-
Wat zijn free product listings en hoe monitor je de performance in Google Analytics?
Google heeft wereldwijd free product listing in het leven geroepen om adverteerders tegemoet te komen. Gratis aandacht voor je producten. Wat betekent dit voor de betaalde Google Shopping-campagnes? En hoe krijg je de performance inzichtelijk? Je leest het hier.
-
Vijf Google Tag Manager-instellingen die je vanaf nu écht goed gaat gebruiken!
GTM is één van de vele onmisbare tools voor de marketeers van nu. Het plaatsen van Google Analytics-codes, Google Ads-conversiepixels, de Facebook-pixel, de LinkedIn Insights-tag, je Pinterest-pixel, en ga zo nog maar even door, je doet het allemaal veilig en snel in de GTM-omgeving. Naast die ‘standaard’ tags die we allemaal gebruiken, zijn er ook een aantal settings die vaak over het hoofd worden gezien, maar die je eigenlijk écht niet meer over mag slaan. Ik zet ze voor je op een rijtje, zodat je dat voortaan ook niet meer zult doen!
-
Google Analytics 4: waarom je juist nu moet upgraden
Je hebt de melding in jouw Google Analytics view misschien al zien staan, maar je kunt nu upgraden naar Google Analytics 4. Google bouwt hiermee verder op de bekendere Google Analytics App + Web property. Het huidige Google Analytics Universal is volgens Google onvoldoende toekomst gedreven met betrekking tot alle veranderingen op het gebied van privacy.
-
De voor- en nadelen van de nieuwe Google Analytics 4
Google Analytics App + Web werd vorige jaar in bèta uitgerold. Vanaf oktober 2020 is App + Web uit deze testperiode en heet het vanaf nu Google Analytics 4. Daarmee is Google Analytics 4 ook gelijk de standaard geworden voor Google Analytics. Dit betekent dat dit de nieuwste versie is en de versie is die in de toekomst ondersteund gaat worden met nieuwe updates. Bij het aanmaken van een nieuw Google Analytics account maak je nu standaard een Google Analytics 4 property aan en kun je nog extra instellen dat je additioneel een Universal Analytics-meting wilt aanmaken. Daarmee wordt Universal Analytics (wat voorheen de standaard was) de 'oude' Google Analytics en wordt deze langzamerhand uitgefaseerd.
-
Beginnen met Google Analytics App + Web
Google zet vol in op de ontwikkeling van de nieuwe App + Web property. Het ‘nieuwe’ Google Analytics is gebaseerd op gebruikers en gebeurtenissen (events) en biedt jou als marketeer veel nieuwe mogelijkheden op het gebied van analyseren, rapporteren, voorspellen en activatie. In dit artikel nemen we je mee op rondreis door de nieuwe App + Web-omgeving. We leggen je uit wat de verschillen zijn met de Universal Analytics-interface en maken je wegwijs in het scala aan nieuwe rapporten en functionaliteiten die App + Web met zich meebrengt.
-
Nieuw tijdperk Google Analytics: deze tien voordelen brengt App + Web jou
Vorig jaar kondigde Google een nieuwe versie van Google Analytics (GA) aan: App + Web. Anders dan de naam doet vermoeden is dit niet alléén een manier om analytics voor apps en websites op één plek samen te brengen. App + Web is een ingrijpende nieuwe release van GA, ook als je geen apps om te tracken hebt. Voor webverkeer wordt een geheel nieuw meetprotocol toegepast, er komt een gloednieuwe interface en er wordt een rits aan nieuwe functionaliteiten toegevoegd. De impact, voordelen en veranderingen die deze update met zich meebrengt bespreek ik in dit artikel.
-
Google zet nieuwe standaard voor Analytics
Google heeft in juli vorig jaar een nieuwe versie van Google Analytics uitgebracht genaamd App + Web. De betaversie biedt de mogelijkheid om app- en web-data te combineren in één Analytics-property en maakt daarmee cross-platform-metingen eenvoudiger. Onhandige naam, dat App + Web. De grote veranderingen wijzen er namelijk op dat dit dé nieuwe standaard gaat worden. Wat kun je ermee?
