-
Een wereld zonder cookies: welke stappen kun jij morgen zetten?
Nu steeds meer browsers het gebruik van third-party cookies gaan blokkeren en wetgeving rondom privacy en gegevensverzameling steeds meer wordt aangescherpt, heeft dat ingrijpende gevolgen voor advertising en het doormeten van de resultaten. Welke stappen kun je dan concreet nemen om als organisatie alsnog effectief te kunnen adverteren?
-
Zo ga je zonder stress de cookieloze toekomst in
In de derde en laatste aflevering van het IAB Nederland-drieluik ‘Cookieless era webinar’ deelden Linda Worp, Productmanager Digital bij Ster, Reynder Bruyns, Head of Strategy van iProspect, en Jakub Skwarski, European Customer Success Manager bij Digiseg, hun visie op hoe reclame en marketing eruit kunnen zien zonder gebruik te maken van persoonlijke data. Welke methoden van targeting blijven overeind staan? Waar kunnen marketeers nog op terugvallen en welke signalen kunnen nog wel worden gebruikt om de juiste persoon te benaderen?
-
Addressability in een wereld zonder cookies, hoe?
Wat kunnen buyers en publishers straks, in een wereld zonder cookies, nog doen op het gebied van addressability? Hierover spreken in de tweede aflevering van het IAB Nederland-drieluik ‘Cookieless era webinar’ niemand minder dan Bernard de Vreede, Data Strategy Benelux bij Ebay, Travis Clinger, Senior Vice President, Addressability and Ecosystem bij LiveRamp, en Slaven Mandic, Director of Advertising bij Mediahuis.
-
Welke impact hebben cookieloze browsers op advertising?
Google kondigde begin dit jaar aan dat third party cookies binnen nu en twee jaar zullen verdwijnen. Apple-browser Safari blokkeert al standaard cookies van derden. De deadline van Chrome komt steeds dichterbij en adverteerders, bureaus en ad-tech stoeien nog met een privacyvriendelijk alternatief. Wat kun je zonder cookies nog doen op het gebied van adressability, measurement en analytics?
-
Zeg, vergeet je die privacywet niet?
De storm rond de AVG lijkt te zijn gaan liggen, maar schijn bedriegt. De Autoriteit Persoonsgegevens is nog altijd streng. Het automatiseren van compliance kan uitkomst bieden als er toch soms per ongeluk een nieuwe pixel of cookie tussendoor glipt.
-
Zo moet geldige toestemming voor cookies eruit zien
De hoogste Europese rechter deed op 1 oktober uitspraak in de Planet49-zaak. Hierin is beoordeeld hoe geldige toestemming voor het plaatsen van cookies eruit moet zien. Het is een belangrijke uitspraak, die raakt aan een aantal bekende discussiepunten over cookies. Wat betekent dit voor jou als marketeer?
-
De negatieve gevolgen van privacy-moeheid
Sinds de Europese privacywet GDPR doen bedrijven er alles aan om privacy-proof te zijn. Nadeel is dat ze hun maatregelen allemaal tegelijk doorvoeren, met een stortvloed aan irritante cookies tot gevolg. Organisaties dwingen de aandacht van consumenten voor privacy af. Je moet wel op ‘ja’ klikken, anders kan je niet verder. Hoe reageren consumenten hierop? Cynisme en privacy-moeheid liggen op de loer.
-
What’s Happening Online in 2019?
Meer, meer, meer! Ook dit jaar zien we dat het gebruik van online devices en eigenlijk alles wat je hiermee kunt doen, blijft toenemen. Dat blijkt uit 'What’s Happening Online', het onderzoek dat al voor het twaalfde jaar op rij wordt uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. In dit artikel vind je een aantal highlights uit het rapport die we je niet willen onthouden.
-
Hoe Brave het internet wil repareren
Is het internet kapot? Bepaalde digitale experts vinden van wel. Het was een thema dat aan de orde kwam op de Web Summit in Lissabon, één van ’s werelds grootste tech-events ter wereld. In dit verslag wordt ingezoomd op één specifieke oplossing van dit fundamentele probleem: Brave, een tegendraadse browser met een blockchain-token, waarbij tracking door middel van cookies niet standaard is.
-
Affiliate cookies en toestemming: dit zijn de regels
Met een affiliate cookie is te zien via welke advertentie een (potentiële) klant op de website terecht is gekomen, en welke affiliate dus moet worden betaald voor deze succesvolle link. Mogen affiliate cookies in alle situaties gewoon worden gebruikt of moet je daarvoor toestemming vragen? En wordt dat anders onder de nieuwe cookieregels?