Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Ethiek

gerelateerde topics

  • ab-testen
  • neuromarketing
  • data
  • psychologie
  • segmentatie

ethiek experts

  • Jeanine Dijkhuis
    Aantal blogs: 2
  • Joost Fromberg
    Aantal blogs: 2
  • Anyta Cox
    Aantal blogs: 1

vacatures

  • Communicatiemedewerker (20-24u)

    Communicatiemedewerker (20-24u)

  • Contentspecialist

    Contentspecialist

  • Webredacteur - specialisatie Beeld en Video

    Webredacteur - specialisatie Beeld en Video

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Frictie - Waar gáát dit boek eigenlijk over?

    Frictie - Waar gáát dit boek eigenlijk over?

    Miriam Rasch schreef een opmerkelijk boek dat aanzet tot nadenken over digitalisering en het verzamelen, het gebruik en de interpretatie van data. Geen gemakkelijke kost, maar het roept in ieder geval op tot creativiteit. Het biedt verdieping en verbreding en is een aanrader voor iedere marketeer, om nog eens kritisch stil te staan bij de interpretatie van de data die worden gebruikt voor analyses en het bepalen van strategie en beleid. 

    Lees verder »
    • Maaike Boots (Hogeschool van Amsterdam)
    • 14 september 2020
    • Direct marketing Media Contentmarketing Data analytics Strategie
      • 6104
      • 0
  • Jouw kind als marketingkanaal. Mag dat?

    Jouw kind als marketingkanaal. Mag dat?

    Mogen bedrijven jouw kind inzetten als marketingkanaal? Mogen ze twee- tot zesjarigen targeten en beïnvloeden? Of moeten we dat niet willen? Het was een vraag die mij als marketeer bezighield. Ik ging op zoek naar een antwoord en eindig dit artikel met een concrete vraag: Moeten we stoppen of doorgaan met marketingcommunicatie gericht op jonge kinderen?

    Lees verder »
    • Olaf Geysendorpher (Proven Context)
    • 12 december 2019
    • Advertising
      • 15678
      • 6
  • Ethisch doen of ethisch zijn? Dat is de vraag

    Ethisch doen of ethisch zijn? Dat is de vraag

    Hoe denken drie generaties marketeers over ethiek? Hoe zit het met ethiek in relatie tot marketing? Welke rol speelt marketing bij ethische beslissingen, en andersom? Hoe vertellen we het onze klanten? Hoe ver willen we daarin gaan? Heiligt het doel de middelen; álle middelen? Waar rekenen we elkaar op af binnen de organisatie? Ligt de verantwoordelijkheid bij de aanbieder of bij de koper? Razend nieuwsgierig waren we! Vooral of de verschillende generaties hier gelijk over denken...

    Lees verder »
    • Jeanine Dijkhuis (Kies! Marketing)
    • 30 oktober 2019
    • Contentmarketing
      • 5834
      • 1
  • Experimenteren met klantgedrag: onethisch of juist ethisch?

    Experimenteren met klantgedrag: onethisch of juist ethisch?

    Marketeers krijgen steeds meer hulpmiddelen om hun goederen en diensten aan te bieden. Denk aan gebruik van Big Data en online experimenten, maar ook aan MRI- en andere neuromarketing-technieken, op zoek naar de koopknop in ons hoofd. En behavioral economics geeft inzicht in menselijk gedrag en onze valkuilen; meer wetenschappelijk onderbouwde kennis die ouderwetse verkopers bekend zal voorkomen. Bij een NIMA-sessie betoogde ik dat het onethisch kan zijn om geen testen en experimenten te doen. Waarom vind ik dat? En waarom vindt een financiële gedragstoezichthouder experimenten als instrument zo belangrijk? 

    Lees verder »
    • Wilte Zijlstra (Autoriteit Financiële Markten (AFM))
    • 12 april 2019
    • Advertising Contentmarketing Customer experience Data analytics
      • 9114
      • 0
  • Veel negatieve geluiden rondom sociale muziek-hype TikTok

    Veel negatieve geluiden rondom sociale muziek-hype TikTok

    De Chinese muziek-app TikTok is de laatste tijd vooral negatief in het nieuws. Het bedrijf moest een recordboete betalen wegens schending van de privacy van kinderen en zou een broedplaats voor pedofielen zijn. Toch is het naast Instagram de meest gebruikte app ter wereld. Wat is TikTok, wat zijn de risico’s en heeft het toegevoegde waarde voor de marketingstrategie van jouw bedrijf?

