Tobias Braam
Manager Online Marketing Marktplaats / eBay

Online Marketeer, optimist, analist, nieuwsgierig, blogger, data driven, nieuwe dingen, mensen, de ultieme plek op aarde. Online Marketeer bij Marktplaats / eBay
-
The Next Web: deze vier verhalen had je niet mogen missen
Slechte content, de aandachtscrisis, ontrouw personeel en ontsnappen aan een krimpmarkt. Hoe pak je dat aan? Op TNW vertellen VICE, Nir Eyal, Emerging Media en Logitech hoe ze dit doen en waarom dit interessant is voor jou als marketeer. Spoiler Alert: met design, door onafleidbaar te zijn, met verhalen en met toffe content.
-
The Next Web: marketing door niet-marketeers
The Next Web Conference is de belangrijkste hotspot in Nederland voor marketeers. Hier geen Kotleriaanse goeroe-marketeers, creaties die als heilig worden vereerd, of online marketing-tactici. Wel vind je op de TNW een indrukwekkende overeenstemming over dé manier waarop je zou moeten werken, over de waarde van cultuur en over hoe anderen vanuit hun skill-sets marketing bedrijven. The Next Web is daarmee een prachtige blik in de toekomst voor veel marketeers en het laat je afvragen waar we het best waarde toevoegen.
-
Je eigen conversiefunnel, brandstof voor success [case]
Een relevante conversiefunnel is een voorwaarde voor betere online marketing. In deze case voor Nieuweautokopen.nl, onderdeel van Marktplaats, laat ik stap voor stap zien hoe we onze antieke AIDA- of touch/tell/sell-funnel hebben omgezet naar veel relevantere metrics. En wat een eigen conversiefunnel voor jou kan betekenen.
-
Hoe word je de grootste online Cupido van Nederland? (II)
In het vorige deel van deze blogpost-serie keek ik naar de grootste Cupido van Nederland: Lexa. Ik was, en ben, benieuwd hoe Lexa deze positie bereikte. Ik behandelde toen de offline marketingmix en beloofde jullie in dit deel te kijken naar de online marketingmix, naar het antwoord op de vraag of Facebook een bedreiging voor Lexa vormt en naar het gebruik van 'mobile', wat ik vorige keer verkeerd voorspelde. Ik begin met de reactie onderaan deel I, want de nummer-1-positie van Lexa wordt betwist.
-
Hoe word je de grootste online Cupido van Nederland?
Op de valreep van 2012 claimde Lexa de #1 positie op de Nederlandse datingmarkt. Best bijzonder want Relatieplanet, de Nederlandse datingsite van het machtige TMG met een Marktplaats of Startpagina achtige legacy, heeft deze positie sinds mensenheugenis bezet.
Datingexperts belichtten vervolgens de 'Wie?' vraag uitgebreid, onder andere hier. Mij als online marketeer boeit echter de 'Hoe?' vraag veel meer: "Hoe wordt je de #1 datingsite in Nederland?" Om hier zicht op te krijgen sprak ik consumenten, affiliates en Lexa zelf, o.a. Stefan van den Berg, de Managing Director van Lexa. In deel I van deze blog kijk ik naar de brede marketingmix van Lexa, in deel II belicht ik de online marketing.
-
2013 & dating affiliate land (II)
Vorige keer blikte ik terug op mijn voorspellingen voor 2012, in deze blog kijk ik met jullie naar 2013, en geef ik, onder andere op basis van de datingbijeenkomst Dates & Drinks, weer wat 2013 volgens mij gaat brengen.
-
2013 & dating affiliate-land (I)
Een krap jaar naar mijn vorige post over dit jaar, Trends in affiliate datingland, wil ik met jullie weer vooruit blikken naar volgend (dating)jaar, 2013. Dit keer vormde de opvolger van de Dating Exchange, de Daisycon Dates & Drinks, de perfectie voedingsbodem voor reflectie op 2012, voor wilde plannen en grote en minder grote verwachtingen voor 2013. Hieronder neem ik jullie mee naar een aantal voorspellingen die ik deed voor 2012. Jullie zullen zien dat er een paar voorspellingen redelijk tot helemaal zijn uitgekomen, maar zeker ook een aantal zaken liep totaal anders dan ik dacht. Dit laatste weerhoudt mij er echter niet van om in deel 2 van deze blog een aantal nieuwe trends/voorspellingen te doen over waar dating affiliation heen gaat in 2013.
-
Trends in affiliate datingland
In hoeverre zijn we in affiliate dating-land bezig met mobiel (te weinig), innoverende acties (kan beter) en met conversie optimalisatie (kan altijd beter ;-))? De Dating Exchange, gehost door Affiliate marketing bureau Daisycon, is een mooie bron om uit te putten voor sentimenten, harde voorspellingen en trends in affiliate datingland voor 2012. Het woord voor aankomend jaar is: intensivering.. Meer doen voor meer.
