Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Gedragswetenschap

gerelateerde topics

  • gedragsbeinvloeding
  • psychologie
  • marketingpsychologie
  • communicatie
  • contentmarketing

gedragswetenschap experts


  • Aantal blogs: 2
  • Roos van Dam
    Aantal blogs: 1
  • Walter Limpens
    Aantal blogs: 1

vacatures

  • Allround redacteur (40 uur)

    Allround redacteur (40 uur)

  • Hoofdredacteur Twinkle (40 uur)

    Hoofdredacteur Twinkle (40 uur)

  • Content medewerker

    Content medewerker

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Waarom sporten we nu wél regelmatig?!

    Waarom sporten we nu wél regelmatig?!

    Sinds de invoering van de coronamaatregelen loop ik ‘s avonds hard of doe ik een andere sportieve activiteit. De zak chips heb ik ingeruild voor komkommer. Hoe kan dit? Waarom is mijn gedrag veranderd? En wat heeft een olifant hiermee te maken?

    Lees verder »
    • Florien Cramwinckel (Online Dialogue)
    • 31 juli 2020
    • Customer experience Strategie
      • 7986
      • 3
  • Bouw je gedragsmodel in drie stappen

    Bouw je gedragsmodel in drie stappen

    Menselijk gedrag is erg complex en daarom moeilijk te voorspellen. Toch doen gedragswetenschappers al jaren onderzoek om grip te krijgen op ons gedrag. Ieder heeft zijn eigen model gecreëerd. Deze modellen vertellen ons hoe gedrag in grote lijnen werkt. Erg handig als je gedrag probeert te verklaren en te veranderen.

    Lees verder »
    • Roos van Dam (Online Dialogue)
    • 20 mei 2020
    • Data analytics Strategie
      • 6832
      • 0
  • Waarom je volgens gedragswetenschap juist nú moet communiceren

    Waarom je volgens gedragswetenschap juist nú moet communiceren

    Het coronavirus heeft een flinke impact op de economie. Er heerst veel angst, wat van invloed kan zijn op consumentengedrag. Daarnaast leeft de vraag of de consument reclame nu wel gepast vindt. Heeft het als adverteerder dan wel zin om te communiceren? Ik bekijk deze vraag vanuit een gedragswetenschappelijk perspectief.

    Lees verder »
    • Walter Limpens (Neurensics)
    • 8 mei 2020
    • Advertising Strategie
      • 10684
      • 0
  • Contentmarketing: maak het persoonlijk

    Contentmarketing: maak het persoonlijk

    Emotie en beleving. Daar draaide het allemaal om op het Congres Contentmarketing en Webredactie 2019. In de Jaarbeurs waren de keynotes en talks gericht op het gevoel dat gebruikers krijgen bij een merk, bij een bedrijf, en bij de contentmarketing die ze krijgen voorgeschoteld.

    Lees verder »
    • Thijs Brandhof (Entopic)
    • 27 november 2019
    • Contentmarketing
      • 14108
      • 1
  • Podcast: Patrick Wessels over ons totaal onlogische koopgedrag

    Podcast: Patrick Wessels over ons totaal onlogische koopgedrag

    Hoe beïnvloed je jouw klanten? Waarmee kun je nou aantrekkelijker zijn dan de rest? Hoe verander je gedrag van mensen? Patrick Wessels, consumentenpsycholoog, heeft de antwoorden. 

    Lees verder »
    • Floris Hülsmann (Namarama)
    • 23 november 2019
    • Advertising Contentmarketing
      • 6898
      • 0
  • Van traditionele segmenten naar gedragssegmenten

    Van traditionele segmenten naar gedragssegmenten

    Anno 2019 worden we iedere dag opnieuw blootgesteld aan gemiddeld vier- tot tienduizend advertenties: tv-reclames, gedrukte advertenties, banners op Facebook en Google, maar ook labels op de blikken in je keuken, verpakkingen in de vriezer van de supermarkt en de sneakers van je collega. Kortom, er zijn nog nooit zoveel manieren geweest om met consumenten te communiceren, maar toegang krijgen tot het bewustzijn van een consument lijkt steeds moeilijker te worden. 

