-
Alle cijfers over het socialmediagebruik in Nederland medio 2013
Het is alweer even geleden sinds ik de laatste update heb gedaan van de cijfers van socialmediagebruik in Nederland en wereldwijd, maar hier zijn ze dan weer. In de tussentijd is Facebook doorgegroeid naar 1,155 miljard gebruikers, heeft Yahoo Tumblr overgenomen en is de populariteit van messaging-apps zoals WhatsApp enorm toegenomen. Weet je aanvullende of meer recente cijfers? Laat het weten in de comments!
-
Hyves kan anders, moet anders
Het bord is vorige week in Amsterdam van de gevel geschroefd: Hyves lijkt ten dode opgeschreven. Het moederbedrijf TMG schreef vorig jaar 36,5 miljoen euro aan waarde af van de ooit razend populaire socialnetwerksite en lijkt nu definitief te twijfelen aan de toekomst. Opmerkelijk, want ondanks de sterke concurrentie van gigant Facebook kan het Nederlandse Hyves gered worden.
-
Twitter en LinkedIn zijn Hyves voorbij in unieke bezoekers
We zagen 'm bij de laatste social media cijfers update al aankomen, maar nu comScore de nieuwe panelcijfers (n=20.000) over afgelopen september heeft gepubliceerd weten we het zeker. Hyves is qua maandelijks unieke bezoekers in Nederland gepasseerd door Twitter maar ook door LinkedIn. Het breaking point is niet zozeer de verdienste van Twitter (wat i.v.m. afgelopen jaar nog atijd op een laag niveau zit) en LinkedIn (wat relatief stabiel blijft), maar van de daling van Hyves.
-
Social media in Nederland: de halfjaarcijfers van 2012
Nu de vakantie bijna op z'n einde loopt en de eerste helft van 2012 voorbij is, is het hoog tijd om de huidige stand van het social media gebruik in Nederland op een rijtje te zetten. Aan de hand van de comScore-cijfers proberen we door de seizoensinvloed heen te prikken, en zien we onder andere dat vanaf volgende maand Hyves minder maandelijkse bezoekers zal ontvangen dan Twitter. In juni 2012 ontving Hyves 4,3 miljoen unieke bezoekers, Twitter ontving er 200.000 minder. Wereldwijd zorgt Instagram voor de meest indrukwekkende cijfers. Het fotonetwerk groeide binnen een half jaar van 27 miljoen leden (maart) naar 80 miljoen in augustus.
-
Studenten trekken massaal weg bij Hyves
We wisten het misschien al wel toen we de laatste social media statistieken van Newcom binnenkregen, maar onderzoek onder 1200 Nederlandse studenten en starters bevestigt dat zij het afgelopen jaar massaal Hyves aan de kant hebben geschoven. Gaf in 2011 nog 41% aan actief op Hyves te zitten, nu is dit percentage geslonken naar een schamele 10%. Met deze keldering behoren studenten en starters voorgoed niet langer tot de doelgroep van Hyves. 82% van de respondenten beschikt over een Facebook account. Het aantal gebruikers van dit medium groeide 12% ten opzichte van 2011. Ook LinkedIn maakt een duidelijke groei door, met een stijging van 8% is het percentage actieve gebruikers uitgekomen op 23%. Deze groei wordt voornamelijk veroorzaakt door een toename van gemiddeld 300% onder het aantal 20- en 21-jarigen ten opzichte van 2011. Het Twittergebruik van de studenten is met 27% nagenoeg gelijk gebleven.
-
Social media cijfers maart 2012: Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn, Hyves en meer
De nieuwe maand is begonnen, hoog tijd om te recapituleren wat er de afgelopen maand naar buiten is gebracht qua social media cijfers. Ik ben het internet afgestruind voor de laatste officiele cijfers, comScore statistieken en onderzoeken van Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, Hyves & many more. Ik volg het format van Mark de Bruin, die onlangs de social media cijfers van februari heeft geblogd. Je vindt de cijfers ook in het social media stats dashboard. Mocht je betere of recentere cijfers hebben, laat van je horen in de comments.
-
Hyves: relevant voor klantonderzoek en crowdsourcing
Ze komen regelmatig voorbij, de LinkedIn, Twitter- en Facebook-polls. Het is immers een eenvoudige manier om je publiek te betrekken. De conclusies die je eruit trekt, zijn meestal minder van belang en bovendien vrijwel nooit een goeie indicatie van wat daadwerkelijk leeft. Hyves denkt daar nu het antwoord op te hebben en wil zelfs gaan concurreren met Maurice de Hond. Kunnen merken Hyves gaan inzetten voor consumentenonderzoek en zelfs crowdsourcing?
-
Facebook’s brood is Hyves’ dood
Ruim een jaar geleden was Hyves nog met afstand het grootste social netwerk van Nederland. Na wat welles, nietes bleek uit cijfers van comScore in augustus dat Facebook voor het eerst meer maandelijks unieke bezoekers had dan Hyves. Sindsdien is het hard gegaan, de rollen zijn in een jaar tijd omgedraaid, zo blijkt uit de laatste cijfers van hetzelfde comScore. Had in december 2010 Hyves nog bijna 3 miljoen unieke bezoekers meer dan Facebook, afgelopen januari bezochten ruim 2,7 miljoen meer mensen het sociale netwerk van Mark Zuckerberg.
