-
Merken, trends en de wilde waarheid van een rampjaar (II)
Terugblikken en voorspellen, het hoort bij het einde van het jaar. We kijken terug op de voorspellingen van afgelopen jaar: wat is er uitgekomen, wat niet? Hoe is het dit jaar gegaan qua marketing, retail en e-commerce van verschillende merken? Deel twee!
-
Schuivende schermen en hardlopen in een verhaal
Steven van Belleghem, het video-firsttijdperk, het succes van Amazon, cappuccino en een spelletje voor je brein. Dit en nog meer in de nieuwe week van Koot.
-
Voorkom dat Elon Musk bepaalt wat je klanten kopen
Steeds meer bedrijven zijn afhankelijk van digitale platforms en marktplaatsen om toegang te krijgen tot klanten. Deze platforms zijn in voortdurende concurrentie om een leidende positie te verwerven in een van de ‘interfaces’ naar klanten toe. Hoe passen recente aankondigingen van Facebook, Apple en Elon Musk hierin? Welke mogelijkheden zijn er en hoe voorkom je dat je als bedrijf te afhankelijk wordt van één platform?
-
Dít zou pas een goed verhaal van Amazon, Google, Facebook en Apple zijn
Het kan natuurlijk niet uitblijven dat bedrijven zoals de vier techreuzen Amazon, Google, Facebook en Apple ter verantwoording worden geroepen over hun machtspositie en rol in de samenleving. Steeds duidelijker wordt ook dat bedrijven ook een maatschappelijke rol vervullen.
-
Amazon is nu ruim drie maanden in Nederland. Welke impact zien we binnen Google Ads?
De komst van Amazon is van tevoren flink gehyped, dagelijks verschenen er meerdere blogs over de kansen die deze nieuwe marketplace in Nederland zou bieden. Maar wat is de stand van zaken nu? Welke rol speelt Amazon op dit moment binnen het online landschap? En wat is tot nu toe het effect op retailers?
-
Zes goede redenen om wél op Amazon te verkopen
Wanneer een nieuw bedrijf de markt betreedt, ligt het vaak achter op de concurrenten. Niet Amazon. De webwinkelreus kwam met een goed begrip van de markt en veel geld in de zakken op de Nederlandse markt. Moeten concurrenten als Wehkamp en Bol.com zich zorgen maken? Of is Amazon een fantastische kans voor alle kopers en verkopers om meer uit online shopping te halen?
-
Merkvraag 7: waarom is eenvoud toch zo moeilijk voor merken?
Wekelijks probeer ik een basale, maar belangrijke vraag rond merkbouwen te beantwoorden. Vraag 7 is ditmaal simpel: waarom is eenvoud zo lastig voor merken?
-
Is het tijd om Amazon in te ruilen?
De omzet van Amazon is gestegen naar 10.000 euro per seconde. In een grafiek beweegt die omzetlijn dus in de goede richting. Helaas geldt dat voor te veel bedrijven niet. Mooie week, houd anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!
-
Wat je moet weten over de macht van marketplaces
De marketplace-revolutie is in volle gang, zeker sinds de komst van Amazon naar Nederland. Hoe kunnen merken en (web)winkeliers hun rol pakken in de aanstaande consolidatieslag? Online Tuesday liet vier experts het antwoord geven. Vanwege het coronavirus niet in een zaal, maar via een webinar. "Met customer experience win je deze strijd."
-
Wordt Google vervangen door marketplaces in de customer journey?
Dat de ontwikkelingen binnen de online customer journey zo razendsnel gaan, is vooral te danken aan de explosieve groei van online marketplaces. Waar consumenten enkele jaren geleden nog massaal de afwegingsfase doorbrachten in Google, gebeurt dat nu op Bol.com en Amazon. Maar kunnen deze online marketplaces zoekmachines vervangen in de zoektocht van consumenten naar producten?
-
Vijf manieren om te denken als een ‘experience disruptor’
De komst van Amazon in Nederland zorgt voor gezonde reuring in de markt. Hoe kunnen marketeers deze ‘experience disruptor’ het hoofd bieden? Nou, door te denken als een disruptor.
-
Drie redenen om je producten niet op Amazon te verkopen
10 maart startte Amazon in Nederland, maar in de maanden daarvoor werd de komst van de retailgigant al flink gehypet. Elke dag verschijnt er wel een blog over de kansen die Amazon biedt en waarom jij zeker gebruik moet maken van het platform om je producten te verkopen. Maar denk daar goed over na.
-
Zo zorg je ervoor dat je Amazon aankunt
De Nederlandse detailhandel staat aan de vooravond van een revolutie. De komst van Amazon leidt tot een kaalslag, zeggen deskundigen. Bedrijven knijpen ‘m, webshops als Wehkamp, Coolblue en Bol.com, maar zeker ook fysieke winkels. In juli zal Amazon met zijn koopjesfestijn voor abonnees genaamd Prime Day écht gaan uitpakken. Dat wordt een mokerslag. Hoe ben je als retailer daar tegen opgewassen? Met daarbij de kernvraag: wat onderscheidt succesvolle ondernemingen?
-
‘Amazon is een bedreiging, maar dat zegt Bol.com niet hardop’
Veel nervositeit over de entree van Amazon in Nederland. Concurrenten verlagen prompt hun prijzen, merkfabrikanten herzien hun retailstrategie. Rishi Kartaram, CEO van Jeffcommerce, werkt nauw samen met Amazon en analyseert de storm die door de webwinkelwereld raast. “Bol.com móet wel laconiek reageren.”
-
Amazon, een zegen voor de vernielde winkelstraat
Nederlandse online spelers hebben een jaar of twintig warm kunnen draaien en als de komst van Amazon nu nog pijn doet, is er echt iets grondig mis met hun businessmodel. De retailgigant is meer dan welkom, want extra concurrentie is goed voor de markt. Ook als het gaat om het herstel van retail in de binnensteden.