in de wereld van de webanalyse. Vrijwel elke grote speler in de webanalyse-industrie introduceerde mooie nieuwe dingen, terwijl 2013 ook het jaar van big data is geworden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel organisaties gegroeid zijn in hun digital maturity op het gebied van webanalyses. Reden genoeg om de beste tips uit 2013 te gebruiken als inspiratie voor 2014.
-
Webanalytics bij Tweakers.net, TopTips voor een Big Data Stappenplan en tips voor betere formulieren
Vincent Pijpers van Tweakers.net geeft inzichten over hoe web analytics wordt bedreven bij een van 's lands grootste technologie websites, Arend Zwaneveld deelt 16 Top Tips voor een Big Data Stappenplan en Reinout Wolfert deelt 3 tips voor betere formulieren.
-
Alles over Splunk, verkeerde aannames over A/B-testen en 7 data visualisatie tips
Analytics expert Arend Zwaneveld vertelt alles over Splunk, zijn eigen ervaringen er mee en hoe je zelf aan de slag kunt. We bespreken 7 verkeerde aannames in A/B-test tegenargumenten, zodat je A/B-testen goed op waarde kunt schatten, en we delen 7 data visualisatie tips voor beginners.
-
Data science: de toekomst van webanalisten, toptaken identificeren en 2x Google Analytics-dashboards
Arend Zwaneveld bekijkt hoe webanalisten hun met hun vaardigheden de stap naar data scientist kunnen maken, Guy Stratermans legt uit hoe je het Gerry McGovern-onderzoek kunt gebruiken om er achter te komen wat je klanten willen en deelt zijn eigen tool, Twan Lammers laat zien hoe het nu nog makkelijker is om Google Analytics-dashboards te delen en we delen 10 handige Google Analytics custom dashboards om zelf te gebruiken.
-
5 Google Analytics time savers, smartphoneverkeer in Google Analytics en Product Listing Ads
We delen 5 time savers voor Google Analytics, Egan van Doorn heeft een Google Analytics-segment om alleen smartphoneverkeer te meten, en Alouette Edens vraagt zich af: Product Listing Ads: juichen of huilen?
-
A/B-testen 2.0, e-mailmarketing tests, universal analytics tutorial en test ook deze 6 verbeteringen
We delen 4 tests om je e-mailmarketing te verbeteren, Guy Stratermans schrijft over A/B-testen 2.0: webstatistieken verzamelen met A/B-testen, Michiel Vennema leert je in een tutorial alles over Universal Analytics en we hebben 6 minder bekende verbeteringen om op je site te testen.
-
De zin en onzin van de Bounce Rate en 10 waardevolle Google Analytics aangepaste rapporten
Mooiste inzichten van #wac13, zin en onzin van bounce rate en waardevolle Google Analytics rapporten Het team van Webanalisten is twee weken geleden naar het Webanalytics Congres 2013 #wac13 getogen en heeft daar prachtige inzichten opgedaan. Daarnaast schreef Egan van Doorn over de zin en onzin van bounce rate, en delen we 10 waardevolle Google Analytics aangepaste rapporten.
-
Visualiseer organische data, meer conversie door minder spaties en bezoekduur in Google Analytics
Paul Koks laat zien hoe je in drie stappen je organische data kunt visualiseren en hier dan diepere inzichten uit kunt halen. Reinout Wolfert legt uit hoe je meer mobiele conversie kunt behalen door minder spaties te gebruiken, en we leggen uit hoe je de gemiddelde bezoekduur in Google Analytics kunt analyseren.
-
Adwords enhanced campaigns, conversieoptimalisatie crowdsourcen en Adwords beheren in Analytics
Alouette Edens dook dieper in de aankondiging van grote nieuwe veranderingen in Google AdWords: ‘enhanced campaigns’, Egan van Doorn bekeek het concept van Pluralis, een nieuw platform dat de mogelijkheid biedt tot het crowdsourcen van conversieoptimalisatie, en Gerard Rathenau legt ons uit hoe je AdWords campagnes met Google Analytics beheert.
-
Waarom de Nederlandse cookiewet zinloos is, testing tools en veel voorkomende misvattingen over SEO
Deze week schrijft Gerard Rathenau over de mogelijkheden van 4 verschillende testing-tools, delen we 4 veel voorkomende misvattingen over SEO en legt Ton Wesseling uit waarom de huidige Nederlandse cookiewet zo zinloos is.
-
Fotografie en conversie, 7 onderwerpen die hot waren en blijven en haal meer waarde uit data
Er wordt veel gezegd over fotografie en conversie, maar buiten de testresultaten van de Nielsen Group zijn er eigenlijk nooit resultaten gepubliceerd. Leuk al die aannames, maar zou het niet eens fijn zien om te testen wat nu echt werkt? Stephanie van Baaijen gaat er mee aan de slag! Ton Wesseling en Reinout Wolfert bekeken samen de 7 trends van 2012, die ook in 2013 nog hot zullen blijven en Wilbert Pot deelt 5 tips om meer waarde uit data te halen.
-
Nieuwe features in Google Analytics en Adwords 2012 en 5 tips om je Analytics goed te laten werken
Jules Stuifbergen schrijft deel 2 over Google Analytics-data automatisch inlezen in Google Docs, Alouette Edens bespreekt de top 5 veranderingen in AdWords 2012 en Gerard Rathenau blikt terug welke nieuwe features in 2012 aan Google Analytics zijn toegevoegd. En om het jaar goed te beginnen, delen we 5 manieren om Google Analytics goed te laten werken.