Bram Fasseur
Manager Online & Business Development Marketingfacts

Bram is bij Marketingfacts werkzaam als Manager Online & Business Development. Dit houdt in dat hij (mede-)verantwoordelijk is voor producten als het M! Jaarboek, M! Jobs, M! Academy en advertising waaronder sales- en marketingactiviteiten.
Bram heeft veel interesse in oude en nieuwe business modellen (groot voorstander van het Business Model Canvas van Alex Osterwalder) en alles wat met online marketing te maken heeft.
Te volgen via @BramFasseur op Twitter, en via de telefoon te bereiken op 06 4879 1463. Zie ook http://nl.linkedin.com/in/bramfasseur
-
Stem op de Usability Award 2011
Dit jaar wordt voor de elfde maal de Usability Award uitgereikt. Eerdere winnaars zijn o.a. bol.com (2010), Wehkamp.nl (2007 én 2009), Wnf.nl (2008), Rabobank.nl (2006) en Philips.nl (2005). Het Nederlandse publiek bepaalt wat de meest gebruiksvriendelijke websites (beoordelend op navigatie, inhoud, vormgeving en gebruiksvriendelijkheid) van Nederland zijn in de categorieën e-commerce, overheid/non-profit, bedrijven sites, communities, nieuws & entertainment. Tot 13 mei kan er gestemd worden via de website www.usabilityaward.nl. De Usability Award vakjury zal uiteindelijk de vijf winnaars bestuderen en bepalen wie de overall winnaar wordt van de Usability Award 2011.
-
Event tip: NK Wielrennen voor online media professionals
Wielrenners opgelet: Op zaterdag 10 september aanstaande wordt voor het eerst een wielerwedstrijd voor Online Professionals gehouden. Wielervereniging WV Avanti uit Alphen aan den Rijn organiseert dan samen met Jeremy Noya (Twitter: @jNoya) en Fred Pellenaars (Twitter: @pellenaars) een officieus NK wielrennen op de weg voor online professionals waar uitsluitend deelnemers toegelaten worden die werkzaam zijn binnen de online marketing, -media en e-business industrie. De wielerwedstrijd zal in criteriumvorm gereden worden op een officiëel en afgesloten parcours met KNWU erkende jury en wedstrijdleiding.
-
Update Marketingfacts Academy: Nieuw trainingsaanbod
Afgelopen maanden is er hard gewerkt om het aanbod van trainingen binnen Marketingfacts Academy te vernieuwen. Zo hebben we een totale inhouse opleiding ontwikkeld die alle facetten van online marketing behandelt, zijn we een samenwerking aangegaan met Storm Academy voor het aanbieden van door Google gekwalificeerde AdWords en Analytics trainingen en is er een nieuwe M! Academy omgeving gebouwd: Marketingfacts.nl/academy.
Een greep uit de trainingen die M! Academy aanbiedt:
-
Telegraaf Media Groep neemt belang van 40% in GroupDeal.nl
TMG is flink aan het investeren in online bedrijven. Zo werd Hyves een paar weken terug nog voor een onbekend bedrag overgenomen. Vandaag maakt het bedrijf bekend dat TMG een belang van 40 procent in GroupDeal heeft genomen.
GroupDeal.nl bundelt de koopkracht van individuen tot gezamenlijke koopkracht om zo de laagste aankoopprijzen te realiseren. Elke dag wordt er een product of dienst met hoge korting aangeboden, waarbij de aanbieding alleen doorgaat als er een voldoende kopers zijn. Dit zogenoemde “collective buying power”-concept is sinds 2009 een groot succes in Amerika.
-
Landal GreenParks Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland
Afgelopen jaren mochten Jumbo (2007 en 2008) en Ikea (2009) de prijs voor meest Klantvriendelijk Bedrijf in Nederland in ontvangst nemen. Dit jaar kozen 2500 consumenten in een onderzoek van MarketResponse voor een nieuwe winnaar: Landal GreenParks. Eindelijk weer eens een positief geluid over klantenservice. Ook het online sentiment van sectoren en bedrijven werd in het onderzoek gemeten, maar had geen invloed op de uiteindelijk gekozen winnaar.
MarketResponse vroeg consumenten hoe men de klantvriendelijkheid van bedrijven waar men klant is in het algemeen en op een vijftal beoordelingscriteria beoordeelt. De criteria bepalen gezamelijk ruim 80 procent van het totale oordeel over klantvriendelijkheid, wat erg veel blijkt te zijn. De vijf beoordelingscriteria, die gekozen zijn op basis van uitgebreid onderzoek, zijn:
-
Is Apple te kritisch met het serveren van iAds?
Het lukte Apple niet om het ‘mobile ad platform’ AdMob in handen te krijgen (Google was ze net voor), maar na de overname van Quattro Wireless was het dan toch zover. Afgelopen juli werd het advertentieplatform iAd gelanceerd. Een prima concept, immers de doelgroep is interessant en developers van de verschillende apps kunnen tot 60 procent van de advertentie-inkomsten krijgen. In juli liet Steve Jobs in zijn keynote weten dat er voor de lancering van iAd al meer dan 60 miljoen dollar aan campagnes waren geboekt. Klein detail: een campagne begint vanaf één miljoen dollar, het instaptarief is dus erg hoog. Maar… iAds zijn beter, spectaculairder en bovenal biedt het de adverteerder de mogelijkheid om de emotie van TV te combineren met de interactiviteit van het web. Toch verloopt het uitrollen niet soepel, adverteerders vertrekken.Is Apple te kritisch met het serveren van iAd’s?
