-
Verhoogde aandacht voor aandacht in marketing
Plak ergens ‘marketing’ achter en na het eerste congres hebben we het al over een hype. Denk aan neuromarketing en influencermarketing. Zo gek liep het niet met ‘aandachtsmarketing’, maar de term is toch een behoorlijk eigen leven gaan leiden.
-
Het belang van aandacht: zo verdien je het
Welke boeken zijn interessant voor marketingprofessionals? Register Marketeers van NIMA recenseren de meest uiteenlopende vakliteratuur. Ditmaal: 'Aandachtsmarketing' van Klaas Weima, over aandacht als marketingmiddel: hoe het te krijgen, verdienen én in te zetten.
-
Zo bereik je de multitaskende consument
Aandacht is de nieuwe economie en ‘s werelds meest waardevolle resource, aldus Paul MacGregor tijdens de Cannes Lions in 2016. Niet zo gek, want als adverteerder moet je niet alleen concurreren met reclames van andere merken, maar ook met andere content. Verschillende rapporten en onderzoeken laten zien dat veel consumenten multitasken wanneer zij televisie kijken. Hoe ga je anno 2020 om met deze multitaskende consument in de strijd om aandacht?
-
Marketeers, pas op voor digitale obesitas
Aandacht is de nieuwe valuta. In deze laatste blog beschrijf ik de negatieve invloed van de digitale obsessie op aandacht. Eerder deelde ik vijf observaties die aandacht onder druk zetten, namelijk reclamedeflatie, media-explosie, overvloed, spaarzaam vertrouwen en de bereikparadox. Digitaal heeft ons een hoop gebracht, maar marketeers moeten oppassen voor digitale obesitas. Marketing draait om mensen, niet om algoritmes.
-
De bereikparadox: bereik is nog geen aandacht
Aandacht is de nieuwe valuta. In deze blogreeks: zes observaties waarom. Afgelopen weken beschreven we de impact van reclamedeflatie, media-explosie, overvloed en spaarzaam vertrouwen op de aandachtschaarste. Nu is de vijfde observatie aan de beurt: de bereikparadox. Want mensen bereiken, is zeker geen garantie dat je hun aandacht verdient.