-
Waarom je niet moet segmenteren in verkiezingstijd
Het Mere-Exposure-model, Elaboration Likelihood-model, Effective frequency-theorie – dat zijn dé drie favoriete modellen in marketingcommunicatie van John Faasse. Die komen aan bod in zijn column. Plus het merkgroeimodel van Byron Sharp, waarmee nog maar eens duidelijk wordt dat je niet te veel moet segmenteren. Niet bij consumenten maar zeker ook niet bij kiezers.
-
Wat hebben we aan merkdifferentiatie?
Vloeken in de kerk. Mag dat? Dat ligt er waarschijnlijk aan hoe streng de leer van de kerk in kwestie is en hoe heilig het onderwerp. Ook in marketing kennen we heilige huisjes. Zoals merkdifferentiatie. Het eerste en laatste gebod van Al Ries – Differentiate or die! – echoot al langer dan twintig jaar na in ons vak. Maar is differentiatie wel de heilige graal van marketing- en merkstrategie?
-
Byron Sharp: ‘Beschamende arrogantie van adverteerders tijdens de lockdown’
Byron Sharp aan het woord, Twitch als kanaal voor politieke campagnes, location based audio, Facebook als buurtapp en start de dag met schrijven. Dit en nog veel meer in deze nieuwe week van Koot.
-
Coronacrisis
Coronapandemie biedt kansen voor sterke merken
Voor het eerst sinds de uitbraak van de coronapandemie is er een consumentenonderzoek gehouden naar de onbewuste invloed van de gepercipieerde gezondheidsconsequenties op het koopgedrag van merken. Met een test die associaties meet die impliciet aan een merk ‘kleven’ en die een kopie was van een test die vóór de pandemie was afgenomen, zagen de wetenschappers van Neurensics een opmerkelijke verschuiving naar een behoudende leefstijl.
-
Design groeit alleen door beter kijkje in hoofd van klant
Het eerste onderzoek onder Nederlandse opdrachtgevers van de designsector werd eind 2019 gepubliceerd. Inmiddels is glashelder dat investeren in design belangrijk is en daadwerkelijk effect heeft. Maar hoe kan dit bij de grote diversiteit aan designklanten nog overtuigender over het voetlicht worden gebracht?
-
Is bereik de killer van de mediastrategie?
Betekent het verschijnen van 'How Brands Grow' van Byron Sharp in 2010 het einde van de mediastrategie? Alles lijkt immers uitsluitend nog te draaien om het realiseren van bereik. Hoe moet je je als mediastrateeg en als marketeer dan nog onderscheiden van de concurrentie? Praat mee op de Keizersgracht Conferentie van 18 december, in samenwerking met Marketingfacts.