-
Hoe mannen en vrouwen anders dromen, denken en doen - interview met Mabel Nummerdor
Mabel Nummerdor is de autoriteit op het gebied van feminine marketing in Nederland. Na het interview check ik vrijwel direct of er op de site van inct.spiratie niet per ongeluk ‘vrouwenmarketing’ staat, want nu weet ik dat feminine marketing iets compleet anders is dan vrouwenmarketing.
-
Michiel Huijser (Rembrandthuis): “Je moet je eigen verhaal echt op orde hebben”
Michiel Huijser noemt zichzelf een ‘cultural entrepeneur’. Zijn hele werkzame leven brengt hij al door in de culturele sector. Het bracht hem van Abu Dhabi tot Enkhuizen. Sinds een half jaar is hij de directeur van het Rembrandthuis in Amsterdam. Hij is expert in het re-branden van musea en heeft daardoor een verhaal dat ook voor uitgevers interessant is. Waarom? Dat zal hij op 19 november op inct.spiratie vertellen. We maken hier alvast kennis met een bevlogen ondernemer in een sector waar ‘ondernemen’ niet heel vanzelfsprekend is.
-
Het nieuws is overal, maar van wie wil je het horen? - interview met Willem Albert Bol
Willem Albert Bol van De Persgroep blijkt een aimabele spraakwaterval, die aan één vraag genoeg heeft om dit hele artikel te vullen. Dat belooft wat op 19 november op het podium van inct.spiratie 2014.
-
Calimero en het boekenvak - interview met Karen Romme
Karen Romme is bekend als de auteur van de Calimeromarketingboeken, een door haar ontwikkelde marketingfilosofie die inmiddels aan fase 3.0 toe is. Ik spreek haar bij boekhandel Gianotten Mutsaers in Tilburg, boekverkopers sinds 1947. Het wordt geen rechttoe-rechtaan interview, maar een geanimeerd gesprek dat vele kanten uitwaaiert. Weinig vakgenoten weten dat Karen Romme jarenlang bedrijfsevenementen organiseerde en daarna in 1998 een uitgeverij oprichtte. Samen met haar vaste vormgever Kamiel Koudijs begon zij een tijdschrift voor startende ondernemers, Young in Business. Zij noemden hun blad vaak de ‘Calimero onder de businessbladen’.
-
Organisaties gaan van 1.0 naar 3.0
Eigenlijk is het niet nodig om Marco Derksen te introduceren, maar voor wie het nog niet weet: hij is de oprichter van Marketingfacts. Hij begon deze inmiddels zeer succesvolle community om zijn liefde voor internet en de mogelijkheden van online marketing te delen met de wereld. Tegenwoordig is hij wat meer naar de achtergrond van Marketingsfacts geschoven, maar dat betekent niet dat hij stilzit, integendeel.
-
Het belang van marketing voor uitgevers
De laatste jaren ging bijna ieder event voor uitgevers (en mediamensen) over de buzzwords crossmedia, digitaal lezen, transmedia, enzovoort. Allemaal best leuk en aardig natuurlijk, en ook wel interessant en informatief, maar veelal ook vrijblijvend en theoretisch. De achterliggende vraag was natuurlijk altijd: hoe kan ik met al die nieuwe technieken en concepten geld verdienen?