special

Customer-centric design

Daar waar de term design voorheen over het grafisch of visueel ontwerp ging, is het vandaag de dag een breder begrip: op een intuïtieve manier het gedrag van bezoekers en gebruikers beïnvloeden, vaak zonder dat zij zich daarvan bewust zijn. De gebruikservaring is daarmee de optelsom van design, gemak en interactie in een wereld van software, apps en schermen in alle maten en soorten. Zoals de term ‘customer-centric design’ al doet vermoeden, staat de gebruiker centraal. Het ontwerp is daarbij niet slechts een schil, maar juist integraal verbonden met inhoud en functionaliteit. Hoe pas je dit toe zodat je je onderscheidt van de concurrentie? Hoe ontwerp je de juiste klantervaring? En welke psychologische designtrucs zijn er om je klant aan jou te binden?

Daar waar de term design voorheen over het grafisch of visueel ontwerp ging, is het vandaag de dag een breder begrip: op een intuïtieve manier het gedrag van bezoekers en gebruikers beïnvloeden, vaak zonder dat zij zich daarvan bewust zijn. De gebruikservaring is daarmee de optelsom van design, gemak en interactie in een wereld van software, apps en schermen in alle maten en soorten. Zoals de term ‘customer-centric design’ al doet vermoeden, staat de gebruiker centraal. Het ontwerp is daarbij niet slechts een schil, maar juist integraal verbonden met inhoud en functionaliteit. Hoe pas je dit toe zodat je je onderscheidt van de concurrentie? Hoe ontwerp je de juiste klantervaring? En welke psychologische designtrucs zijn er om je klant aan jou te binden?

    • Customer-centric design

    Bij de Belastingdienst moest het roer om. Burgers zijn geen belastingbetalers, maar klanten. Daar past een klantgerichte houding bij. Inclusief uitgekiende customer journeys die gericht zijn op een zo soepel mogelijk aangifteproces voor de verschillende doelgroepen. Hoe heeft de Belastingdienst die berg beklommen?

    • Customer-centric design

    Customer-centric teams en organisaties weten beter dan wie dan ook dat vandaag de dag de strijd om de klantwaarde gevoerd wordt in de customer journey. Het optimaliseren van de journey en het designen van waardevolle customer experiences in alle contactmomenten met de klant, is waar het klantgericht denken in harde euro’s kan worden omgezet. In dit artikel wil ik je meenemen hoe je echt radicaal klantgericht kunt worden door de menselijke psychologie te begrijpen en als een gedragsontwerper te kijken naar experience design, En hoe je relatief snel en gemakkelijk waarde kunt creëren op een manier die heel veel marketeers nog laten liggen.

  • Veel organisaties zijn doodsbang voor hun klanten. Ze kijken naar hen zoals naar dieren in de dierentuin: levensgevaarlijke wezens die je het beste hun gang kunt laten gaan en alleen vanaf een veilige afstand kunt observeren. Maar zo worden organisaties nooit customer-centric. Hoe wel? Door gewoon eens een gesprek met je klant te voeren. Van mens tot mens.