-
Demo: iBeacons als onderdeel van een (personalisatie)platform
Vorig jaar introduceerde Apple de iBeacon-techniek. Beacons voegen 'indoor location awareness' toe aan mobiele apps. Inmiddels verschijnen er steeds meer experimenten en concepten die van deze techniek gebruikmaken. Met name in retail, maar bijvoorbeeld ook in musea en bij events. Bij Mirabeau hebben we eind vorig jaar een van de eerste iBeacon-prototypes gemaakt. Onze bevindingen en video beschreven we in een artikel op Marketingfacts. Het artikel dat je nu leest en de bijbehorende video gaan over een prototype waarbij iBeacons onderdeel uitmaken van een marketing automation-platform.
-
iBeacons: binnenkort ook bij u in de buurt!
Sinds de aankondiging van Apples iBeacon in de tweede helft van 2013 hebben met name de 'early adopters' kennisgemaakt met deze nieuwe standaard in locatiegebaseerde oplossingen. De recente publicaties uit buiten- en binnenland en de market push vanuit een aantal producenten (waaronder onder andere Estimote) zorgen er echter voor dat de term iBeacon langzaamaan gemeengoed begint te worden.
-
iBeacon zorgt voor sterke groei van location-based marketing
Volgens een rapport van analist Berg Insight gaat de wereldwijde markt van realtime location-based advertenties van 1,2 miljard euro in 2013 naar 10,7 miljard euro in 2018 toenemen. Dit is een verwachte jaarlijkse groei van 54 procent voor deze opkomende vorm van adverteren. De groei is met name te danken aan de snelle adaptatie van iBeacon-technologie, die vorig jaar door Apple is geïntroduceerd.
-
De toekomst van mobiele media diensten (deel 2)
Het onderwerp van iMMovator Cross Media Café van 4 februari was de toekomst van mobiele media diensten - het belang van context. Welke veranderingen brengt wearable computing met zich mee en hoe kan het bedrijfsleven hiermee omgaan? Gisteren besteedde ik in deel 1 van dit verslag al aandacht aan de presentaties van GfK, info.nl, Sanoma en Infostrada. In dit deel 2 kijken we naar de kick-off van vier bedrijven die een pitch gaven over apps, producten of diensten die alles te maken hebben met contextual computing en aan presentaties van Mirabeau en Vinson.
-
Nederlandse retailers lopen nog niet warm voor iBeacon
In september 2013 kwam de iBeacon-technologie op de markt. Inmiddels is iBeacon-technologie in Amerika uitgerold in alle Apple Stores, 150 Safeway-supermarkten, Macy’s-warenhuizen en honkbalstadions. Maar in Nederland blijft het nog angstvallig stil rondom iBeacon-experimenten in de retailindustrie.
-
Hoe iBeacons een samensmelting van online en offline realiseren
In juni dit jaar maakte Apple bij de introductie van iOS 7 voor het eerst melding van hun iBeacons-implementatie met het bluetooth low energy-protocol. Aanvankelijk kreeg dit weinig aandacht, maar langzamerhand ontstond er steeds meer enthousiasme. Bij Mirabeau hebben we inmiddels de eerste concrete experimenten gedaan met een zelfgebouwde BLE-chip, en vervolgens met de Beacons van Estimote, die iBeacon-compatible zijn. De demo en learnings zullen we hieronder delen. Maar eerst even terug naar het begin: waar staat een iBeacon voor en wat is de toegevoegde waarde voor organisaties?
-
Chinees Bluetooth-bedrijf Pioco hernoemt eiland
Het Chinese Bluetooth-bedrijf Pioco is er als eerste in geslaagd een officiële Chinese geografische naam te laten herbenoemen door de bedrijfsnaam erin op te nemen. Dat maakte ceo Steve Chao vrijdag 4 april 2008 bekend aan de Nederlandse new media-delegatie. In ruil voor een Bluetooth-dienst wist hij de lokale autoriteiten van het nabij gelegen Chuangyoa over te halen een eilandje onder de Yulong Bridge, nabij Chengdou, om te dopen tot ‘Oude Draken Pioco-eiland’.
Toeristentrekker
‘Het eilandje staat op de Chinese landkaarten, om die reden zal de naam moeten worden aangepast’, vertelt een trotse Chao. Het eilandje is een begroeide rots die nauwelijks groter is dan een tennisbaan. Chao heeft er niets voor hoeven betalen, maar moest de lokale overheid wel beloven een netwerk van Bluetooth-palen neer te zetten langs een toeristische route die voert langs een brug over de Yolung.
-
Donatie via Bluetooth voor stichting oneMen
Wie morgen de Koninginnedag in Amsterdam bezoekt, loopt de kans een promotieteam tegen te komen die je vragen middels Bluetooth een donatie te doen ten behoeve van de stichting oneMen.
Pinkeye heeft namelijk het eerder bij jeanswinkel Score ingezette Bluetooth-systeem aangepast. Door Bluetooth (of infrarood) op je mobiele telefoon te activeren en deze ongeveer 20 centimeter bij het MobileDonationPoint te houden van de fondswever, wordt er automatisch een verbinding gemaakt met een speciaal 0909-nummer en stort je een bedrag van €1,30. Elke donateur ontvangt vervolgens via een Interactive Voice Reponsunit een bedankje. Voor elke storting van €1,30 ontvangt stichting oneMen €1,13. Het is voor het eerst dat op deze wijze Bluetooth wordt ingezet voor donaties. Een mooie manier om impulsdonatie’s te stimuleren.
