special

De marketing to-do list 2018

Wat staat ons te wachten in het nieuwe kalenderjaar? Waarmee moeten we rekening houden bij het maken van onze jaarplannen? Welke ontwikkelingen houden ons de komende 12 maanden bezig? Online marketing is altijd in beweging en het kan niet anders dan dat dat effect heeft op ons werk. In deze Special kijken we naar wat 2017 speciaal maakte en wat er in 2018 nieuws en anders wordt. En daarme helpen we je op (de goede) weg naar een succesvol nieuw jaar.

Wat staat ons te wachten in het nieuwe kalenderjaar? Waarmee moeten we rekening houden bij het maken van onze jaarplannen? Welke ontwikkelingen houden ons de komende 12 maanden bezig? Online marketing is altijd in beweging en het kan niet anders dan dat dat effect heeft op ons werk. In deze Special kijken we naar wat 2017 speciaal maakte en wat er in 2018 nieuws en anders wordt. En daarme helpen we je op (de goede) weg naar een succesvol nieuw jaar.

    • De trends voor 2018

    In een serie van 4 vertellen we je meer over de 4 trends van 2018 die invloed gaan hebben op jouw klanten en hun klantreis. Eén blog per trend, omdat er genoeg te vertellen is over ieder onderwerp. Gisteren schreven we over de eerste trend ‘Waarom betalen met je mobiel alle records gaat breken’, vandaag gaan we verder met de tweede: je klanten vergeten voor een beter imago.

    • De trends voor 2018

    Het moment is weer daar: we moeten weer twee keer nadenken wanneer we ergens een datum invullen. We stellen onszelf weer nieuwe doelen over hoe we het nieuwe jaar nog beter kunnen maken dan afgelopen jaar, zowel privé als zakelijk. En natuurlijk is dit het moment dat je weer met verse energie aan de slag gaat met die uitdagende targets voor 2018. Goed om dit jaar goed voorbereid te starten en de laatste trends mee te nemen in je aanvalsplan.

    In een serie van vier artikelen zullen we je meer vertellen over de 4 trends van 2018 die invloed gaan hebben op jouw klanten en hun klantreis. Eén blogpost per trend, omdat er genoeg te vertellen is over ieder onderwerp. We starten met waarom betalen met je mobiel alle records gaat breken.

    • De trends voor 2018

    "Behavioral Economics Finally Goes Mainstream", schreef The Conversation laatst. Je komt deze wetenschap inderdaad steeds vaker tegen. Zoek op Marketingfacts op termen als Cialdini, Kahneman en nudging en je vindt meer dan 100 artikelen. De stroom populair-wetenschappelijke boeken is nauwelijks meer bij te houden. Podcasts als You Are Not So Smart trekken hordes luisteraars. En in het tv-programma Wetenschap Havermoutpap leren zelfs kinderen nu over de persuasion-principes van Cialdini. Mainstream? Zeker. Maar, hoe ga jij dit als marketeer praktisch toepassen in 2018? In dit artikel deel ik 5 kansen, 3 voorbeelden én 1 concreet startpunt.

    • De trends voor 2018

    Bidmanagement in AdWords. Een paar cent eraf voor een zoekwoord, of zelfs volledig uitsluiten. Het liefst handmatig voor de ultieme controle. En met een tweede beeldscherm om wat efficiënter te kunnen werken. Het is een schets van het dagelijkse habitat van een doorsnee AdWords-specialist. De leefomgeving van deze soort verandert echter razendsnel. Kan de AdWords-specialist zich aanpassen aan de snelle opkomst van nieuwe technologie? Of sterft hij uit?

    • De trends voor 2018

    In december 2017, kreeg de e-mailmarketingsector leuk nieuws. E-mailmarketing (automation) heeft zijn kracht uiteraard al dubbel en dwars bewezen, maar zit nog steeds in de lift. Uit het DDMA data driven marketing-onderzoek, blijkt namelijk dat e-mail één van de vier verwachte investerings-stijgers is voor 2018. Dat betekent dat we meer, maar vooral ook betere e-mails gaan zien. Ik vertel je graag welke e-mailtrends we (terug) gaan zien in 2018.