-
Social media cijfers februari 2012: Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn, Hyves en meer
In de aanloop naar de bijeenkomst van Social Media Club Utrecht over de laatste ontwikkelingen van Facebook, Twitter en Google+ heb ik wat cijfers verzameld over meest gebruikte sociale netwerken. Ik ben het internet afgestruind voor de laatste onderzoeken en statistieken van Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn en Hyves. Mocht je betere of recentere cijfers hebben, laat van je horen in de comments.
-
Top Names: Marc de Vries “Facebook is geen concurrent van Hyves”
Marc de Vries (@MarcdeVries) is sinds maart 2008 CEO van Hyves, een sociaal netwerk dat zich met 6,5 miljoen bezoekers per maand een grote sociale speler in Nederland mag noemen. Hoewel Facebook de grootste sociale speler ter wereld is en deze Hyves binnen Nederland inmiddels overtroffen heeft, ziet De Vries Facebook al jaren niet meer als een concurrent. In plaats daarvan is hij trots om in het rijtje van grote sociale spelers als Facebook en Google+ genoemd te worden. In Top Names van Fast Moving Targets spreekt De Vries met Erwin Blom over Hyves als een sociaal netwerk, Hyves als een contentnetwerk, de overname van Hyves door Telegraaf Media Groep (TMG) en sociale trends.
-
2011 volgens Hyves
Hyves heeft een turbulent jaar achter de rug. De koers werd verlegd van een vriendennetwerk naar een content platform met o.a. de integratie van Nu & Straks, Hyves Hitradio en Eredivisie Voorspellen (en daar was niet iedereen blij mee), en werd de Hollandse trots gepasseerd als grootste sociale netwerk van Nederland. Bijgaande infographic geeft inzicht in het jaar 2011 voor Hyves. Enkele polls die Hyves heeft uitgezet laten 2011 volgens de hyvers zien.
-
Interview Hyves CEO over nieuwe strategie en social media cijfers
Een interview met Marc de Vries, CEO van Hyves. Over zijn ervaringen met de Telegraaf Media Groep en hoe Sky Radio hielp om snel Hyves Radio op te starten, dat inmiddels dagelijks 50.000 luisteraars heeft die samen 25.000 uur blijven hangen. Ook gaat het over Facebook, inmiddels het grootste netwerk qua actieve gebruikers in Nederland. Nevertheless ontvangt Hyves nog steeds 2 miljoen dagelijke inloggers, die elk 30 minuten per dag op de site blijven (7% van hun totale internettijd).
-
‘Nieuwe positionering Hyves werpt vruchten af’
Om zich te onderscheiden van Facebook en om de lokale binding te versterken, kondigde Hyves in september een nieuwe koers aan. Hyves ging zich daarbij meer toeleggen op het aanbieden van content rondom de conversaties. Tijdens de persbijeenkomst sprak CEO Marc de Vries positief over de nieuwe strategie. Op dit moment heeft Hyves 6,9 miljoen unieke bezoekers per maand. ‘‘In onze hoogtijdagen lag dat aantal 14 procent hoger. Maar deze daling is niet meer dan logisch gezien de opkomst van andere social media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn.”, aldus de Vries.
-
De speeltuin van Hyves
Ik ben gek op Twitter. LinkedIn en Facebook gaan wat tandjes lager bij mij en Google+ heeft het (nog) niet voor mij. Hyves heeft het nooit gehad. Ik kan niks met hun GUI en Hyves heeft veel kids als gebruiker. Dat is mijn ervaring. In ieder geval mijn dochters uit groep 5 en 7. En hun vriendjes. En de vriendjes daarvan. En de kinderen van mijn vrienden. Een week terug logde ik toevallig in met mijn verse Hyves account, om een zakelijke hyve op te tuigen. We wilden namelijk juist die basisschooldoelgroep bereiken en triggeren met een bepaald project.
-
Wat vinden we eigenlijk van de nieuwe Hyves?
Mensen, snorkels en augurken met een zure mening: opgelet! Hyves vaart een nieuwe koers en dat is niet onopgemerkt gebleven. Toch altijd mooi om te zien hoe de Twitters ontploft op het moment dat een sociaal netwerk een nieuw kunstje doet. Anyway, eerst even hier lezen wat er aan de hand is, dan dit blogje lezen met meningen verzameld op een 1.0 en 2.0 wijze (met dank aan Danny Oosterveer) en dan mag u in de comments VOLLEDIG losgaan op de vraag: wat vinden we eigenlijk van de nieuwe koers van Hyves?
Let wel, ik ben een kritische fan en roepen dat Hyves toch dood is - dat is echt wel een beetje geweest welles/nietes… Het volgen van de hashtag #hyves maakte gisteren volgens Daan Sip een ding duidelijk: vooral de jong en lui vinden Hyves lelijk geworden. Dit bericht ging mij helemaal aan het hart: Amber (8) kijkt vanachter de computer boos naar haar broers “Wie heeft m’n Hyves veranderd?”. Dat was #TMG schat…. Met dank aan Jeroen van der Schenk. Leest verder voor opinie uit de marketingcommunity en drop uw ongezouten meinung hieronder!