-
Big Data Survey 2017: data gedreven mensenwerk, GDPR en wat maakt een datastrategie succesvol?
Voor de derde achtereenvolgende keer heeft GoDataDriven, in samenwerking met Big Data Expo, onderzoek gedaan naar de inzet van data. Dit jaar deelden meer dan 800 Europese professionals hun inzichten en ervaringen op het gebied van data. Het uitgebreide onderzoek geeft onder meer inzicht in onderwerpen als datastrategie, het ontwikkelen van data science-toepassingen, de meest populaire technologie, cloud, GDPR en hoe je als organisatie een aantrekkelijke werkgever bent en blijft.
Wat is de grootste uitdaging van het invoeren van een datagedreven werkwijze? Zien professionals de cloudopslag als net zo veilig als lokaal data opslaan? En hoe werf je data scientists; met een auto van de zaak, flink salaris of zijn andere arbeidsvoorwaarden belangrijker?
-
Factcheck: kan Facebook je emoties lezen?
In de Volkskrant van 27 juni verscheen een alarmerend bericht: Facebook zou ‘emotietargeting’ inzetten. Door je gedrag te volgen op het platform, zou Facebook jouw emoties kunnen doorgronden. Om vervolgens genadeloos toe te slaan als je je ‘gestrest’, ‘verslagen’, ‘bang’ of ‘nerveus’ voelt. Liefdesverdriet? Hop, een Magnum in je tijdlijn. Boos? Dit nieuwste deathmetal-album al beluisterd?
Het artikel bespreekt vooral de gevolgen voor privacy en de wenselijkheid van emotietargeting. Een belangrijke vraag komt echter niet aan de orde: hoe betrouwbaar is die ‘emotiedetectie’ nou eigenlijk?
-
“Door AI kunnen marketeers relevanter zijn, terwijl gebruikers minder data hoeven af te staan”
Jeremy Waite, evangelist bij IBM, demonstreerde op WebTomorrow de Watson Marketing Assistant. Na zijn keynote sprak ik nog even met hem verder. Het werd een levendig gesprek over het verband tussen big data en AI, de dood van de CMO en het verslaan van spammers door simpelweg een beter mens te zijn.
-
AI, bots en de vraag hoe marketing menselijk blijft
Machines worden steeds slimmer en daarmee ook steeds menselijker. Er is echter een dunne grens tussen een prettige ervaring en de uncanny valley waar we sneller overheen gaan dan we denken. Ook marketeers zien de mogelijkheden van het vermenselijken van hun technologie en hun merk. Maar hoe kun je als marketeer die uncanny valley vermijden en je merk of bedrijf écht menselijk maken?
-
Cindy Kroon (Nuon): “Wie weet wat er gebeurt als wij een NPS van +22 hebben?”
Nuon is in de ogen van potentiële klanten de beste in het WUA-onderzoek naar de online oriëntatie op het afsluiten van een energiecontract. Daarom ga ik in gesprek met Cindy Kroon, vice-president Customers BtC bij Nuon, over big data, customer driven marketing, NPS-doelen en het clusteren van teams rondom klantreizen in een grote reorganisatie.
-
Toegenomen budget voor dataprojecten leidt tot nieuwe uitdagingen
Uit de Big Data Survey 2015 bleek dat de verwachtingen voor data hooggespannen waren. Liefst 67 procent van de organisaties zag grote kansen voor data en 69 procent verwachtte een budgettoename. De visie en ondersteuning vanuit de directie waren grote thema’s, operationeel ging het vooral om het opbouwen van teams en het inrichten van centrale datawarehouses. Organisaties gaven aan dat data vooral ingezet werden voor marketingtoepassingen en klaar te zijn de stap naar slimme datatoepassingen bedrijfsbreed te zetten. Hebben organisaties in 2016 deze verwachtingen waar kunnen maken?
-
Data: in het land der blinden is eenoog koning
De bom leek gebarsten toen Facebook onlangs erkende dat het de data voor Facebook-video’s met bijna 80 procent overschat had. De wereld van online advertising viel over de tech-gigant heen. Want, zo werd geredeneerd, lange tijd hadden ze de verkeerde data voorgeschoteld gekregen en zodoende twijfelde men over de gedane investering. Hoe zit het nou met al die rapportages die we voor ogen krijgen?
-
Voorkomen is beter dan genezen: datainnovaties in de gezondheidszorg
Door de opkomst van nieuwe meetmogelijkheden en (open-source)technologie is het steeds beter mogelijk om gezondheidsklachten en zelfs aandoeningen van tevoren aan te zien komen. Tijdens de laatste Data Donderdag stelden we ons de vraag of de traditionele gezondheidszorg beeldbepalend blijft, of dat technologiepartijen als Apple straks voor hun gebruikers bepalen welke behandelaar er toegewezen wordt. Om antwoord op deze vraag te krijgen, bekeken we de ontwikkelingen binnen de gezondheidszorg vanuit een ziekenhuis, een universiteit en een tech-startup.