-
Ook last van dalende conversie van jouw online campagnes?
Sinds een paar maanden zijn er onbegrijpelijke dalingen in conversie van online campagnes te zien. Steeds meer marketeers hebben ermee te maken. De impact van recente wijzigingen in onder meer Safari en Firefox blijkt groter dan gedacht. Gelukkig is er een oplossing.
-
Zo voorkom je privacy-gevoelige dataverzameling: blacklisten en whitelisten in Google Analytics
In deel 1 van deze blog deelde ik de zogenaamde 'PII-preventiematrix' en heb ik laten zien hoe je blacklisting en whitelisting van persoonsgegevens toolonafhankelijk kan toepassen. Daarbij werd ook duidelijk dat, op een toolonafhankelijke manier, de verzameling van persoonsgegevens niet volledig voorkomen kan worden. Daarom gaan we in dit tweede deel in op blacklisting en whitelisting met een toolafhankelijke oplossing: Google Analytics. Plus: de meest geschikte oplossing en stap-voor-stap uitleg over de implementatie.
-
Omzet maakt blind
Traditiegetrouw kijken (online) marketeers alleen naar omzet en mediakosten. Maar hierdoor mis je een belangrijk aspect voor het beoordelen van het succes van je campagnes: winst per transactie. Waarom moet je dit doen en hoe stuur je hierop?
-
Marketeer, let op: voorkom verkeerde conversie-percentages
De conversie-ratio die je vandaag gebruikt om het aantal nieuwsbrief-inschrijvingen of demo-aanvragen te meten, kan wel eens fundamenteel verkeerd zijn. Zelfs zo verkeerd dat het 10 tot 70 procent kan afwijken van de werkelijkheid. Erg belangrijk dus om te snappen waar je naar kijkt en waarom. Hoe kan Google Analytics een vertekend beeld geven en hoe kun je dat voorkomen?
-
Google Signals biedt betere cross-device tracking in Analytics
In de afgelopen weken is Google Signals gelanceerd. Deze functionaliteit biedt datgene waar we al een hele tijd op zaten te wachten: meer gegevens en inzichten over cross-device tracking, zonder de noodzaak van inloggen. Wat is Google Signals precies en wat kun je als marketeer met deze rapportages?
-
Data-driven Facebook-campagne met AVG: kan dat nog?
Sinds de invoering van de GDPR/AVG wordt het steeds lastiger om (voldoende) data te verzamelen die als basis kunnen dienen voor data-gedreven advertentiecampagnes. Retargeting audiences nemen in grootte af en Facebook heeft de insights op basis van custom audiences verwijderd, samen met nog wat andere functionaliteiten die data-gedreven campagnes vergemakkelijkten. Sinds het in werking treden van de nieuwe wetgeving moeten we dus op zoek naar andere manieren om campagnes goed werkend te krijgen en te houden. Daarom: een aantal manieren om campagnes op basis van data nog steeds succesvol te laten zijn.
-
Google Analytics Intelligence: een nieuwe manier van data analyseren
Iedere online marketeer kent het wel: een klant vraagt of geld besteden aan SEO-optimalisatie nog wel waardevol is in vergelijking met de conversies die binnenstromen uit andere kanalen. Een simpele vraag waar je helaas niet snel een antwoord op kan geven omdat je eerst een rapport in elkaar moet draaien. Ook Google herkende dit probleem en is aan de slag gegaan met AI (Artificial Intelligence), of zoals Google dat ook wel noemt: Analytics Intelligence. In dit artikel lees je alles over deze nieuwe dienst.
-
Contentanalyse: hoe maak je interactie met je content meetbaar?
Altijd al benieuwd geweest naar de echte interactie van een bezoeker met de contentpagina’s op je website? Dan zou je natuurlijk de metrieken Gemiddelde tijd op pagina of Gemiddelde tijd op site van Google Analytics kunnen gebruiken. Deze metrieken geven een globaal inzicht in de (totale) tijd die een bezoeker doorbrengt op pagina’s of de gehele website. Het is alleen niet heel betrouwbaar om conclusies te baseren op deze data. In deze blogpost leg ik uit hoe je met een contentanalyse de interactie met je content wél meetbaar maakt.