-
FutureWatch: zo ontmaskeren we deepfakes
Het opsporen en bestrijden van deepfakes is een enorme uitdaging die vraagt om een goede samenwerking tussen techbedrijven, sociale platformen, mediabedrijven (journalisten) en overheden. Ook consumenten en burgers zouden hierbij hun verantwoordelijkheid moeten nemen, door ‘feedback’ te geven en bewuster om te gaan met het verspreiden of promoten van berichten.
-
De toestand van blockchain
De eerste edities van het Blockchain Innovation Conference waren gericht op mogelijke use-cases en proof of concepts. De editie van 2018 concentreerde zich op de productie van blockchain-oplossingen die momenteel worden gemaakt. Tijdens de Blockchain Innovation Conference 2019 ging het een stap verder. Hoe werken deze blockchain-initiatieven? Maken ze processen slimmer? Effectiever? Welke industrieën veranderen? Hoe worden ze gecombineerd met technologie zoals big data, kunstmatige intelligentie en Internet of Things?
-
De (on)mogelijkheden van crypto
Toon Schraven is manager Marketing & Communications bij BTC Direct, een handelsplatform voor cryptovaluta. Hij solliciteerde tijdens de piek van de markt, maar toen hij startte begon de crypto-markt in te zakken. Toch groeit BTC Direct rustig door. Een interview over de roerige jaren rond cryptomunten en de (on)mogelijkheden in marketing waar Schraven dagelijks mee te maken heeft.
-
Vernieuwers aan het woord in het Top Names jaaroverzicht 2018
Top Names laat iedere week zien en horen hoe de digitalisering nu in ieder haarvat van de samenleving aanwezig is. Alles is digitaal. Van zorg tot onderwijs tot e-commerce tot sport tot overheid. Jaarlijks schuiven tachtig gasten bij Erwin Blom en Roeland Stekelenburg aan. Het verhaal van 24 van hen is verwerkt in het Top Names 2018 jaaroverzicht.
-
MailChimp-verbod op crypto-valuta is geen oplossing
Nieuwsbrief-provider MailChimp heeft dit voorjaar aangekondigd dat het een verbod zou invoeren op cryptocurrency-gerelateerde advertenties. Daarmee volgt het bedrijf vergelijkbare acties van grote spelers zoals Google, Twitter en LinkedIn. MailChimp beweert dat zijn besluit is bedoeld om spamfilters en de maildistributie van klanten te beschermen. Veel critici vragen zich echter af: is dit een gerechtvaardigde beslissing?
-
Blockchain maakt investeren in vastgoed toegankelijk
Het World Economic Forum plaatste blockchain – de technologie die aan de basis staat van cryptovaluta als Bitcoin, maar vele andere toepassingen kent – in het rijtje van zeven ontwikkelingen die de wereld drastisch gaan veranderen. Maakt deze technologie het investeren en handelen in vastgoed voor een grote groep toegankelijk? Ronnie Overgoor in gesprek met Tim Rutgers (co-founder van Bloqhouse).
-
Katalysis verkoopt journalistieke content via blockchain
De mediawereld worstelt met verdienmodellen, zeker ook de freelancers in die sector. Journalisten hebben vaak te maken met steeds minder betalende opdrachtgevers dankzij tegenvallende reclame-inkomsten en een publiek dat niet gewend is om voor online digitale content te betalen. Katalysis wil journalisten helpen met een eenvoudige WordPress-plugin waarmee je een betaalknop aan eigen content kunt toevoegen. Betalen gebeurt via de blockchain.
-
GDPR is goed, blockchain is beter
In marketing en sales zijn twee elementen essentieel: aandacht en vertrouwen. Aandacht van klanten is steeds lastiger te krijgen, en klanten vragen zich op hun beurt af of bedrijven nog wel te vertrouwen zijn met hun gegevens. Waarom zouden anders grootschalige GDPR-acties nodig zijn? Er is een oplossing: door ontwikkelingen op het gebied van blockchain kunnen klanten steeds beter het heft in eigen hand nemen voor de controle en bescherming van hun data.
-
Welke kansen biedt blockchain aan e-commerce?
