Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Data

gerelateerde topics

  • datamanagementplatformen
  • datamanagement
  • marketingfacts specials
  • privacy
  • data driven marketing

data experts

  • Tadek Solarz
    Aantal blogs: 4
  • Jordie van Rijn
    Aantal blogs: 2
  • Leonieke Daalder
    Aantal blogs: 2

vacatures

  • Campagnemanager sales

    Campagnemanager sales

  • Event marketeer – 32 uur

    Event marketeer – 32 uur

  • Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

    Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Met exponentiële technologie naar een wereld vol overvloed

    Met exponentiële technologie naar een wereld vol overvloed

    Het leven van 1 miljard mensen binnen 10 jaar positief beïnvloeden door gebruik te maken van exponentiele technologie, dat is het doel van Singularity University. Tijdens de tweedaagse Summit in Amsterdam eerder deze week gaf een keur aan nationale en internationale professoren en ondernemers inzicht in de ontwikkelingen op het gebied van technologie en de impact op de wereld om ons heen. De rode draad? Quantum computing, blockchain, data en algoritmes, IoT en robotics. Het zijn deze ontwikkelingen die uiteindelijk zullen leiden tot een overschot aan hulpbronnen en een drastische verandering van ons (werkende) leven, waarbij toegang het nieuwe bezit is.

    Lees verder »
    • Walter van der Scheer (GoDataDriven)
    • 16 september 2016
    • E-business Innovatie
      • 25416
      • 1
  • Implementatie van een DMP: hoe zit dat met de privacy?
    • Datamanagementplatformen

    Implementatie van een DMP: hoe zit dat met de privacy?

    De natte droom van iedere digital marketeer is een volledig accuraat klantbeeld tot stand te brengen, klanten op basis van dit klantbeeld te segmenteren en vervolgens deze klant gewenste en gepersonaliseerde digitale marketingboodschappen te kunnen leveren. De droom om een accuraat klantbeeld te verkrijgen en op basis daarvan te kunnen segmenteren, lijkt nu werkelijkheid geworden dankzij datamanagementplatformen (DMP's). Steeds meer advertentienetwerken bieden zo'n platform aan, adverteerders en publishers nemen steeds vaker een DMP af. De implementatie ervan door Nederlandse adverteerders en uitgevers vindt niet plaats in een juridisch vacuüm. Uit het onderstaande zal duidelijk worden dat de verwerking van data binnen een DMP een grootschalige verwerking van persoonsgegevens met zich meebrengt en dat er dus rekening gehouden moet worden met de wetgeving op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens; kortweg de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). In dit artikel wil ik stilstaan bij enkele belangrijke privacy-aspecten die bij de implementatie van een DMP van belang zijn. Dit artikel is niet bedoeld als uitgebreid juridisch advies, maar ik licht enkele hoogtepunten uit en geef een praktische leidraad. 

    Lees verder »
    • Nicole Wolters Ruckert (Kennedy Van der Laan)
    • 5 juli 2016
    • Data analytics
      • 17303
      • 0
  • Waarom een DMP noodzakelijk is voor online advertising
    • Datamanagementplatformen

    Waarom een DMP noodzakelijk is voor online advertising

    In technische termen is een datamanagementplatform (DMP) een centrale plek waar zogeheten first- en third-party data worden verzameld over verschillende (digitale) marketing kanalen, zoals CRM, SEA, display, affiliate, e-mail en meer. Maar een DMP is voor ons als marketeers juist een marketinginstrument om de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste doelgroep te geven. En met een steeds complexere (en digitalere) customer journey is het centraal bundelen en benutten van data over klanten en prospects cruciaal om de komende jaren succesvol online advertising en marketing te bedrijven.

    Lees verder »
    • Eduard Blacquière (Edwords Consultancy)
    • 4 juli 2016
    • Data analytics
      • 15950
      • 0
  • Hoe je DMP je helpt bij klantbehoud
    • Datamanagementplatformen

    Hoe je DMP je helpt bij klantbehoud

    Het gebruik van datamanagementplatformen (DMP’s) binnen organisaties is allesbehalve universeel. Om de toegevoegde waarde voor de klant te begrijpen, is het daarom belangrijk te praten in concrete toepassingen in plaats van abstracte mogelijkheden. Toen ik met mijn collega’s sprak over het gebruik van DMP’s binnen dienstverleners in verschillende sectoren, waaronder zorgverzekeraars, concludeerden we dat daar nog veel te winnen valt - zeker als het gaat over het vormen van een 360-gradenklantbeeld, het formuleren van een passende aanbieding en het stroomlijnen van de communicatie over verschillende kanalen. Daarom ga ik in dit artikel in op de vraag hoe je DMP jou kan helpen bij het behouden van je klant. Als praktijkcase nemen we de piek aan klanten die overstappen van zorgverzekeraar aan het het eind van elk kalenderjaar.