    Lees verder »
    • Alice Kaal (Adwise - your digital brain)
    • 18 maart 2019
    • Social media
      • 28272
      • 3
  • Neuromarketing en ethiek: nieuwe wijn in oude zakken?

    Neuromarketing en ethiek: nieuwe wijn in oude zakken?

    Door de snel toenemende kennis van de werking van het brein zijn we steeds beter in staat om consumenten een bepaalde richting in te sturen, zonder dat die consument zich daar bewust van is en zich ertegen kan weren. Hoe ethisch is neuromarketing? En hoe ver kan en mag je daarin gaan? Het is tijd om er een goed gesprek over te voeren.

    Lees verder »
    • Anita Cox (Eureka Research & Consultancy )
    • 1 maart 2019
    • Advertising E-business Customer experience Data analytics
      • 14220
      • 4
  • Ethiek in marketing, noodzaak of kans?

    Ethiek in marketing, noodzaak of kans?

    Hoe goed gaan marketing en consumentenwelzijn samen? Marketing creëert een vraag door in te spelen op behoeften en stimuleert zo sterk mogelijk het gewenste gedrag van de klant. Ligt gebruik en misbruik van consumentenwelzijn dan dichtbij elkaar? Of is dat slechts de perceptie van wantrouwende consumenten over de juistheid van commerciële communicatie? 

    Lees verder »
    • Jeanine Dijkhuis (Kies! Marketing)
    • 24 december 2018
    • Advertising Contentmarketing Marketingfacts
      • 15338
      • 3
  • Hoe ethisch is het toepassen van overtuigingstechnieken?

    Hoe ethisch is het toepassen van overtuigingstechnieken?

    Regelmatig komt een bepaalde vraag terug in de opmerkingen bij blogs over overtuigingstechnieken: is het toepassen ervan wel ethisch? Bedrijven proberen ons online en offline op alle mogelijke manieren te overtuigen, soms op slinkse wijze. Wanneer is het netjes en wanneer gaat het richting manipuleren? En wat zijn de oorzaken en gevolgen van het onethisch toepassen van overtuigingstechnieken?

    Lees verder »
    • Bas Wouters, CMCT (Persuasion.nl)
    • 26 september 2018
    • Advertising Contentmarketing E-commerce
      • 17058
      • 3
  • Aimee van Wynsberghe (Foundation for Responsible Robotics): “Ethiek hoeft innovatie niet te remmen”

    Aimee van Wynsberghe (Foundation for Responsible Robotics): “Ethiek hoeft innovatie niet te remmen”

    De robots komen eraan: dat weten we allemaal. Maar kunnen robots ook op ethische wijze handelen? Verantwoordelijkheid nemen? 7 Ditches sprak met een expert op dit gebied: Aimee van Wynsberghe, co-director foundation for responsible robotics.

    Lees verder »
    • Ronnie Overgoor (7DTV)
    • 25 juli 2017
    • Innovatie
      • 8298
      • 0
  • Van optimaliseren voor geld naar optimaliseren voor de gebruiker

    Van optimaliseren voor geld naar optimaliseren voor de gebruiker

    Het personaliseren van informatie is een onderwerp dat steeds vaker (kritisch) in het nieuws is, maar tegelijkertijd ook steeds vaker en subtieler toegepast wordt. Fenomenen als de filterbubbel en nepnieuws worden hierbij vaak genoemd als negatieve gevolgen. Ook in de cro-wereld, waar persuasiontechnieken op basis van gedragsdata worden toegepast, speelt het onderwerp steeds meer. Hoe ver kun je gaan in het segmenteren van je bezoekers?

    Lees verder »
    • Joost Fromberg (ODIV)
    • 10 mei 2017
    • Brand design Data analytics
      • 9406
      • 3
  • Ethiek, transparantie en marketing voor of tegen de consument

    Ethiek, transparantie en marketing voor of tegen de consument

    We zijn irrationeel. Dan Ariely, Behavioral Economics professor aan de Duke University, noemt ons zelfs ‘predictably irrational’. Hij verwijst in zijn gelijknamige boek naar diverse onderzoeken die laten zien dat het gros van onze keuzes beïnvloedbaar is. Volgens Ariely zijn wij bijvoorbeeld het meest irrationeel bij kleine beslissingen, zoals het kopen van een relatief kostbaar kopje koffie bij Starbucks. Of juist bij hele grote en/of complexe beslissingen, zoals het afsluiten van een pensioen of het kopen van een huis.

    Lees verder »
    • Joost Fromberg (ODIV)
    • 9 augustus 2016
    • Brand design Data analytics
      • 15323
      • 4

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you