-
Google Facts: over stoppen, store visits en branded local search
Gelijk al schokkend nieuws aan het begin van afgelopen maand: Google+ stopt ermee. Gedurende de komende tien maanden wordt het sociale netwerk langzaamaan neergehaald. Reden: een datalek. Hoewel de meesten geloven dat het sluiten van Google+ intern al langer op de agenda’s stond. Ga jij het missen? Verder blijft Google investeren in verbeteringen in Google My Business en Maps, krijgt het nieuwe Ads-platform nog steeds handige updates en laat Google ineens wat extra’s zien in de zoekresultaten. Meer weten? Doorlezen dan!
-
Social media anno 2017: alle cijfers over Facebook, SnapChat en Instagram en meer
Het nieuwe jaar is begonnen! Een jaar vol mooie marketingplannen. Mijn goede voornemen heb ik alvast kracht bij gezet door jou als collegamarketeer een handje te helpen: ik heb alle cijfers over het socialmediagebruik wereldwijd én in Nederland op een rijtje gezet. Here we go!
-
Sociale media in Nederland 2016: WhatsApp overstijgt Facebook
WhatsApp is qua gebruikers het grootste socialemediaplatform van Nederland, op de voet gevolgd door Facebook. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2016 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. Het gebruik van Facebook groeit nog altijd, met name onder 65-plussers. Ook Instagram hoort definitief bij de grote jongens: met 992.000 dagelijkse gebruikers wordt het in Nederland meer gebruikt dan Twitter, dat 864.000 dagelijkse gebruikers heeft.
-
Waarom jouw bedrijf alsnog op Google Plus moet
Google Plus. Je weet wel, die virtuele spookstad. Gebruik je een Google-dienst, zoals Gmail of YouTube? Dan krijg je automatisch een account op het sociale netwerk van het bedrijf. En daarmee doe je doorgaans niets. Mag best, hoor. Maar lok je graag meer bezoekers naar je bedrijfswebsite, bijvoorbeeld via Google? Dan verstart mijn blik. En duld ik geen tegenspraak: je company page op Google Plus is een must.
-
Google+ gaat dieper dan je denkt
Over de zin en onzin van de activiteit op en inzet van Google+ wordt hevig gediscussieerd. Forrester doet daar nog eens een schepje bovenop. Het Amerikaanse onderzoeksbureau stelt in een onlangs gepubliceerd onderzoek dat Google+ het ondertussen op kan gaan nemen tegen Twitter. Marketeers zouden de betrokkenheid van Google+-gebruikers niet moeten onderschatten.
-
De laatste cijfers van het socialmediagebruik in Nederland
Voor de productie van het hoofdstuk over socialmediamarketing in het nieuwe Marketingfacts Jaarboek was het weer tijd voor een update van de cijfers over het gebruik van social media in Nederland. In de ontwikkeling van de cijfers lijken twee trends zichtbaar. Allereerst stabiliseert het gebruik van de grote sociale media. Daarnaast is er sprake van een versplintering: mensen gebruiken steeds meer social media tegelijk, die op hun beurt elk een bepaalde behoefte vervullen.
-
Het socialmediagebruik van jongeren: SnapChat is hot, Twitter not
Ik krijg altijd erg veel vragen naar het socialmediagebruik van jongeren, maar helaas kan ik die vraag niet altijd beantwoorden. Dubbel jammer, want jongeren zijn erg interessant, omdat zij vaak voorop lopen. Daarom is het erg waardevol dat Newcom Research & Consultancy het Social Media Onderzoek Jongeren 2014 (n=1.116 jongeren van 15 tot en met 19 jaar) heeft gepubliceerd. Daaruit blijkt dat Facebook, YouTube, Twitter, Instagram en Snapchat de meest gebruikte social media zijn. Wat opvalt, is dat maar liefst 22 procent van de jongeren is afgehaakt van Twitter.
