-
Ook last van dalende conversie van jouw online campagnes?
Sinds een paar maanden zijn er onbegrijpelijke dalingen in conversie van online campagnes te zien. Steeds meer marketeers hebben ermee te maken. De impact van recente wijzigingen in onder meer Safari en Firefox blijkt groter dan gedacht. Gelukkig is er een oplossing.
-
Voor anonieme bedrijven, op deze Valentijnsdag
Ook professionele organisaties hebben vrienden nodig, om gehoord, gezien, gewaardeerd en gesteund te worden. Wil je als bedrijf volgers, dan moet je socialer worden. Wil je fans, dan zinniger. Voor vrienden moet je menselijk zijn. Daarom: een persoonlijke brief aan bedrijven of instanties, om hun marketing te spiegelen aan sociaal en menselijk gedrag. Deze keer een vraag aan Valentijn, want wie is toch die stille aanbidder? Of is het een stalker?
-
Hoe Brave het internet wil repareren
Is het internet kapot? Bepaalde digitale experts vinden van wel. Het was een thema dat aan de orde kwam op de Web Summit in Lissabon, één van ’s werelds grootste tech-events ter wereld. In dit verslag wordt ingezoomd op één specifieke oplossing van dit fundamentele probleem: Brave, een tegendraadse browser met een blockchain-token, waarbij tracking door middel van cookies niet standaard is.
-
Adblockers: wat hebben marketeers er aan?
Adblockers zijn een uitkomst voor consumenten. Tegelijkerlijk maken ze het werk van marketeers een stuk lastiger. Maar is dat wel zo erg?
-
Google en Facebook eten de advertentiemarkt op
Dat het internet voor minder decentralisatie heeft gezorgd dan dat in de begintijd werd gepredikt, is inmiddels wel duidelijk. Hoewel gedrag per land afwijkt, zoeken we via dezelfde zoekmachine (Google), kopen we via hetzelfde commerceplatform (Amazon/bol.com) en maken we vriendjes via hetzelfde platform (Facebook). Diezelfde centralisatie toont zich ook steeds duidelijker op de advertentiemarkt: Google en Facebook maken, samen met Tencent, Baidu en Alibaba, de dienst uit.
-
De effectiviteit én uitdagingen van display advertising
Adblockers, de verschuiving naar mobiel: al tijden vormt de visibility, de zichtbaarheid dus, van display-ads een probleem. Hoe ga je daarmee om als adverteerder en als bureau? Dat was de centrale vraag tijdens de 58ste editie van Online Tuesday met verhalen van Nathalie Peters (IAB Nederland), Marcel Vogels (E2Mediagroup) en Marlies Willemsen (Dienst Publiek en Communicatie).
-
Adblocker-gebruikers zijn lurkers - maar zijn we dat niet allemaal?
Eerder deze week publiceerde IAB Nederland hun adblockers-onderzoek. Nou ben ik zelf werkzaam bij een uitgever, voel ik me marketeer en ben ik - net als iedereen - ook internetgebruiker. Alle reden dus om eens goed het rapport in te duiken. En dat levert interessante inzichten op over de drijfveren van adblocker-gebruikers. Stelletje lurkers...
-
Het prisoners’ dilemma van wethouder Hekking
Ethan Zuckerman kan een beetje HTML. Het is 1994, dus dat beetje kennis is genoeg om hem tot ‘founding webmaster’ te bombarderen bij Tripod.com, een website gericht op pas-afgestudeerden. De website biedt, min of meer per ongeluk, zijn gebruikers de mogelijkheid zelf een pagina aan te maken zonder al te veel kennis van HTML. De mensen van Tripod hebben te laat door dat zó veel gebruikers dat doen, dat de hostingkosten uit de klauwen lopen. En dus wordt het hoog tijd om inkomsten te genereren...
-
Is de toekomst van online advertising volledig geautomatiseerd?
Van 2007 tot en met 2011 was ik voorzitter van IAB Nederland, de brancheorganisatie voor digital advertising en de interactieve-marketingindustrie. Eerlijk gezegd heb ik me daar altijd een beetje vreemde eend in de bijt gevoeld. Wie mij vanaf 2002 heeft gevolgd via Marketingfacts weet dat ik geen voorstander ben van traditioneel adverteren, waaronder ik ook online display advertising reken. Reden dat ik destijds toch die functie heb aanvaard, is dat ook search, affiliate en het toen nog nauwelijks bestaande socialmedia-advertising aandacht verdienden binnen het IAB.
We zijn inmiddels vier jaar verder. Waar staan we nu voor wat betreft online advertising? Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen? Ter voorbereiding op een aantal presentaties die ik de komende maanden zal geven, volgt hieronder een korte samenvatting van waar we staan en een persoonlijke visie op de toekomst van online advertising.