    Ook ben ik zeer regelmatig in China te vinden, waar ze voorop lopen op het gebied van mobile first en online (e-mail)marketing. Ik vertel je graag op welke manier we China volgen.

    • De trends voor 2018

    Wat moet er voor 2018 op de todo-lijst van de marketeer staan? Hoe meer ik daar over nadacht, hoe meer ik mij realiseerde dat de belangrijkste innovaties in marketing niet in technologie zullen liggen (in ‘voice controlled audio ads’), zoals één overenthousiast blog beweerde, maar in hoe we marketing organiseren.

    • De trends voor 2018

    Het is weer die tijd van het jaar. Rond de jaarwisseling gaan we allemaal weer werken aan onze lijstjes met nieuwe ontwikkelingen die volgend jaar door gaan breken. Jarenlang heb ik ze gemaakt en misschien komt het doordat ik volgend jaar 40 word, maar ik ben er klaar mee. Voor veel van die voorspellingen geldt namelijk dat ze nooit uitkomen. En als ze dat wel doen, dan heb je over het algemeen nog tijd zat om actie te ondernemen.

    Dus het is tijd voor wat tegengas. Deze keer geen ronkende trends, maar vijf ontwikkelingen waar ik, als ik jou was, mijn centen volgend jaar niet aan zou uitgeven.

    • De trends voor 2018

    2018 wordt een jaar waarin Amazon haar marktaandeel in Nederland gaat uitbreiden. En ook bol.com timmert verder aan de weg met Plaza. Maar waar we aan het einde van 2018 écht over praten, is een aantal nieuwe spraakmakende merken. Merken die in korte tijd hun markt op z’n kop hebben gezet. Merken die het speelveld gaan veranderen. Of het nu productie- of retailbedrijven zijn, want het onderscheid tussen deze bedrijven vervaagt.

    • De trends voor 2018

    Video’s met meer dan 3 miljard views klinken ongeloofwaardig, maar zijn inmiddels bewaarheid. Zo staan de tellers van Gangnam Style en de videoclip van Despacito op respectievelijk 3 en 4,5 miljard views. Video is nog steeds booming en om die reden krijgt video-advertising een steeds belangrijkere rol binnen de marketingmix. Niet alleen het aanbod van advertentiemogelijkheden binnen YouTube groeit, ook uitgevers zien kansen binnen video; zo zal De Persgroep in 2018 ook bumper-ads ondersteunen. Naast de advertentiemogelijkheden zullen marketeers creatief moeten omgaan met het juist inzetten van video-ads om zo het volle potentieel van online video te benutten. Hieronder dé drie grote videotrends van 2018. 

    • De trends voor 2018

    Het begin van 2018 is in zicht. Dat is niet alleen te zien aan de kerstversiering en het winterse weer, ook is het te merken aan de vele contentkalenders die de afgelopen week gedeeld zijn. Een goede timing, want volgens onderzoek praten wij meer over onderwerpen als deze toegankelijk zijn in ons geheugen. Zo is de toekomst vaker onderwerp van gesprek als het begin van het nieuwe jaar in zicht is. Achter deze bevinding zitten psychologische principes verscholen die verklaren wanneer mensen content delen. Dat helpt marketeers om de timing van hun content te perfectioneren en optimaal gebruik te maken van de contentkalender 2018.

    • De trends voor 2018

    Dat het belangrijk is om je website zoekmachinevriendelijk te houden, zal voor niemand een verrassing zijn. Al jaren heeft seo immers een van de beste roi’s van alle onlinemarketingactiviteiten. Vorig jaar schreef ik al over de seo-trends voor 2017. Om ook in 2018 een website of webshop te hebben die goed gevonden wordt, is het belangrijk bezoekers en Google optimaal te bedienen. Wij zetten de belangrijkste punten voor je op een rij.