-
Voorspellingen voor digital marketing in 2021
2020: restaurants sloten zich aan bij marketplaces en/of lanceerde hun eigen webshops in enkele dagen tot weken in de hoop om deze bijzondere tijd te overleven. Fashion shops stapte massaal over op social e-commerce via kanalen als Instagram. En in 2021? In deze blogpost gaan we dieper in op drie voorspellingen omtrent digital marketing die, niet geheel verrassend, veelal customer experience en e-commerce succes als middelpunt hebben.
-
CFO verantwoordelijk voor IT? Dan mislukt je digitale transformatie
Waarschijnlijk ga ik veel wind vangen met dit artikel, maar ik geloof oprecht dat het goed is om het probleem te benoemen. Niet omdat ik graag mijn mening naar voren breng, maar om de discussie op gang te krijgen over iets dat vaak misgaat. Laten we onze visies delen. Wanneer we maar enigszins tot de kern van het probleem kunnen komen, is het doel bereikt.
-
Rupsje Nooitgenoeg & de harde waarheid rond digitale transformatie
Elementen die een vernietigende impact hebben op het verloop van digitale transformaties worden zelden aangekaart, totdat het te laat is. De ultieme valkuilen. De komende tijd zal ik in een serie blogs het licht schijnen op deze elementen. Met als doel om jouw missie als manager een grotere kans van slagen te geven wanneer je bezig bent met een digitale transformatie. In dit eerste deel van de serie gaat het over een heel bijzonder soort valkuil: de mensen.
-
De move naar in-house: digitale media in transitie
Niks zo veranderlijk als de marketingwereld. Nieuwe trends en technologie volgen elkaar in een vlot tempo op. Marketeers moeten alle zeilen bijzetten om alle ontwikkelingen bij te houden en schakelen in veel gevallen externe (specialistische) bureaus in om bepaalde expertises binnen de marketingoperatie te betrekken. Maar steeds vaker valt de term in-housing. Admanager, In-housing specialist, deed onderzoek.
-
Digitale adoptie gaat nu razendsnel, zo blijf je aangehaakt
De verschuiving van werken, winkelen en leven naar online in deze coronaperiode heeft als gevolg dat adoptieprocessen van digitale middelen in een stroomversnelling terecht zijn gekomen. Maar wat voor verschuivingen neemt deze ontwikkeling met zich mee voor onder meer budget, marketingactiviteiten en consumentengedrag? En welke veranderingen nemen we mee naar de periode als deze crisis voorbij is?
-
Hé marketeer, zoom je wel bij de les?
De recente corona-lockdown heeft er bij lesgevende instanties voor gezorgd dat er redelijk snel en pragmatisch oplossingen werden gezocht die het mogelijk maken om lessen, klasjes en colleges voort te zetten. Zo ook in marketingonderwijs. Dat gaat met wisselend succes. Lesgeven gaat prima, vragenrondjes ook, interactie tussen studenten onderling gaat beter als je elkaar eerst ‘echt’ hebt gezien. Een samenvatting van een maandje ervaring met marketingonderwijs in tijden van intelligent thuiszitten.
-
Internet of Things: zo staat het ervoor
Uit diverse onderzoeken en persoonlijke gesprekken, kunnen we concluderen dat het Internet of Things als onderwerp in Nederland eindelijk een 'hot' status heeft bereikt. Je zou kunnen zeggen dat we op de drempel staan van een nieuwe explosie van technologie-startups en nieuwe ondernemingen en proposities. Maar hoewel er voorbeelden genoeg zijn van succesvolle commerciële IoT-implementaties, worden nog te veel projecten na een Proof of Concept-fase gestopt. IoT blijkt dan toch complexer dan aanvankelijk gedacht.
-
Hoe transformeert ABN Amro zijn verzekeringstak naar een modern bedrijf?
Maud Martens van ABN Amro Verzekeringen was te gast in de podcast 'Klantcontact in de versnelling'. Na de podcast wilden we nog nét iets meer weten. De verzekeraar presteert naar behoren, klanten zijn tevreden, maar het management stelde zich toch de strategische vraag: zijn wij als bedrijf toekomstbestendig? Een gesprek over transformatie, de rol van leiderschap, hoe medewerkers betrokken worden en: heb je na de transformatie al je managers nog wel nodig?
