-
Facebook gaat ‘engagementbait’ aanpakken
Facebook wil de content die iemand voorbij ziet komen zo relevant mogelijk houden. Daarom probeert het al enige tijd posts met clickbait en nepnieuws te verbannen. Nu zijn ook posts met engagementbait-technieken aan de beurt. Dit zijn posts waarin wordt gevraagd om likes, shares en comments om de interactie en het bereik organisch te verhogen.
In dit artikel lees je wat engagementbait precies is en waarom Facebook dit gaat aanpakken. En natuurlijk hoe je jouw interactie op pijl kan houden als je niet meer expliciet om interactie mag vragen.
-
Google beloont schreeuwers en halve waarheden
De discussie rondom ‘nepnieuws’ beperkt zich niet langer tot Facebook. Op het sociale platform tierde het feitenvrije nieuws welig, voor zichtbaarheid zijn immers alleen gebruikerssignalen als likes, shares of comments nodig. De kritiek die Facebook hierover ontving was niet onterecht, er werd een beroep gedaan op haar verantwoordelijkheid en Facebook beloofde beterschap. Google bleef grotendeels buiten schot. De belangrijkste zoekmachine van de wereld werkt tegenwoordig namelijk niet heel veel anders.