-
Social media in Nederland 2014: jongeren blijven Facebook trouw
Ondanks signalen die het tegendeel lijken aan te geven, is het gebruik van Facebook het afgelopen jaar gestegen. Er zijn 8,9 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder die gebruikmaken van Facebook. Vorig jaar waren dit er 7,9 miljoen; dat betekent een stijging van 13 procent. Het dagelijks gebruik van Facebook is eveneens gestegen ten opzichte van 2013 (+ 22 procent), terwijl er juist minder Nederlanders dagelijks gebruikmaken van Twitter (- 6 procent) en LinkedIn (- 25 procent).
Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2014 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. Keren jongeren Facebook de rug toe? Verovert Google+ terrein? En hoe staat het met nieuwe sociale netwerken als Instagram en SnapChat? Dat zijn de vragen waar het rapport antwoord op geeft.
-
Google+ circle management: creatieve ideeën voor Google+ kringen
De kringen van Google+ zijn handig, maar kennen ook gebreken. In dit artikel ga ik in op het ontbreken van hiërarchie in kringen en op de verwarring die ontstaat doordat Google+ output en input combineert. Daarnaast geef ik een aantal ideeën om meer uit kringen te halen: lege kringen, kringen waardoor je een betere selectie kan maken en kringen om handiger te netwerken.
-
Alle cijfers over het socialmediagebruik in Nederland medio 2013
Het is alweer even geleden sinds ik de laatste update heb gedaan van de cijfers van socialmediagebruik in Nederland en wereldwijd, maar hier zijn ze dan weer. In de tussentijd is Facebook doorgegroeid naar 1,155 miljard gebruikers, heeft Yahoo Tumblr overgenomen en is de populariteit van messaging-apps zoals WhatsApp enorm toegenomen. Weet je aanvullende of meer recente cijfers? Laat het weten in de comments!
-
Zet Google+ in als online advertentie
Jaap Jacobs berichtte eerder in een blog dat we zo langzamerhand toch echt aan Google+ moeten geloven. Zeker omdat "vanaf 2016 meer content wordt geplust (+1), dan dat er op Facebook wordt gedeeld", aldus SearchMetrics. Zover is het echter nog niet. Maar hoe kunnen bedrijven dit ‘onbekende’ sociale platform nu het beste inpassen in hun marketingactiviteiten? Mijn tip: zet het vooralsnog in als advertentie.
-
Google+, we moeten er echt aan geloven
Het is zover. Het negeren van Google+ behoort niet meer tot de mogelijkheden. Google heeft gisteren een nieuwe functie toegevoegd aan Google.nl. Knowledge Graph is de naam. En hierdoor gaat Google+ een belangrijkere rol innemen dan voorheen het geval was. Ja, we moeten er echt aan geloven. Alle marketeers opgelet.
-
De Google Plus-box, wat heb je daar nou aan?
De Google Plus-box, velen hebben deze waarschijnlijk al wel ooit gezien, maar er nauwelijks aandacht aan besteed. Vandaar deze post, waarbij ik inga op de verschijning van de Google Plus-box voor bedrijven. Wat is het, wat is het effect en wat is de Google Knowledge Graph, het overkoepelende geheel waar de Google Plus deel van uitmaakt?
-
Een weekje SEO: van Interflora tot Google Plus
Bij het lezen van de titel hoor ik je al denken: is er iedere week niet een update van SEO te geven? Er verandert toch altijd wel iets? Mee eens! Uiteraard zeg ik als SEO’er dat het vakgebied uitermate dynamisch is. Maar afgelopen week waren er meerdere noemenswaarde items, zodat ik het niet kon laten om even een klein overzichtje te maken. Ben je binnen vier punten ook weer compleet bijgepraat.
-
Google VP Bradley Horowitz: “Google Plus draait om content en gebruikers”
Afgelopen dinsdag gaf Google's Bradley Horowitz, vice president social products - waaronder ook Google Plus - aan een selecte groep vertegenwoordigers van nieuwe en traditionele media uitleg over de Google's koers met hun sociale netwerk. “Wij zijn dan nieuw in de ‘social’ wereld en wij hebben verstand van searching, nu wordt het tijd om uitleg te geven waarom wij de dingen doen op onze manier met Google Plus.”