-
Linkbuilding zonder links
Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar het is echt een ding: linkbuilding zonder links te bouwen. Google kijkt al jaren verder dan alleen links en linkjuice. Vooral de laatste jaren is het niet meer keihard 'linkbuilden', maar kijkt de zoekmachine naar hoe belangrijk een website is. Hoe bouw je nou (off-page) autoriteit, zonder dat hierbij links aan te pas komen? Er zijn diverse manieren die je waarschijnlijk al kent, maar waarvan je er nooit bij hebt stilgestaan dat ze een vernieuwde vorm van linkbuilding, of nee, autoriteit bouwen zijn.
-
Linkbuilding-tools uitgelicht: de voordelen en nadelen van de usual suspects
Ieders aanpak verschilt, maar het blijft een feit dat linkbuilding nog steeds nodig is om bovenaan in Google te komen. Omdat we nog steeds afhankelijk zijn van een machine, en ons niet alleen op ons gezonde verstand kunnen baseren, gebruiken we dan ook diverse linkbuilding-tools voor de linkbuilding van onze website of webshop. Maar wat is nou de beste tool om te gebruiken, en wat zijn de voor- en nadelen van de meest bekende tools?
-
Wat is de invloed van reviews op je SEO?
Linkbuilding, met PageRank in het bijzonder, is al vanaf het begin der SEO-tijden aanwezig. In eerste instantie bedacht als een heel nobel algoritme, maar in de loop der jaren slachtoffer geworden van veelvuldig misbruik. Nu we de tijd van blind linkjuice pompen zo langzamerhand achter ons aan het laten zijn, is er een nieuw fenomeen aan de horizon aan het verschijnen, dat sterk aan invloed aan het winnen is. Wat is eigenlijk anno 2017 (bijna 2018) de invloed van online reviews op SEO?
-
Linkbuilding: 4 don’ts en 4 do’s
Linkbuilden is een beproefde methode om je ranking binnen Google op te krikken. Google ziet elke vermelding als een ‘stem’. Hoe meer stemmen je krijgt, hoe belangrijker Google je gaat vinden. Wij gebruiken vaak de volgende metafoor: ”Google is als een kinderspeeltuin, de populaire kindjes krijgen meer aandacht dan de minder populaire kindjes”.
-
Waarom SEO onmisbaar is voor effectieve B2B-marketing
B2B-bedrijven zijn enthousiaste afnemers van marketing automation software (volgens sommige onderzoeken werkt 55 procent van de B2B-bedrijven ermee). Door de inbound-gerichte aanpak die door marketing automation aanbieders wordt gepropageerd is het belang van SEO voor B2B bedrijven toegenomen. Volgens het onderzoek Regalix State of B2B marketing gaf 54 procent van de B2B-bedrijven aan in 2016 meer geld te hebben gegeven aan SEO. Dat is maar goed ook.
-
Linkless attribution en de toekomst van linkbuilding
Nog niet zo heel lang geleden was de vuistregel in linkbuilden dat er zoveel mogelijk kwalitatieve links verzameld moesten worden; vanaf een autoritair domein – of een autoritaire pagina – moest er doorverwezen worden naar jouw pagina. Als je organisatie of website ergens werd genoemd, ging je direct achter deze ‘linkless attribution’ aan om ervoor te zorgen dat dit aangepast werd in een link naar jouw website. Dat gaat veranderen. Daarom in dit artikel antwoord op de vraag hoe linkless attribution jouw website kan helpen.
-
Wat is de toekomst van linkbuilding?
Het algoritme van Google is een mysterie. Hoe kraak je de code van Google? En hoe ziet de toekomst van linkbuilding eruit? We weten dat backlinks een belangrijke invloed hebben op de organische posities. Linkbuilding werkt. Alleen de algoritmes veranderen en de zoekresultaten ook. Zo zijn er ineens vier advertenties bovenaan de pagina. SEO komt onder druk te staan. Hoe je linkbuilding het beste kan toepassen verandert constant.
Dat maakt linkbuilding uitdagend en interessant. Sociale signalen spelen een rol en we moeten ons bezig houden met online PR. Er is een andere aanpak nodig want kwaliteit staat voorop, het moet creatiever. Een aantal experts geeft antwoord op de vraag: wat is de toekomst van linkbuilding?