    Lees verder »
    • Kyra Delsing (Online Dialogue)
    • 13 november 2019
    • Data analytics
      • 11106
      • 0
  • De bereikparadox: bereik is nog geen aandacht

    De bereikparadox: bereik is nog geen aandacht

    Aandacht is de nieuwe valuta. In deze blogreeks: zes observaties waarom. Afgelopen weken beschreven we de impact van reclamedeflatie, media-explosie, overvloed en spaarzaam vertrouwen op de aandachtschaarste. Nu is de vijfde observatie aan de beurt: de bereikparadox. Want mensen bereiken, is zeker geen garantie dat je hun aandacht verdient.

    Lees verder »
    • Klaas Weima (Energize)
    • 5 november 2019
    • Advertising Contentmarketing Data analytics
      • 12874
      • 3
  • Hoe consumenten worden gevangen door verzonken kosten

    Hoe consumenten worden gevangen door verzonken kosten

    Retailmarketing verkent nieuwe terreinen, zowel in de fysieke winkel als online. De consument wil een bijzondere beleving en data maakt menselijk gedrag meetbaar. Zo krijgen we inzicht in het effect van innovaties en reacties op zintuiglijke elementen. Tegelijk vertonen mensen onveranderlijk gedrag. Een van die typische gedragingen is dat we geneigd zijn ten prooi te vallen aan de sunk cost fallacy, ofwel: de misvatting van de verzonken kosten.

    Lees verder »
    • Martijn van der Jagt (Mood Media)
    • 4 november 2019
    • Advertising E-commerce
      • 11818
      • 0
  • Kant-en-klare content is wat wij luie donders willen

    Kant-en-klare content is wat wij luie donders willen

    Luie donders zijn we. En daarbij ook nog halfslachtig en ongeduldig. Misschien niet in de offline wereld, maar toch zeker wel in ons online gedrag. Usability- en gedragsexperts houden ons die spiegel voor. We zien in dat spiegelbeeld geen rationeel wezen dat weloverwogen beslissingen neemt. Dus, hoe creëer je content voor onze gemakzuchtige menssoort? 

    Lees verder »
    • Stephan van Irsen (So Story)
    • 29 oktober 2019
    • Brand design
      • 14184
      • 0
  • Waarom zijn we zo gek op ‘natuurlijke’ producten?

    Waarom zijn we zo gek op ‘natuurlijke’ producten?

    Veel merken benadrukken de natuurlijke herkomst van hun producten of ingrediënten, zoals Benbits met hun '100 procent natuurlijke kauwgom', Maggi met 'kippenbouillon met natuurlijke ingrediënten', de 'Puur Natuur'-productlijn van Albert Heijn en de 'Natuurlijk Lekker'-mixen van Knorr. Psychologen en biologen zochten uit waarom mensen 'natuurlijk' nou eigenlijk zo waarderen.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 17 oktober 2019
    • Advertising Contentmarketing
      • 10578
      • 0
  • Is video ideaal voor het aansporen tot politiek gedrag?

    Is video ideaal voor het aansporen tot politiek gedrag?

    De helft van de Amerikanen – inclusief president Donald Trump – vergaart het nieuws enkel via video’s. De vraag is echter of video’s geschikt zijn om mensen emotioneel en politiek te bewegen. Emoties, in het bijzonder woede en angst, spelen een essentiële rol in framing, aangezien emoties een krachtige katalysator zijn voor politieke acties.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 14 februari 2019
    • Media Contentmarketing
      • 7438
      • 0
  • Hoeveel kippen zie jij vliegen?

    Hoeveel kippen zie jij vliegen?

    Met iedere beslissing die je voor je bedrijf neemt, probeer je de toekomst te voorspellen: welke verandering gaat ervoor zorgen dat we meer klanten aan ons kunnen binden? De veranderingen die je door wilt voeren, baseer je op jouw beeld van hoe het gedrag van je klanten verklaard kan worden. Maar hoe weet je of jouw verklaring inderdaad de juiste is? En of je deze ook kunt gebruiken om toekomstig gedrag te voorspellen?

    Lees verder »
    • Joost Baalbergen (Online Dialogue)
    • 30 november 2018
    • Brand design Data analytics
      • 8242
      • 0

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you