Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Fake News

gerelateerde topics

  • nepnieuws
  • journalistiek
  • nieuws
  • media
  • facebook

fake news experts

  • Maurits Kreijveld
    Aantal blogs: 4
  • Jeroen Mirck
    Aantal blogs: 1
  • David Brinks
    Aantal blogs: 1

vacatures

  • Medior Communicatiemedewerker

    Medior Communicatiemedewerker

  • Marketing and Communication Advisor

    Marketing and Communication Advisor

  • Ervaren Marketeer

    Ervaren Marketeer

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • ReclameReview: wil de NVJ dat we klappen voor journalisten?

    ReclameReview: wil de NVJ dat we klappen voor journalisten?

    "Als het er echt toe doet, is het de journalist die de juiste vragen stelt. De journalist onthult, duidt en verbindt. Juist nu!" Dat is de boodschap die de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) uitdraagt in haar allereerste landelijke commercial in 130 jaar.

    Lees verder »
    • David Brinks (Hardcopy)
    • 29 april 2020
    • Advertising
      • 5456
      • 1
  • Social media update: Snapchat Scan-advertenties en Instagram tegen fake news

    Social media update: Snapchat Scan-advertenties en Instagram tegen fake news

    Bijna dagelijks worden de verschillende socialmediaplatformen vernieuwd. Om als marketeer voorop te blijven lopen, lees je maandelijks over een greep uit de belangrijkste updates. Deze keer: Facebook en muziek, Instagram gaat de strijd aan met misinformatie, Snapchat Scan-advertenties en Pinterest Trends.

    Lees verder »
    • Bas van Poorten (SDIM Online Marketing)
    • 10 januari 2020
    • Social media
      • 10722
      • 0
  • FutureWatch: zo ontmaskeren we deepfakes

    FutureWatch: zo ontmaskeren we deepfakes

    Het opsporen en bestrijden van deepfakes is een enorme uitdaging die vraagt om een goede samenwerking tussen techbedrijven, sociale platformen, mediabedrijven (journalisten) en overheden. Ook consumenten en burgers zouden hierbij hun verantwoordelijkheid moeten nemen, door ‘feedback’ te geven en bewuster om te gaan met het verspreiden of promoten van berichten.

    Lees verder »
    • Maurits Kreijveld (Wisdomofthecrowd.nl)
    • 14 november 2019
    • Innovatie
      • 8644
      • 1
  • Durven marketeers nog wel iets geks op 1 april?

    Durven marketeers nog wel iets geks op 1 april?

    Het is vaste prik voor bedrijven om komisch in te haken op 1 april. Het lastige van 2018 is dat de fopdag in het weekend valt. Toch weerhoudt dit marketeers er niet van om zich aan humor te wagen. De vraag is dit jaar niet alleen welke cases opvallen, maar ook of adverteerders nog wel echt misleidend willen zijn in deze tijd waarin nepnieuws onder een vergrootglas ligt. Durven marketeers de publieke opinie nog uit te dagen?

    Lees verder »
    • Jeroen Mirck (Mirck Media)
    • 31 maart 2018
    • Advertising Social media Media Contentmarketing
      • 68198
      • 0
  • De strijd tegen nepnieuws (4): is het middel erger dan de kwaal?

    De strijd tegen nepnieuws (4): is het middel erger dan de kwaal?

    De roep om nepnieuws te bestrijden klinkt steeds luider. Overheden in binnen- en buitenland willen nepnieuws aanpakken, Facebook en Google hebben maatregelen aangekondigd en diverse nieuwsmedia hebben factcheckers ingesteld. We bekeken eerder al wat nepnieuws is en hoe factcheckers en social media proberen dit fenomeen aan te pakken. In dit vierde en laatste deel maken we de balans op: hoe kan nepnieuws bestreden worden en wie is daarvoor verantwoordelijk?