Blockchain is uitermate geschikt om transacties tussen mensen of bedrijven onderling te faciliteren. En omdat een blockchain bestaat uit een groot netwerk van computers die informatie met elkaar delen en controleren, is het onmogelijk om de informatie te kopiëren of te vervalsen. Op welke manieren kunnen e-tailers gebruikmaken van blockchain om hun klanten beter van dienst te zijn?
-
Blockchain maakt het oude consensusmodel kapot
Blockchain is tegenwoordig het toverwoord, dus zat De Nieuwe Liefde vorige week overvol met vakgenoten die dachten te weten of juist dolgraag wilden weten hoe ze schatrijk kunnen worden van investeren in Bitcoins en aanverwanten. Online Tuesday koos ervoor om niet alleen het huidige succes te belichten, maar ook de zakelijke kansen in de toekomst. "Nederland zou hierin meer voorop moeten lopen."
-
Dag van de Crypto: snelcursus rijk worden met crypto’s
Veel Nederlandse crypto-handelaren zijn in het laatste kwartaal van 2017 ingestapt. Daar speelden organisator en trendwatcher Vincent Everts en zijn crypto-vrienden handig op in tijdens de Dag van de Crypto. Beginners zitten met veel vragen die afgelopen week uitgebreid aan bod kwamen tijdens dit tweedaagse event in de Amsterdam Rai. Hoe koop ik bitcoins? Wat zijn altcoins? Welke wallets zijn er? Hoe maak je een wallet aan? Welke crypto’s moet ik kopen in 2018? Met de onderliggende hamvraag: Hoe word ik zo snel mogelijk rijk?
-
Het internet is kapot en zo kunnen we het repareren
Er was weinig tot op heden geen controle op het doen en laten van de grote techbedrijven als Apple, Facebook en Google. Verschillende misstanden - zoals het verspreiden van nepnieuws, het ontduiken van belastingen, verslaving aan digitale technologie, filterbubbels, de Russisische beïnvloeding tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen et cetera - zorgen nu voor een tech-backlash.
Gratis blijkt toch niet echt gratis te zijn. De kosten van gratis zijn voor de maatschappij torenhoog.
-
Blockchain: wat is het en wat kun je ermee als marketeer?
Een van de meest recente technologische innovaties is blockchain. Sommigen spreken zelfs over een blockchainrevolutie. Wat is het eigenlijk en wat kun je ermee als marketeer? Wat kan de technologie voor je organisatie en businessmodel betekenen? Voor het Platform Innovatie in Marketing (PIM)-evenement over blockchain waren we te gast bij Copernica in Amsterdam. De Nederlandsche Bank, Deloitte en de Rabobank namen ons mee in de gloednieuwe wereld van blockchain.
-
Programmatic marketing
Tim Geenen (Faktor): “Wij geven consumenten controle over hun data”
Tim Geenen werkte jarenlang bij Bannerconnect en richtte onlangs Faktor op, een nieuwe speler in de advertisingmarkt die inspeelt op de GDPR-wetgeving die in mei van kracht wordt. Daarnaast is hij voorzitter van de IAB Taskforce Programmatic . In het kader van onze Special over programmatic waren dat twee goede redenen voor ons om met hem in gesprek te gaan. In deel 1 spraken we hem vanuit zijn rol bij IAB Nederland, in dit deel 2 over zijn startup, die consumenten meer macht moet geven over hun data en uitgevers meer omzet moet opleveren. En dat allemaal dankzij de blockchain en de GDPR-wetgeving.
-
Het nieuwe internet
Apple, Alphabet, Microsoft, Amazon en Facebook, de Frightful Five zoals ze in de Amerikaanse pers worden genoemd, zijn de nieuwe monopolisten. De mens is in hun ogen slechts een algoritme en dat leidt tot onbeperkte mogelijkheden voor controle en manipulatie. Het internet is hiermee veranderd in ‘s werelds grootste sociaalwetenschappelijke experiment ooit. En als data de nieuwe olie zijn, dan is AI de nieuwe motor van de digitale economie. En daar plukken slechts een paar bedrijven de vruchten van. Tijd voor een nieuw internet: het internet is dood, lang leve het internet.