-
Podcast: The Disruptive Mindset
Bijna elk bedrijf is op een of andere manier bezig van digitale transformatie, maar hoeveel levert het op? Het antwoord: verrassend weinig. Nieuw onderzoek van Bain & Company toont aan dat slechts 8 procent van de bedrijven hun beoogde bedrijfsresultaten bereiken. Charlene Li, adviseur van Fortune 500 én HelloMaaS, vertelt in deze podcast over disruptie, transformatie en haar nieuwe boek 'The Disruptive Mindset'.
-
Hoe Hartman innoveert tussen traditionele partners en veranderlijke consument
De niet stuk te krijgen Hartman-tuinstoel: iedereen kent hem. Voor de Twentse onderneming is het onverwoestbare element nog steeds één van de belangrijkste eigenschappen van tuinmeubels. Nu de kunststof-fabricage weer in eigen handen is, zit Hartman in een proces van transformatie. "We waren een schuiver, we zijn nu een merkleverancier." Een interview met Stefanie Sijtsma, international marketing director bij Hartman.
-
Is jouw nieuwe digitale propositie bij voorbaat gedoemd tot mislukken?
De digitale transformatie is in volle gang. Big data, machine learning, AI, VR. Je wilt graag een voorsprong pakken met deze tech-trends. Maar hoe? Als marketeers lanceren we geregeld nieuwe digitale proposities. Helaas zijn veel proposities gedoemd tot falen en is échte winstbijdrage nog ver te zoeken. In dit artikel richten we het vergrootglas op drie basale aandachtspunten die vaak over het hoofd worden gezien bij de ontwikkeling van digitale proposities in B2B.
-
Digitale transformatie! Een verslag van de derde editie van 038 Digital
Afgelopen dinsdag vond de derde editie plaats van 038 Digital, het digital marketing-event in Hedon, Zwolle. 038 Digital richt zich op 'digital' in de breedste zin van het woord. In deze editie was het thema 'Digitale Transformatie', met als sprekers Marco Derksen (digital strateeg en tevens oprichter van het platform waar je dit blog op leest) en Johan van Marle (Uitgekookt).
-
Zeven ingrediënten voor succesvolle innovaties
Sinds 2012 heeft meer dan 50 procent van de Fortune 500-bedrijven innovatie tot een integraal onderdeel van hun strategie gemaakt. Vanwege het succes van tech scale-ups die gebruikmaken van nieuwe technologieën zoals Data Science, Artificial Intelligence en Blockchain om gevestigde bedrijven te verstoren, hebben bedrijven de behoefte om te innoveren. 90 Procent van de innovatielabs faalt echter en volgens een rapport van Capgemini voelt slechts 5 procent van de research and development-medewerkers zich gemotiveerd om te innoveren. Dit resulteert in bezuinigingen, hogere kosten en falende innovatietrajecten. Bedrijven als Adecco, Microsoft Silicon Valley, Coca-Cola en Disney hebben zelfs hun innovatielabs gesloten. Waarom falen innovaties? En hoe zorg je dat ze wel succesvol zijn?
-
Kevin Capota (L’Oréal Nederland) over digitale transformaties en zijn rol als CMO
HelloMasters is de tweewekelijkse podcast van HelloMaaS, waarin Louise Doorn spreekt met de huidige en toekomstige leiders in de Nederlandse marketingscène. CEO's en CMO's spreken over de staat van marketing, en de successen én twijfelmomenten uit hun loopbaan. In alweer de elfde aflevering spreken we met Kevin Capota, CMO van L’Oréal Nederland, over wat het precies inhoudt om CMO te zijn, digitale transformaties en leermomenten.
-
Duik het brein in voor design met impact
Onze hersenen kunnen worden gezien als een sleutelfactor in het besluitvormingsproces bij het kopen van producten en het ontwikkelen van merkvoorkeuren. Ze verwerken echter informatie op basis van talloze factoren die een onevenredig effect kunnen hebben op keuzes. Ons brein is geen allesbepalende maar wel een bepalende factor in het proces van besluitvorming en daarom relevant om te bestuderen in de context van merken en digitale transformatie. Met behulp van neuroscience en psychologie raken we 'in de geest van klanten' en onthullen hun ware, verborgen verlangens en voorkeuren. En alleen dan kunnen we met impact ontwerpen.