    Lees verder »
    • Arjen Brouwer (VODW)
    • 1 juli 2016
    • Data analytics
      • 21857
      • 2
  • Slimme data: het blijft mensenwerk
    • Datamanagementplatformen

    Slimme data: het blijft mensenwerk

    Zonder data geen toekomst. Als we de verschillende bijdrages aan de Marketingfacts-special over datamanagementplatformen mogen geloven, kunnen we niet meer om het fenomeen heen. DMP’s zijn onontbeerlijk om de bedrijfsprocessen te verbeteren, maar eenvoudig is het niet (echt niet). Een DMP is een belangrijke stap in de automatisering van de marketingafdeling die heeft plaatsgevonden en nog steeds plaatsvindt. Net als bij andere digitale tools (denk aan CRM en marketing automation) is de selectie belangrijk voor het slagen van een DMP-implementatie. Nog belangrijker is wat er daarna gebeurt. In tegenstelling tot wat nog wel eens gedacht wordt, gaat het bij een DMP niet om de technologie, maar om de mensen en het proces. Aangezien een DMP de brug vormt tussen marketing en advertising en verder reikt dan de muren van de organisatie, roept het ook direct vragen op over ownership en stakeholders. Daarom geef ik je hierbij graag vier stappen om een DMP maximaal rendement te laten leveren in de organisatie.

    Lees verder »
    • Samuel van Deth (Adobe Benelux)
    • 30 juni 2016
    • Data analytics
      • 14599
      • 2
  • Geen datanirwana zonder dat je de Nelson rules kent
    • Datamanagementplatformen

    Geen datanirwana zonder dat je de Nelson rules kent

    Ben jij ook zo druk met data? Vormt een datamanagementplatform (DMP) al het hart van jouw marketingstrategie? Vooralsnog is je DMP waarschijnlijk meer het hart van online advertising, maar zeer binnenkort zul jij veel meer touchpoints gaan optimaliseren: je gaat werken aan een naadloze journey voor je klant. Jij zet daarvoor zelflerende algoritmes in op weg naar data-driven marketing. Jij realiseert descriptiveness, predictiveness en prescriptiveness. Maar voordat het zover is, zou je eerst de regels van Dr. Lloyd S. Nelson moeten leren kennen.

    Lees verder »
    • Bas Brand (KWF)
    • 28 juni 2016
    • Data analytics
      • 15423
      • 0
  • Slim adverteren met datafeeds
    • Datamanagementplatformen

    Slim adverteren met datafeeds

    Deze weken verschijnen er veel artikelen over datamanagementplatformen (DMP's) hier op Marketingfacts. Veelal wordt daarbij over DMP's gesproken in de vorm van het centraliseren van data vanuit verschillende systemen en het gebruiken van deze data voor automation en slimme bedrijfsoptimalisaties. Laten we ook eens kijken naar de rol van productgerelateerde data als basis van marketing en optimalisaties. Wat heb je voor informatie nodig om slimme marketing te kunnen voeren op een groot assortiment met producten en diensten? En wat zijn slimme methoden om verrijkte productinformatie in te zetten om betere resultaten te boeken met adverteren? Ik neem je graag mee in de slimme optimalisatietips op het gebied van feedmarketing.

    Lees verder »
    • Yorick Voorthuijzen (Tomorrowmen)
    • 27 juni 2016
    • Data analytics
      • 13307
      • 0
  • 5 redenen waarom datamanagement zo lastig is - en 5 tips hoe het makkelijker wordt
    • Datamanagementplatformen

    5 redenen waarom datamanagement zo lastig is - en 5 tips hoe het makkelijker wordt

    We kunnen er niet meer omheen: big data is big business. Steeds meer organisaties brengen allerlei gegevens van hun klanten onder in een datamanagementplatform (DMP) voor een zo rijk en efficiënt mogelijk gebruik van deze data. Dit is een goede ontwikkeling, want een optimaal gebruik van data legt de basis voor ultiem relevante klantcommunicatie. Maar in de praktijk is dit nog niet zo’n makkelijke onderneming. In dit artikel sta ik stil bij enkele belangrijke obstakels die ons vaak nog in de weg zitten en, belangrijker nog, hoe je deze uit de weg ruimt.

    Lees verder »
    • Rogier de Moel (GX Software)
    • 23 juni 2016
    • Data analytics
      • 42418
      • 2
  • Welke criteria zijn van belang bij het selecteren van een DMP?
    • Datamanagementplatformen

    Welke criteria zijn van belang bij het selecteren van een DMP?

