-
De week van Koot: over 7 mijlpalen in je leven en ander Knewz
De winnaar van de gouden Effie voor 2020 is bekend. En afgelopen week was daar een brief aan alle Nederlanders met de boodschap: klimaatverandering bedreigt het voortbestaan van ons land. Maar in daar gaan het hier verder niet over hebben. Wel over tien interessante nieuwtjes voor marketeers.
-
Voice en de inclusieve samenleving
Innovaties beginnen vaak bij een zeer specifieke gebruikersgroep en verspreiden zich dan als een olievlek naar andere gebruikersgroepen. Denk bijvoorbeeld aan PayPal: ooit opgericht voor eBay-kopers en -verkopers het opsturen en ontvangen van cheques overbodig te maken, uiteindelijk geadopteerd door meerdere gebruikersgroepen. Dit zal ook het geval zijn met voice. Wat kunnen de unieke kenmerken van voice voor bepaalde groepen in Nederland betekenen? Wat is het extra voordeel van voice als communicatiekanaal voor hen? Wat kan voice doen voor mensen die weinig tot niets zien of niet geletterd zijn?
-
Automated communication: zo staan we er voor
De overgang naar een digitale-communicatieomgeving heeft de manier waarop consumenten en merken met elkaar communiceren in de afgelopen tientallen jaren drastisch veranderd. De SWOCC-publicatie 'Automated 1-2-1 Communication' laat zien hoe merken strategisch gebruik kunnen maken van de conversational agents – zoals chatbots en virtuele assistenten. Afgelopen week werd het onderzoek gepresenteerd. Welke kansen zijn er met automated communication? Wat is de impact? En wat vinden consumenten er eigenlijk écht van?
-
Online Tuesday #86: Rabobank en Google over kansen van voice
Voice is dé nieuwe interface, zo klonk het bij de Online Tuesday van 12 februari over deze trending topic. Google en Rabobank gaven een kijkje in hun spraakgestuurde keuken. Voice wordt meer dan een spraakhulp, maar straks ook een zakelijke proces-optimalisator.
-
Google wil hét platform worden voor voice- en chatbots
Eigenlijk zijn we al twee eeuwen lang - sinds de uitvinding van de typemachine – behoorlijk inefficiënt met elkaar aan het communiceren. Tijdens het praten gebruiken we gemiddeld 270 woorden per minuut en als we schrijven hooguit een woord of vijftig (zelfs na een cursus blind typen). Voice is dus wel een dingetje aan het worden, zeker in klantenservice- en e-commerce-land. Google wil graag hét platform worden waarop bedrijven hun chat- en voicebots bouwen, zo hoorden bezoekers van Google Cloud Summit in Zaandam.
-
De staat van data-driven marketing in Nederland
Waar staat data-driven marketing en hoe gaat het zich in 2019 ontwikkelen? De DDMA-commissie Data Decisioning & Engagement heeft vakgenoten hierover ondervraagd en deelt nu alvast een aantal inzichten. Daarmee lopen we vooruit op het Data Driven Marketing Onderzoek 2018, dat pas in november volledig wordt gepresenteerd.
-
Meet the Voice Marketeer
Het is je waarschijnlijk niet ontgaan: de Google Assistent is nu ook beschikbaar in het Nederlands. En zo kun je ‘s ochtends aan je telefoon vragen om het laatste nieuws of de weersvoorspelling. Maar met de opkomst van smart speakers gaat er natuurlijk nog veel meer veranderen. Waar liggen de kansen voor marketeers? Wordt voice-marketing een hele eigen discipline? In dit artikel een korte verkenning.
-
De urgentie van voice
Voice, dat nieuwe kanaal, maakt reuzenstappen dankzij Amazon’s Alexa en Google’s Assistant. Diensten zoals Siri, maar dan veel beter. Stuur je apparaten aan door te praten, krijg service en informatie door middel van conversaties. In de eerste drie jaar zijn er 50 miljoen slimme speakers verkocht. Google is als eerste klaar en nu beschikbaar in het Nederlands. Voice is urgent. Drie redenen waarom nu te beginnen met voice.
-
Voice: wat betekent dit voor jouw merk?
Deze week lanceerde Google de Nederlandstalige versie van Google Assistent. Deze versie is beschikbaar voor smartphones met de nieuwere besturingssystemen van Android of iOS. In de VS heeft ondertussen één op de zes consumenten een digitale speaker die uitgerust is met een digitale assistent. We kunnen dus wel stellen dat spraak hot is.
-
Marketeer, deze innovaties van Google I/O 2018 moet je kennen
Google stelde niet teleur op zijn jaarlijkse I/O-conferentie voor ontwikkelaars afgelopen week. Spraakmakend was onder meer het moment dat topman Sundar Pichai liet zien hoe Google Assistent zelfstandig de kapper kon bellen voor een afspraak. Dit was de eerste keer in lange tijd dat ik echt onder de indruk was van een Google-event, vooral door de vele praktische demo’s rondom AI die werden gepresenteerd. Uit de enorme hoeveelheid aankondigingen heb ik een selectie gemaakt waar elke online marketeer van op de hoogte moet zijn.