-
How-to: tips om te starten én verkopen met big data in kleine en grote organisaties
Ieder jaar kijkt iedereen weer uit naar een paar weken vakantie. Die weken moeten dan ook goed worden besteed. Dat betekent bestemmingen en accommodaties vergelijken. Nog wel. Want in de toekomst gebruikt de reisorganisatie big data om die perfecte vakantie voor te stellen. Tegen de scherpste prijs en op het moment dat het jou het best uitkomt. Om zo de concurrentie af te troeven. De site vertelt er alvast bij welke beoordeling je gaat geven. En dit kan met veel meer producten. In dit artikel tips om big data succesvol in te zetten in kleine en grote organisaties.
-
RTL voorloper in big data met eigen platform
De afdeling data-analyse van RTL Nederland bouwde haar eigen technisch platform voor dataverwerking. Nu nog leren de data nuttig toe te passen. En ten dienste van de creatieve geesten, zonder hen voor de voeten te lopen. In aanloop naar Mediapark Jaarcongres sprak Peter Olsthoorn met Geoffrey van Meer, manager consumer intelligence bij RTL Nederland, over de manier waarop RTL in dit videotijdperk omgaat met data bij de productie van content, marketing en verkoop.
-
Slim data inzetten, zo doe je het (niet)
Dat data een goudmijn zijn, is zo langzamerhand een cliché. Maar het inzicht in wat je er vooral wel en niet mee moet doen, is vaak nog ongedolven. Op Digital Marketing Live 2016 kwam ik erachter dat het heel gemakkelijk is om het goud onder je neus vandaan te laten stelen. Maar ook ontdekte ik hoe effectief we tegenwoordig locatiegegevens kunnen gebruiken om hyperrelevant te worden voor onze doelgroep.
-
Kijkgedrag voorspellen bij RTL en het voedseltekort verhelpen met data
Afgelopen donderdag vond in de Beurs van Berlage de dertiende editie van Data Donderdag plaats. Ruim negentig bezoekers kregen praktijkvoorbeelden voorgeschoteld over analytics in de breedste zin van het woord: van HR-analytics, wereldwijd opkomende technologie en het voorspellen van kijkgedrag tot aan het oplossen van het wereldvoedselprobleem.
-
Privacywetgeving: beseffen marketeers en verkopers wel wat er op ze af komt?
De nieuwe Europese regels voor het verwerken van persoonsgegevens zijn op 14 april 2016 aangenomen door het Europees Parlement, in 2018 moeten deze in de Nederlandse wet zijn geïmplementeerd. In de consumentenmarkt was privacy al een belangrijk issue, in de bedrijvenmarkt zijn marketeers tot nu toe redelijk onbekommerd doorgegaan met 'acquisitie' en 'customer relationship management'. Maar dat zal in 2018 niet meer zo makkelijk gaan: onder de definitie 'persoonsgegevens' vallen dan namelijk ook bedrijfsgegevens, zoals een persoonlijk mailadres of een telefoonnummer. Los van de beperkingen voor 'koude' acquisitie wordt zelfs de (marketing)communicatie met je klanten ingeperkt: een mailadres van je klant in het systeem mag bijvoorbeeld alleen voor nieuwe aanbiedingen gebruikt worden als de klant daar expliciet toestemming voor heeft gegeven.
Nog meer aanvink-vakjes dus, en wie vinkt ze aan? Ik ben met 'marketingjuriste' Charlotte Meindersma in de nieuwe wetgeving gedoken en betoog verderop in dit artikel dat de nieuwe wetgeving eigenlijk om een andere manier van denken bij marketeers en verkopers vraagt. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
-
Katherine Kucherenko (Nyenrode & Digital Power): “Data is niet de ‘new oil’, maar de ‘new soil’”
"Het marketingvak wordt steeds technischer en analytischer van aard. Marketeers moeten daarom zorgen dat ze de competenties hebben om hier op een goede manier mee om te gaan. In algemene zin schieten zij daar nu nog in tekort. Bestaande opleidingen passen hun curriculum aan, maar tegelijkertijd zijn nieuwe opleidingen voor toekomstige en werkende marketeers noodzakelijk." Dat stelt Katherine Kutcherenko, programmamanager digital marketing en customer experience bij Nyenrode Executive Education, Marketingfacts-blogger en spreker tijdens Data Driven Commerce op donderdag 18 februari. Een gesprek over big data als mogelijkheid om echt aan de knoppen te draaien, accountability, online instore retail en de marketeer van de toekomst.
-
Data als ingrediënt op weg naar digitale volwassenheid
Stéphane Hamel deed op 21 januari de High Tech Campus in Eindhoven aan: dé kans voor een flinke dosis inspiratie door één van ’s wereld meest vooraanstaande denkers in digital analytics. Hamel lichtte op digital maturity day 2016 (#DMD2016) het Digital Analytics Maturity-model toe. Na afloop had ik een exclusief interview met deze sympathieke Canadees.