-
De belangrijkste P in marketing: Plaats
Hoewel sommigen vermakelijk tekeer kunnen gaan tegen de welbekende 4 P’s, sommigen ze vervangen door bijvoorbeeld de 4 E’s merk ik dat de P’s in de praktijk perfect bruikbaar zijn. Deze blog gaat dan ook over de belangrijkste van hen, de P van Plaats.
Waarom is Plaats het meest belangrijk? Intensieve distributie wordt de norm voor meer branches en producten worden specialer of juist meer ‘plat’ (gehaktbal met slagroom iemand?). Onder lees je waarom, zie je waarom KPN dit goed aanpakt en geef ik een voorbeeld hoe jij hier op kan inspelen.
-
3 dingen die jij kunt leren van een chocoladefabriek
Benieuwd hoe je klanten kunt leren waarderen? Hoe je van totaal vreemden trouwe aanhangers van jouw bedrijf maakt? Hoe succesvolle IT praktijken in andere branches succesvol zijn? Kijk dan naar TCHO uit San Francisco. Deze succesvolle chocoladefabriek is een oer branchmark waarvan elk bedrijf minstens 3 lessen direct kan doorvertalen naar succes in de eigen branche. Voor Six Fingers interviewde ik hun Marketing Manager, Larry del Santo in San Francisco. Hieronder geef ik een korte intro over TCHO, waarna ik direct op de lessen inga:
-
Jongeren niet gevoelig voor social reclame
Volgens recent onderzoek zijn jongeren totaal niet gevoelig voor reclame op social media. Ze kopen bijna niets, en als ze al iets kopen is dit enkel als de aanbieding in een relevante context wordt aangeboden (groepen). Dit blijkt uit onderzoek van de NJR. Wat leert dit ons: is het echt zo dat deze nieuwe vorm van reclame gelijk verpest is of is het een onzin onderzoek en kan reclame perfect werken op social networks? Voer voor discussie:
-
Boekrecensie: Linchpin (Seth Godin): Teveel Godinismen
Seth Godin’s boek Linchpin kwam begin 2010 al uit in het Engels en in april als ‘Onmisbaar’ ook in het Nederlands. Hoewel we geen oude (paarse) koeien uit de sloot willen halen verdient het boek toch nog meer aandacht. Marketingfacts deelde bijvoorbeeld al 25 boekjes uit, er vonden reeds 750 ‘linchpin-meetups’ plaats en het boek is een flinke bestseller. Vreemd, want hoewel Linchpin een vermakelijk betoog is tegen middelmatigheid, valt het verhaal ten prooi aan typische Godinismen en is het daardoor nauwelijks lezenswaardig.
-
Dienstverleners kiezen precies de verkeerde ideeën
Hoe kies je uit een berg ideeën precies die ideeën die voor jouw bedrijf geld gaan opleveren? Moet je elk idee eerst dood rekenen, of juist totaal ongetest op de markt gooien? Six Fingers, het bedrijf waar ik werk, onderzocht samen met de Universiteit van Tilburg het selectieproces bij dienstverleners. Ook veel MarketingFacts lezers hielpen mee, waarvoor onze dank. Wat blijkt; de meeste dienstverleners kiezen precies op de verkeerde manier. Ze gaan aan de slag met ideeën waar ze nooit iets mee zouden moeten doen, en laten het spreekwoordelijke ei van Columbus te vaak links liggen. Lees hieronder hoe je het best het winnende idee kiest en test hoe jouw organisatie ideeën selecteert.
-
Bewuste of onbewuste misleiding door bonussen Deel II
In deel 1 van deze blog gingen we in op wat misleiding door verkopers teweeg brengt en hoe deze misleiding tot stand komt. Nu kijken we, ook met een voorbeeld uit de VS, naar hoe je prestatiebeloningen en prikkels kunt geven aan verkopers, zonder dat je als organisatie (on)bewust slechte adviezen bevordert. Over topverkopers, targets, prikkels en mastery goals.
-
Bewuste of onbewuste misleiding door bonussen? (deel I)
Vandaag willen we je (in deel 1 van deze serie) meenemen in de wondere wereld die verkoop heet. Niet vanuit ons eigen directe standpunt als marketeers, maar vanuit onszelf als klant. We kijken dan ineens heel anders naar verkopers blijkt, want waarom wakkeren bedrijven bijvoorbeeld bewust of onbewust misleiding vanuit hun verkopers aan? En bij welke bedrijven kun je dit eerder verwachten?