Binnenkort ontvangen we een terugkoppeling van de actie, mocht je het promotieteam morgen tegenkomen dan weet je nu wat te doen!
-
Bluetooth reclame: spam of geen spam?
Vorig jaar begon Marco Derksen voorzichtig de discussie of bluetooth marketing onder spammen valt. Of juridisch vertaald: moet op bluetooth reclame de opt-in regeling van kracht zijn? Bij ‘Sterren Dansen op het IJs’ heeft SBS6 Bluetooth ingezet. Passanten in Amsterdam ontvangen, als Bluetooth op de mobiele telefoon is geactiveerd, een promotiefilm. De discussie laait weer op met aan de ene kant degenen die dit geen spammen vinden en aan de andere kant degenen die het wel spammen en dit soort acties onder de Telecomwet met de opt-in regeling willen laten vallen. ICT jurist Roderic Winkelhorst: “Bluetooth reclame is helemaal geen spam en valt niet onder de Telecomwet”. In een persbericht wordt hij bijgevallen door Remco Rouffaer van het bedrijf Bluetoothreclame.nl.
-
Bluetooth marketing concepten uit China
Gisteren las ik een artikel op Emerce dat SBS6 Bluetooth inzet om ‘Sterren dansen op het ijs’ te promoten: bij abri’s kunnen passanten via bluetooth een korte promofilm ontvangen. Adverteren via Bluetooth is al een paar keer op Marketingfacts besproken, maar staat toch nog redelijk in zijn kinderschoenen in Nederland. In China kom ik het echter al regelmatig tegen, zowel bij abri’s als bij grote evenementen. Daarom hier een paar voorbeelden van marketing actie’s die hier al gebruikt worden.
Marktleider voor Bluetooth advertising in China is het Shanghainese bedrijf Pioco, dat twee jaar geleden opgezet is door de Amerikaanse Chinees Steve Chao. Hij vertelde mij vorige week dat het bedrijf inmiddels exclusieve contracten heeft met onder meer JC Decaux, Coca-Cola (Olympische Spelen in Beijing volgend jaar!) en Nike voor mobile advertising in China. Pioco heeft de ‘standaard’ Bluetooth techniek zelf verder ontwikkeld, en is in staat niet alleen bluetooth berichten over grotere afstanden te versturen, maar ook om alleen aan een gebruiker die exact op een bepaalde locatie staat een bericht te sturen. Afstanden tot 300 meter zijn geen enkel probleem, wat interessant is voor bijvoorbeeld een voetbalstadion (denk aan het doelpunten terugkijken per bluetooth). Daarnaast zijn zij in staat veel gebruikers tegelijk een bericht te sturen, wat voor veel andere aanbieders nog een probleem is.
-
Jeanswinkel test privacvyvriendelijke Bluetooth aktie
Emerce: Jeanswinkel Score start vandaag in Arnhem (Marco…!) met een actie waarbij het winkelende publiek een sms-bericht ontvangen als ze hun mobiele telefoon met Bluetooth of Infrarood richten op een poster in de etalage. Op de poster staat uitgelegd dat om kans te maken op een complete outfit van Score je de Bluetooth of Infrarood functie moet inschakelen en vervolgens de telefoon moet richten op de etalage.
“In tegenstelling tot andere Bluetooth acties kunnen gebruikers zo zélf beslissen of ze wel of geen sms-bericht ontvangen,” aldus Dinto Hazel van het bedrijf Pinkeye, dat de technologie voor de actie verzorgt. Als de test succesvol is, vindt een uitrol plaats naar andere filialen van Score.
Ik ben erg benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk de gevraagde handelingen zullen uitvoeren.
-
In Bluetooth kunsttieten zit muziek
British Telecom’s research and development afdeling ontwikkelt borstimplantaten met ingebouwde MP3 spelers, die je met een Bluetooth polsbandje kunt aansturen.
-
Resultaten Coldplay’s promotie via Bluetooth
Herhaaldelijk komen hier marketinginitiatieven voorbij waar Bluetooth een rol in speelt. Mede vanwege het feit dat de resultaten niet vaak bekend worden gemaakt, heb ik persoonlijk twijfels of de techniek nu echt succesvol kan worden ingezet.
Bij Revolution Magazine las ik vandaag de resultaten van een bluetooth campagne van Coldplay.
-
Bluetooth marketing: mag dat?
Nokia gaat in opvolging van merken als Volvo en EMI starten met een marketingcampagne via bluetooth. Deze manier van campagne voeren is zeer omstreden omdat het hetzelfde is als spam via e-mail. Consumenten wordt namelijk ongevraagd een bericht gestuurd om zo verdere reclame te sturen, terwijl consumenten hier eerst toestemming voor moeten geven aldus NMA (via: Emerce Mobile).
-
Daten via Bluetooth nieuw?
Deze week een opmerkelijk artikel in de Adformatie waarin Mischa Schreuder en Remco Rouffaer vertellen over hun nieuwe iniatief buetoothdate.nl. Schreuder verbaasd zich over het feit dat deze techniek nog niet voor daten werd ingezet. Pardon? Ruim een jaar geleden melden we hier al over daten via bluetooth en uit de reacties hier blijkt dat beide heren hiervan ook op de hoogte waren. Leuk iniatief, maar zeker geen nieuw idee dus!