-
Haal meer uit je product listing ads (#search13)
Gisteren was ik aanwezig bij het Nederlandse Search Congres, waar ik me samen met deelnemers en sprekers liet inspireren. In deze blogpost doe ik verslag van deze dag aan de hand van een aantal van de sessies waarin zoekmachinespecialisten vertellen over hun tactieken en best practices.
-
Google, kwaliteit en content: don’t believe the hype
Al geruime tijd is Google bezig om zijn stokpaardje "kwaliteit" te promoten. Als we maar hard blijven werken aan onze kwaliteit, onze websites blijven verbeteren, dan komt het allemaal goed. Dan krijg je het verkeer en het succes dat je verdient. Daarbij wordt het verhaal van Google gebackt door een aantal websites omtrent SEO en online marketing die Google maar al te graag napraten. Zij propageren het publiceren van (vooral hele goede) content, content en nog eens content. En zo trekt Google een rookgordijn op en probeert het onze focus weg te halen bij datgene wat Google niet onder controle krijgt, maar nog steeds van ontzettend groot belang is voor het online succes van een website: links.
-
Google Penguin: Past, Present & Future
Zoals we gewend zijn van Google, weet de zoekmachine ons SEO’s regelmatig te verrassen door het algoritme eens helemaal als een sneeuwbol om te gooien. Althans, zo voelt het op het moment dat er een update wordt doorgevoerd. Als er vervolgens eens dieper in de materie gedoken wordt, lijkt het allemaal heel logisch te zijn.
Eind april was zo’n moment, want op de 28ste van de maand werd Google’s Penguin update doorgevoerd. Deze update had een redelijk grote impact op de zoekresultaten, waardoor veel SEO’s hun strategieën moesten aanpassen. Al snel werd duidelijk waar het probleem lag: het backlinkprofiel.
-
#SMX East 2011: Linkbuilding? Nee, Link Earning!
Het is 13 september 2011 en New York dampt. Niet alleen vanwege het nazomer weer, of fashionweek. Zelfs niet vanwege de meer dan 500 online marketeers in een ruimte, maar vooral vanwege de 3 dagen vol met search in de breedste zin van het woord: The Search Marketing Expo.
-
Link Building: Een inleiding
Dat links belangrijk zijn voor rankings in de zoekmachines, dat weten de meeste mensen ondertussen wel. Hoe dat werkt en op welke manieren een link je ranking kan beïnvloeden is vaak echter onduidelijk en ook het onderwerp van vele fabels, geruchten, halve en hele waarheden. Dit artikel poogt de basis van link building zo helder mogelijk uit te leggen en enkele van die fabels te ontkrachten.
-
Linkbuilding met 140 karakters
Begin december erkende Google dat links op social media als microblog Twitter de organische- en nieuwsresultaten beïnvloeden. Op die wijze wordt buzz een serieuze beïnvloeder van vindbaarheid in zoekmachine Google. Zoals site- en page authority belangrijk zijn voor rankings wordt social authority een nieuw aandachtspunt. Google benadrukt bijvoorbeeld dat de hoeveelheid retweets op Twitter aangeeft in hoeverre een item nieuwswaarde heeft of niet. Google gebruikt dus steeds frequenter sociale signalen. Nieuwsselectie vindt dan bijvoorbeeld plaats aan de hand van de hoeveelheid retweets op Twitter.
-
Weekoverzicht Webanalisten (88): Google Analytics opt-out en linkbuildingtips van Dixon Jones
Google Analytics maakte onlangs een onverwachte ontwikkeling bekend. Amy Chang (Group product manager bij Google Analytics) schreef dat Google bezig is om een plug-in voor alle browsers te ontwikkelen, waardoor gebruikers niet langer in Google Analytics worden gedetecteerd. Victor Geerdink geeft zijn mening hierover. Daarnaast schreef ik een artikel over de parallelsessie van Dixon Jones tijdens SES Amsterdam, waarin hij enkele linkbuidlingtips gaf.
-
Verslag SES Amsterdam (deel 3: Linkbuilding en Beyond Google)
In mijn laatste verslag vanaf de SES in Amsterdam vandaag 2 sessies. Een interessante sessie over Linkbuilding volgens Wiep Knol en Peter van der Graaf en een ronduit saaie sessie van Anne Kennedy over de toekomst na Google.
Update (22:11): Ik heb nog een algemene sfeerimpressie van de SES toegevoegd onderaan deze post.