    Lees verder »
    • Maurits Kreijveld (Wisdomofthecrowd.nl)
    • 26 februari 2018
    • Social media Contentmarketing
      • 26582
      • 1
  • De strijd tegen nepnieuws (3): Hoe Facebook, Google en Twitter fake news niet kunnen bestrijden

    De strijd tegen nepnieuws (3): Hoe Facebook, Google en Twitter fake news niet kunnen bestrijden

    De roep om nepnieuws te bestrijden klinkt steeds luider. Overheden in binnen- en buitenland willen fake news aanpakken, Facebook en Google hebben maatregelen aangekondigd en diverse nieuwsmedia hebben factcheckers ingesteld. Maar wat is nepnieuws eigenlijk en wat kan er bestreden worden op een open internet? Dat verkennen we in een reeks blogs. We keken eerder wat nepnieuws is en wat factcheckers precies doen. In dit derde deel bekijken we de geautomatiseerde vormen om nepnieuws te bestrijden. Hoe pakken Facebook, Google en Twitter grootschalig nepnieuws aan? En hoe goed werkt dat?

    Lees verder »
    • Maurits Kreijveld (Wisdomofthecrowd.nl)
    • 19 februari 2018
    • Social media Contentmarketing Search Data analytics
      • 30898
      • 3
  • De strijd tegen nepnieuws (2): Wie checkt de factcheckers?

    De strijd tegen nepnieuws (2): Wie checkt de factcheckers?

    De roep om nepnieuws te bestrijden klinkt steeds luider. Overheden in binnen- en buitenland willen nepnieuws aanpakken, Facebook en Google hebben maatregelen aangekondigd en diverse nieuwsmedia hebben factcheckers ingesteld. Maar wat is nepnieuws eigenlijk en wat kan er bestreden worden op een open internet? Dat verkennen we in een reeks blogs. In deel 1 bekeken we wat nepnieuws is. In dit tweede deel kijken we welke rol journalisten en factcheckers kunnen spelen.

    Lees verder »
    • Maurits Kreijveld (Wisdomofthecrowd.nl)
    • 12 februari 2018
    • Social media Contentmarketing
      • 24486
      • 5
  • Google beloont schreeuwers en halve waarheden

    Google beloont schreeuwers en halve waarheden

    De discussie rondom ‘nepnieuws’ beperkt zich niet langer tot Facebook. Op het sociale platform tierde het feitenvrije nieuws welig, voor zichtbaarheid zijn immers alleen gebruikerssignalen als likes, shares of comments nodig. De kritiek die Facebook hierover ontving was niet onterecht, er werd een beroep gedaan op haar verantwoordelijkheid en Facebook beloofde beterschap. Google bleef grotendeels buiten schot. De belangrijkste zoekmachine van de wereld werkt tegenwoordig namelijk niet heel veel anders.

    Lees verder »
    • Willem van Lynden (MediaMaze)
    • 23 maart 2017
    • Search
      • 14746
      • 0
  • De psychologie van nepnieuws. Dit zal je niet geloven.

    De psychologie van nepnieuws. Dit zal je niet geloven.

    In december 2016 werd ten onrechte de ‘veiligheidscheck’ op Facebook geactiveerd op basis van veelvuldig gedeeld nepnieuws over een aanslag in Bangkok. Het ging om oude berichten over een aanslag in 2015, die gekopieerd waren. Facebook had nota bene in november tegen een verslaggever gezegd dat het algoritme eerst controleert of het nieuws echt is, voordat het de veiligheidcheck activeert. Niet dus.

    Bijna één op de vier Amerikanen heeft wel eens nepnieuws gedeeld op Facebook, volgens een studie door het Pew Research Center in december 2016. En één op de 10 personen deelde zelfs het bericht wetende dat het om nepnieuws ging. Wat is hier aan de hand? Wat is de werking van nepnieuws?

    Lees verder »
    • Mischa Coster MA MSc (Grey Matters & Guideology)
    • 7 maart 2017
    • Social media Innovatie
      • 56580
      • 6
  • I want my Mf.tv: uitzending gemist voor marketeers

    I want my Mf.tv: uitzending gemist voor marketeers

    Afgelopen dinsdag lanceerden wij Marketingfacts.tv, hét platform met interessante, informatieve en inspirerende video's voor marketeers. Om het je makkelijk te maken, vind je onderstaand een selectie van de video's die in de eerste week online zijn gekomen.

    Lees verder »
    • Bram Koster (Evolve)
    • 19 februari 2017
    • Media Marketingfacts
      • 7943
      • 0

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you