    Een datamanagementplatform (DMP) maakt het mogelijk profielen op te bouwen van de bezoekers van jouw website of platform. Waar een CRM ophoudt bij het bijhouden van gegevens over bezoekers die al klant zijn, biedt een DMP de mogelijkheid profielen op te bouwen van niet-klanten (prospects) en de CRM-data van klanten te verrijken met gedragsdata. Dit biedt ongekende mogelijkheden voor marketeers. De afgelopen jaren zijn er tal van technologische oplossingen bijgekomen, maar welke DMP pas nu het beste bij jouw business? Dit artikel gaat in op het bepalen van de criteria om zo het best passende DMP te selecteren.

    Lees verder »
    • Arjen Hettinga (Oogst Online)
    • 22 juni 2016
    • Data analytics
      • 33648
      • 6
  • In 7 stappen naar een DMP-klantcontactstrategie
    • Datamanagementplatformen

    In 7 stappen naar een DMP-klantcontactstrategie

    Inmiddels zijn veel marketeers overtuigd van het nut van datamanagementplatformen (DMP's). Inmiddels gebruikt 40 tot 50 procent van de marketeers een DMP. Van het overige deel wil een groot aantal marketeers binnen 2 jaar een DMP implementeren. En dat is niet voor niets: de belofte van het bereiken van de juiste doelgroepen wordt steeds beter ingelost. Toch worstelen veel marketeers nog met het succesvol uitrollen van een DMP-traject. Ook worden de verwachtingen lang niet altijd waargemaakt. Maar wat onderscheidt succesvolle DMP-trajecten van degene die stranden? En welke stappen kun je doorlopen? Ik begeleid je graag in 7 stappen naar een DMP-klantcontactstrategie.

    Lees verder »
    • Martijn Staal (-)
    • 21 juni 2016
    • Data analytics
      • 29239
      • 2
  • Zonder DMP geen ‘happy flow’
    • Datamanagementplatformen

    Zonder DMP geen ‘happy flow’

    De happy flow. Bezoekers en klanten die zó blij worden van de intuïtieve klantreis die je ze biedt, dat ze niet weten hoe snel op de koopknop te klikken en hun hart levenslang aan je te verpanden. Dat is contextuele marketing: op basis van inzicht in actueel gedrag over alle kanalen op persoonsniveau de juiste boodschap op het goede moment via het kanaal van voorkeur kunnen brengen. De droom van iedere marketeer. Maar de praktijk van vandaag de dag leert: nog vaak een nachtmerrie. Het verhaal van het datamanagementplatform (DMP) als heilige graal.

    Lees verder »
    • Gerben Busch (The Valley)
    • 16 juni 2016
    • Data analytics
      • 20137
      • 2
  • Het digitale DNA is de bindende factor #SXSW

    Het digitale DNA is de bindende factor #SXSW

    Roeland Stekelenburg en Erwin Blom komen sinds 2007 op South by South West, het toonaangevende technologiecongres in Austin, Texas, de plek waar de digitale voorhoede zich verzamelt om kennis te delen en trends en ontwikkelingen te signaleren. Blom en Stekel bezoeken sessies, ze spreken mensen. En doen verslag.

    Lees verder »
    • Erwin Blom (Fast Moving Targets)
    • 14 maart 2016
    • E-business Data analytics Innovatie
      • 8315
      • 0
  • Onderzoek: wordt dit het jaar van data-driven marketing?

    Onderzoek: wordt dit het jaar van data-driven marketing?

    Het is een prachtige tijd om als bedrijf data-driven te zijn. Aan de voorwaarden kan worden voldaan: de marketingtechnologie is volwassen genoeg en er lijken meer data beschikbaar dan ooit. Dat betekent dat bedrijven de mogelijkheid hebben om data in te zetten voor een betere customer experience, betere besluiten en het verhogen van conversies. 

    Lees verder »
    • Jordie van Rijn (eMailMonday)
    • 14 maart 2016
    • E-business Data analytics E-commerce
      • 21273
      • 0
  • Eric Schreiber (Quiver): “Wij zorgen ervoor dat je controle over je bestanden houdt”

    Eric Schreiber (Quiver): “Wij zorgen ervoor dat je controle over je bestanden houdt”

    Het beveiligen van data is een lastig verhaal. "Een bedrijf dat jou 100 procent veiligheid biedt bestaat niet. Dat is gewoon onmogelijk”, zegt ook Eric Schreiber van Quiver. Maar ondanks het ontbreken van een 100 procent garantie ontwikkelde Quiver een vergaande beveiliging voor data. Niet door, zoals vroeger, er steeds grotere muren omheen te zetten, maar door de data te verpakken.

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 7 maart 2016
    • E-business
      • 8240
      • 0
  • « nieuwer

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you