-
Content sharing: Mobilyz blogt in Gadget rubriek Marketingfacts
Mobilyz, bij velen van jullie waarschijnlijk bekend als de betere community rondom mobile devices (vroeger onder de naam Pocketinfo), start vanaf volgende week met een wekelijkse blogpost in de rubriek Gadgets op Marketingfacts. In deze rubriek zullen we elke woensdag een review schrijven van hardware, software, apps, events en nog veel meer. Daarbij kan je denken aan bijvoorbeeld de nieuwste tablets, mobiele toepassingen, maar ook marketingsoftware en monitoringtools worden behandeld. Met een beetje geluk valt er af en toe nog wat te winnen….....
-
NEWPEOPLE start samenwerking met Marketingfacts
NEWPEOPLE en Marketingfacts starten een samenwerking waarbij we elke week in een video-interview met beslissers bij grote en minder grote bedrijven in Nederland ingaan wordt op de toepassing van online in de organisatie. NEWPEOPLE is intermediar tussen opdrachtgever en interim-manager of kandidaat als het gaat om het vervullen van interactieve marketing functies. Zij zoeken voor opdrachtgevers naar ‘the next generation’ (zie ook onderstaand filmpje).
-
Marketingfacts grootste marketingblog in Nederland?
Als je de meest recente bereikcijfers (juli 2010) van STIR mag geloven wel. Marketingfacts steek deze maand met 165 duizend bezoeken met kop en schouders boven andere blogs als Emerce, Dutchcowboys en Frankwatching uit. Grote vraag: “Kloppen deze cijfers?”.
Al eerder ontstond namelijk discussie over de betrouwbaarheid van de onderzoeksresultaten toen Marco Derksen eind 2009 het artikel: “Hoe betrouwbaar zijn de resultaten van STIR?” schreef. Het verschil tussen de cijfers van de STIR Webmeter en Google Analytics bleek tot wel 600 procent te zijn. Opvallend genoeg zag ik geen cijfers over het bereik van Molblog staan, worden deze niet gemeten door STIR.
Goed, de resultaten over juli 2010:0
-
Guerilla pizzabakker teistert Amsterdamse Bureau- en Onlinewereld
De Amsterdamse reclamewereld was gisteren onverwachts zelf het slachtoffer van een kleine promotiestunt. Bij alle grote online-, media- en communicatiebureaus werden namelijk pizza’s bezorgd van ene @VitoMancante. En alhoewel de meeste bureaus wel gewend zijn aan ludieke acties, werd gisteren toch vooral verbaasd gereageerd op de gratis aangeboden lunch. ‘Is dit een viral of zo?’
-
Nedstat overgenomen door comScore
Zojuist is bekend geworden dat Nedstat, één van de meest toonaangevende bedrijven in het aanbieden van web analytics en innovatie online business oplossingen is overgenomen door comScore. Met de deal is een bedrag van ongeveer 36,7 miljoen dollar gemoeid. Met de overname geeft comScore een push aan de strategie om wereldwijd (en met name ook in Europa) verder uit te rollen.
Dr. Magid Abraham, President & CEO bij comScore:
-
Gmail Priority Inbox: “Once you go priority, you never go back.”
It’s all over (Mashable, TechCrunch, Google, Nu.nl), Gmail begint vandaag met de uitrol van een nieuw soort inbox: de Gmail Priority Inbox. Een handige feature voor mensen die veel e-mail ontvangen en dit beter willen managen.
De Priority Inbox verschijnt in het linker menu van Gmail menu als een extra tab boven de reguliere inbox. In de basis is de Priority Inbox een algoritme die aan de hand van het gedrag van de gebruiker bepaalt welke e-mails belangrijk zijn en welke niet. Onderstaande video laat dit in Jip-en-Janneketaal zien:
-
Advertentieuitgaven 2011: Grotere toename voor online
Een onderzoek van Borrell Associates, een Amerikaans onderzoeksbureau, voorspelt dat de online advertentieuitgaven in 2011 in Amerika harder zullen stijgen dan de totale advertentieuitgaven (via DutchCowboys). Ook de uitgaven aan mobile advertising zijn in dit onderzoek meegenomen.
De totale advertentieuitgaven in Amerika stijgen volgende jaar naar verwachting met 5 procent tot een totaal van $238,6 miljard. Online advertentieuitgaven zullen met 14 procent stijgen naar $51.9 miljard over 2011. Binnen online zijn drie segmenten die het sterkst gaan groeien:
-
Retailers in Groot-Brittannië omarmen mobile commerce
Retailers in Groot-Brittannië verwachten dat mobile commerce binnen twaalf maanden een vast onderdeel is van hun strategie, zo meldt eMarketer. Zij baseren dit op een onderzoek uitgevoerd door eDigital Research in opdracht van de Association for Interactive Media and Entertainment (AIME), het Internet Advertising Bureau (IAB) en de Interactive Media in Retail Group (IMRG). Een aantal belangrijke partijen als we het hebben over digital, advertising en mobile.
Uit het onderzoek blijkt tevens dat 41 procent van de retailers verwacht binnen een jaar een transactionele mobiele site of applicatie te hebben.
-
M! Toolbox vernieuwd
Deze week is de M! Toolbox omgeving vernieuwd. In de M! Toolbox omgeving staan verschillende nuttige gereedschappen voor de online marketeer overzichtelijk bij elkaar. In het verleden hadden we hier alleen de bannerprijzen, de mediabestedingen en het mediabereik overzichtelijk bij elkaar staan. De toolbox moet uiteindelijk een overzicht worden waarin marketeers informatie en toegang krijgen over gratis en betaalde tools voor online marketing. De eerste partij die betaalde tools via ons platform onder de aandacht brengt is Mobillion met: