-
Is de toekomst van online advertising volledig geautomatiseerd?
Van 2007 tot en met 2011 was ik voorzitter van IAB Nederland, de brancheorganisatie voor digital advertising en de interactieve-marketingindustrie. Eerlijk gezegd heb ik me daar altijd een beetje vreemde eend in de bijt gevoeld. Wie mij vanaf 2002 heeft gevolgd via Marketingfacts weet dat ik geen voorstander ben van traditioneel adverteren, waaronder ik ook online display advertising reken. Reden dat ik destijds toch die functie heb aanvaard, is dat ook search, affiliate en het toen nog nauwelijks bestaande socialmedia-advertising aandacht verdienden binnen het IAB.
We zijn inmiddels vier jaar verder. Waar staan we nu voor wat betreft online advertising? Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen? Ter voorbereiding op een aantal presentaties die ik de komende maanden zal geven, volgt hieronder een korte samenvatting van waar we staan en een persoonlijke visie op de toekomst van online advertising.
-
Display advertising via programmatic trading groeit met 39 procent
Programmatic trading, het automatisch verhandelen van online advertentieruimte, is volwassen geworden. Programmatic is goed voor een omzet van 143,5 miljoen euro, en groeide in 2014 met 38,9 procent ten opzichte van 2013. In 2013 groeide de markt ook al met 36 procent. Dat blijkt uit het 'Programmatic Ad Spend report 2014' dat IAB Nederland en Deloitte vandaag hebben uitgegeven. Voor het rapport zijn 21 publisher trading desks geïnterviewd. De continuering van deze groei is toe te schrijven aan enerzijds een stijging in volume van inventory bij de grote uitgevers en anderzijds door een stijging in prijzen. Die prijsstijging wordt mede veroorzaakt door het aanbod van grotere formaten, zoals video, interruptive en rich media.
-
Wat is programmatic buying (in begrijpelijk taal)?
De termen 'programmatic buying', 'realtime bidding' en 'geautomatiseerd online adverteren' duiken steeds vaker op. Het is je vast ook niet ontgaan dat digitaal adverteren een enorme vlucht heeft genomen en een van de snelst groeiende ontwikkelingen is programmatic buying. Maar wat is programmatic buying, wat kan je ermee als marketeer en waarom is deze ontwikkeling zo belangrijk?
-
Nieuw! Online advertentieruimte inkopen bij ieder denkbaar medium
Kees Verbeek en Marinus Zoutendijk van Abovo Media verbaasden zich over het moeizame proces van het adverteren bij veel media. De digitalisering waarover de media hun mond vol hebben, is in dat proces nog ver te zoeken. Of wás, eigenlijk. Want sinds vorige week is er MediaBookers, waarmee je online direct advertentieruimte inkoopt bij ruim 7.900 media.
-
Realtime bidding bij online branding-campagnes: nieuwe trigger nodig voor optimalisatie
Volgens de Nederlandse IAB AdSpend Study werd in de eerste zes maanden van 2013 maar liefst 61 procent van de online advertentie-impressies geautomatiseerd verhandeld. Het is duidelijk dat deze manier van handelen in een hoog tempo dé standaard voor de inkoop van online advertentieruimte aan het worden is. De technologische ontwikkeling is de drijvende kracht achter deze ingrijpende wijziging, die zowel adverteerder als uitgever raakt. En wat voor een ontwikkeling. Adverteerders krijgen in realtime toegang tot relevante advertentie-impressies en uitgevers realiseren middels slimme algoritmes een significante stijging in hun effectieve cost-per-mille.
-
Adverteren op digitale radio: is het al tijd om in te stappen?
Een aantal maanden geleden schreef ik hier op Marketingfacts over de ontwikkelingen op het vlak van adverteren op digitale radio. The Media Exchange startte destijds met een proof-of-concept-fase met in potentie verstrekkende gevolgen voor de wijze waarop radio- en tv-commercials worden ingekocht en aangestuurd. In de tussentijd hebben we natuurlijk niet stilgezeten en hebben we de eerste campagnes gedraaid. Hoog tijd dus voor een update! Op basis van een case van Greetz geef ik antwoord op een aantal vragen. Hoe werkt adverteren op online radio? Welke resultaten hebben we behaald? Wat zijn de learnings? En natuurlijk: wat kunnen we de aankomende periode verwachten?
-
Bas Seelen (Spil Games): “Een user is niet premium, maar wel altijd geld waard”
In een serie van 5 video-interviews gaan we met de marketeers van Spil Games in op de kracht van gaming als advertisingplatform. Bas Seelen versterkte recent Spil Games. Zijn ervaring met data en automated trading komt van pas in de overgang die het bedrijf daarin zelf maakt. In dit uitgebreide interview legt Bas uit welke stappen Spil Games maakt en wat de gevolgen ervan zijn voor de propositie richting adverteerders.
-
The life of a (digital) ad
Onlangs vond in Amsterdam een door FinchFactor gearrangeerde ontmoeting plaats, waarin de laatste ontwikkelingen op het gebied van automated trading en realtime bidding voor online advertising werden doorgesproken. Bij dit gesprek waren vertegenwoordigers aanwezig van alle onderdelen van het ecosysteem, zoals dat in het plaatje hierboven wordt weergegeven.
-
Radiocommercials inkopen op basis van automated trading
Het hing al een tijdje boven de markt, maar nu lijkt het er dan echt te komen: we kunnen in Nederland radiocommercials inkopen via automated trading. Nou ja, bijna dan. The Media Exchange biedt als eerste toegang tot de inventory van de digitale (in-browser-)versie van radiozenders als Radio538, BNR en Sky Radio Group (MyRadio, Veronica). In potentie kan deze ontwikkeling grote gevolgen hebben voor de wijze waarop radiocommercials worden gemeten, getarget en ingekocht en zal het landschap van de betrokken partijen er over een paar jaar wellicht flink anders uitzien. Hebben we straks nog aparte mediabureaus en digitale bureaus? Gaat de GRP verdwijnen? En welke mogelijkheden biedt dit voor adverteerders? Ik belde even met Arthur Hoogendijk van The Media Exchange en Arnoud van Leeuwen van 161Media/Platform161.
-
De takeaways van de Automated Trading Summit
Gisteren organiseerde de IAB Taskforce Automated Trading in de Harbourclub te Amsterdam de Automated Trading Summit 2013. Hét event van Nederland gericht op de laatste trends en ontwikkelingen in het landschap van automated trading. Joris van Heukelom, voorzitter IAB Nederland, leidde de dag. Naast een interessante paneldiscussie over de rol van premium in het tradinglandschap, waren er sprekers van onder andere TURN, Platform161, Google, IAB Nederland en Improve Digital aanwezig. Zelf vond ik de presentaties van Platform161 en Bannerconnect samen met de paneldiscussie het meest interessant.
-
Marco Kloots (ClickDistrict): “Automated trading komt ook naar tv en outdoor”
Op 23 mei a.s. organseert de IAB Taskforce Automated Trading de Automated Trading Summit. Een van de sprekers die dag is Marco Kloots, mede-oprichter van ClickDistrict en Platform161. Ik stelde hem alvast wat korte vragen over zijn visie op (de toekomst van) automated trading.
-
23 mei - IAB’s Automated Trading Summit
Op 23 mei 2013 organiseert de IAB Taskforce Automated Trading dé Automated Trading Summit van Nederland in The Harbour Club te Amsterdam. Na de succesvolle editie van vorig jaar wordt het nu weer een groots event in Nederland, gericht op Automated Trading en alle trends en ontwikkelingen. Onder leiding van dagvoorzitter Joris van Heukelom zullen diverse toonaangevende sprekers u deze dag op de hoogte brengen van de laatste ontwikkelingen en hun visie op digital advertising en automated trading.
-
De belangrijkste realtime bidding-trends voor 2013
Het is weer het einde van het jaar: een mooi moment om terug en vooruit te blikken. Binnen display advertising is RTB (en Automated Trading) een structureel gespreksonderwerp en de smaakmaker van de afgelopen én komende periode. De ontwikkelingen zijn volop in gang en wat mij betreft zijn de trends voor 2013 zichtbaar. In dit artikel een aantal belangrijke trends.
-
Transparantie door uitgevers draagt bij aan differentiatie
Dit blog maakt onderdeel uit van een serie waarbij in 2 artikelen wordt ingegaan op het effect van automatisering op de wijze waarop uitgevers hun propositie aanbieden. In deel 1 is ingegaan op de verschillen en het waarom tussen wat uitgevers nu aanbieden via account managers en wat wordt aangeboden via het geautomatiseerde kanaal. In deel 2 gaan we in op de uitdagingen en kansen die de automatisering (automated trading) met zich meebrengt. Hieronder deel 2.
-
Nieuwe startup Mediasynced synchroniseert TV-commercials met online campagnes
De commercial break op TV, het is het geijkte moment voor de meeste mensen om een plasje te doen of koffie te zetten. Of om even online te gaan om mail, Twitter of Facebook te checken natuurlijk. Funest voor de effectiviteit van de TV-reclames natuurlijk en daarmee een doorn in het oog voor de adverteerders. De nieuwe Nederlandse start-up Mediasynced lanceert vandaag een toepassing die dat probleem deels kan oplossen: realtime synchronisatie van online advertising met TV-commercials.