-
De beste niet-marketingboeken die je deze zomer moet lezen
De reden voor deze blog? Ik raak er steeds meer van overtuigd dat ons vak (merk/marketing/communicatie) – in plaats van te specialiseren en logisch denkwerk fancy namen te geven – meer kan leren van andere vakgebieden. Het is één van de redenen waarom ik mijn eigen studie ben gestart. In de loop van de tijd heb ik dan ook best wat boeken gelezen die niet per se op marketingwebsites thuishoren, maar toch reuze interessant zijn voor iedere merkstrateeg, marketeer of communicatieprofessional. Lees even mee!
-
De ondergang van merken en de trends die dat veroorzaken
Het boek 'Merkdisruptie' gaat over honderd merken die gaan verdwijnen, de vijftien megatrends die dit veroorzaken en een strategie om de ondergang te voorkomen. De auteurs, brand-director Jeroen Cremer, merkstrateeg Frank Haveman en media-ondernemer Richard Otto, zijn in staat geweest om diverse externe ontwikkelingen te vertalen naar de gevolgen voor merken.
-
Frank Regtvoort laat ons anders kijken naar communicatie
'Wat communiceren betekent' is een boek over communiceren zelf. Met zo’n 35 jaar werkervaring op alle denkbare communicatieterreinen is Frank Regtvoort in 2016 aan dit boek begonnen. Hij wilde voor zichzelf helder krijgen waar de begrippen 'communiceren' en 'communicatie' voor staan: "Wat maakt werk tot communicatiewerk?" De antwoorden die hij vond heeft hij op minder dan tachtig bladzijden uiteen weten te zetten.
-
Hoe heb je effect met social media?
In haar derde boek 'Super Social' legt socialmedia-trainer Elja Daae uit hoe je in deze tijd effect hebt met de inzet van sociale media. Nu algoritmes continu veranderen, wordt het steeds moeilijker om je doelgroep te bereiken. Daardoor dreigen ondernemers en marketeers de handdoek in de ring te gooien. Niet nodig, volgens de auteur.
-
Bookaroo als ultieme wraak op Bol.com
De nieuwe site Bookaroo.nl wil de lokale boekwinkel redden van online-reuzen als Bol.com, met een gezamenlijke webshop waarbij de lokale winkel de boeken levert. Klinkt prachtig, maar er schuilt een verborgen agenda met negatieve effecten achter.
-
Apple’s successen en mislukkingen in ‘De onsterfelijke onderneming’
Welke vakliteratuur is relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: 'De onsterfelijke onderneming' van Fons van Dyck.
-
Boekrecensie: Is er echt sprake van een Cocreatie Revolutie?
Welke vakliteratuur is relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: 'Cocreatie Revolutie' van Stefanie Jansen en Maarten Pieters.
-
Boekrecensie: de werkwijze van de Wolf of Wall Street
Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: 'De werkwijze van de wolf' van Jordan Belfort.
-
De kracht van organisch leiderschap
Eindelijk eens een managementboek dat ook leuk is om te lezen. Ronald van der Molen heeft in 'De kracht van organisch leiderschap' een prachtige metafoor gevonden in de natuur om organisch leiderschap in al zijn facetten uit te leggen. Gecombineerd met voorbeelden omtrent situaties waarbij organisch leiderschap al dan niet wordt toegepast, maakt dat dit boek bijna een feest om te lezen.
-
Waarom bestaan er nog boekwinkels?
De wereld ligt aan de voeten van de betekenismarketeer. Initiatieven die de markt op z’n kop zetten, hebben stuk voor stuk een 'do good'-karakter. Waar we afgelopen jaren gefascineerd waren door de technische innovaties van Facebook, Google en Amazon, zijn het nu de campagnes zoals die van Nike waar iedereen over spreekt. Schept dit extra kansen voor retail, om de prijzenoorlog vanuit e-commerce te weerstaan? We onderzochten enkele scenario’s. Om de lat hoog te leggen, beginnen we bij de sector waar e-commerce is begonnen: de boekhandel.
-
Neuromarketing ontrafeld in ‘Breinspel’
Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: 'Breinspel' van Chantal van den Berg.
-
Meaningful Marketing
Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: 'Meaningful Marketing' van Bart Lombaerts.
-
Employee ambassadors met de social shift
Op Marketingfacts delen NIMA Register Marketeers hun mening over vakliteratuur. Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? We recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: 'Social Shift' van Koen Jordaans.
-
Retail, de digitale hysterie voorbij
Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: 'Retail, de digitale hysterie voorbij' van Gino van Ossel.
-
Doet marketing ertoe?
Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: 'Doet marketing ertoe?' van Ruud Frambach.