-
Waarom deze commercial over corona slecht is
Er waren veel positieve reacties op video's van de Duitse overheid om de jeugd aan te sporen om zich aan de coronaregels te houden. Hij zou om een puik stukje gedragsbeïnvloeding gaan. Niets is minder waar.
-
ReclameReview: raakt Staatsloterij met commercial voor Koningsdag de juiste snaar?
Koningsdag wordt anders dan anders dit jaar en de Staatsloterij past daarom de campagne rondom zijn jaarlijkse Koningsdagtrekking aan. Met deze muzikale video met zanger Jeangu Macrooy wil de loterij bijdragen aan een positief Koningsdaggevoel in alle Nederlandse huiskamers. Lukt dat?
-
ReclameReview: Zalando vraagt nogal veel van de kijker
Creativiteit stimuleren om fit te blijven binnen de huidige omstandigheden, dat wil Zalando overbrengen met de nieuwe campagne. Ondanks de geldende social distancing bieden elf influencers een inkijk in hun manier om van thuis uit sportief te blijven.
-
ReclameReview: zijn we er voor elkaar? #DASLIEF
We kennen allemaal de SIRE-campagne #DOESLIEF nog wel. Inmiddels zitten we midden in een gezondheidscrisis en is de tijd aangebroken dat mensen daadwerkelijk laten zien hoe lief ze zijn voor anderen. Om waardering voor deze corona-initiatieven te tonen, lanceert Stichting Ideële Reclame ditmaal de campagne #DASLIEF.
-
ReclameReview: rennen met een laptop onder je arm
In deze commercial van Hewlett-Packard stunt oud-wereldkampioen freerunning Bart van der Linden met de HP Elite Dragonfly. Volgens de fabrikant hoort bij de lichtste zakelijke convertible laptop een spectaculaire commercial (voor journalisten*).
-
Waarom maakt de Volksbank reclame voor de Volksbank?
Waarom lanceert de Volksbank zo’n dure campagne om ons te vertellen de bank van ons allemaal te zijn? Want dat is helemaal niet zo.
-
ReclameReview: Frans Bauer hapt naar Peijnenburg
Frans Bauer heeft de hoofdrol in de nieuwste commercial van Peijnenburg. Hierin is Frans aan het happen naar Peijnenburg en droomt hij even weg naar zijn happy place: een doorbraak in Amerika. Want van happen word je happie, aldus het bekendste ontbijtkoekmerk van Nederland.
-
ReclameReview: YoungCapital’s We Give Work
Hoe bereik je de generatie Insta-jongeren die werk zoeken? Nou, door deze doelgroep zelf te betrekken bij het maken van de commercial. Dat was althans de gedachte van YoungCapital en bureau HERC. Het resultaat is de campagne 'We Give Work'.
-
ReclameReview: een match met Monsterboard
In de nieuwe campagne van Monsterboard, gericht op werkzoekenden tussen de 18 en 35, wordt gefocust op de juiste match tussen bedrijf en kandidaat. Om duidelijk te maken hoe belangrijk een goede match is, is in de commercial op een ludieke manier juist een mismatch te zien.
-
ReclameReview: Coca-Cola doet een beetje vreemd met Kerstmis
In de aanloop naar Kerstmis was er natuurlijk weer veel discussie over welke kerstcommercials opvielen, positief en negatief. De klassieke feelgood van Jumbo en Albert Heijn, of toch juist die ietwat vervreemdende spot van Plus? ReclameReview koos voor heel andere kerstreclame, namelijk van Coca-Cola. Omdat deze kerstboodschap een beetje, ehm, vreemd is.
-
Hoe een zorgverzekering-reclame je wél laat overstappen
Het is weer die tijd van het jaar: overstappen van zorgverzekering. Of niet, natuurlijk. In een keuzemarkt die geplaagd wordt door passiviteit, valt er voor verzekeringscampagnes veel te winnen. Maar waarop moet je je als verzekering onderscheiden? De beste polis? De meest gevatte slogan? Of toch iets anders? Om hierop het antwoord te vinden, werden zorgverzekeringcommercials van de afgelopen twee jaar getest. Hoofdvraag: wat in deze reclames prikkelt ons brein om die overstap dan tóch te overwegen?
-
ReclameReview: Samsung #withGalaxy
Je kunt natuurlijk een dure foto- of videocamera aanschaffen. Maar waarom zou je, als je al een professionele camera in je zak hebt? Dat is de boodschap die Samsung verkondigt met de nieuwe campagne #withGalaxy.
-
Condoom met een raar smaakje: hoe de Effie-jury goed met leuk verwart
Vorige week werden ze weer uitgedeeld: de Effies. In de jaarlijkse prijzenregen die marketeers en reclamemakers over elkaar uitstorten, is de Effie toch wel de belangrijkste prijs. Reclame gaat immers om het stimuleren van de verkoop op de korte termijn, dan wel via het merk, op de lange termijn. In de afgelopen jaren hebben we regelmatig gezien dat sommige, in verkoop zeer succesvolle, campagnes niet bekroond werden, en andersom. Verwart de jury, nét als de consument, leuk met goed?
-
Podcast: de wake-up call van Jelani Isaacs (NewAms)
Deze week in de Namarama-podcast een gesprek met filmproducent en commercial-man Jelani Isaacs. Over doelbewustheid, de filmwereld, commercials en oplossingen voor merken in een tijd waarin we steeds minder televisie kijken en grote entertainment-zenders als Netflix, Disney Plus en Amazon Prime hun opmars maken.
-
ReclameReview: Bavaria’s familieverhalen of fabels?
De nieuwe Bavaria-campagne wordt als volgt aangekondigd: "Ontdek de waarheid achter de meest bizarre familieverhalen uit de geschiedenis van driehonderd jaar brouwerij Bavaria, verteld door de familie zelf." Oké, verder dan de jaren zeventig gaan de verhalen niet terug, maar vermakelijk zijn ze zeker.