-
Marketingvak in Verandering #1: Arjan Rattink SMP - RVS Marketing
'Verandering is de enige constante' liet de oude-Griek Heraclites 2500 jaar geleden al optekenen en dat geldt zéker voor marketing. De theorie, maar ook de praktijk innoveert in hoog tempo, al is lang niet elke innovatie even relevant en is het soms lastig vast te stellen wat hoofd- en bijzaken zijn. Of waren. In deze nieuwe M!-serie over veranderingen in het vakgebied komen senior marketeers aan het woord over inzichten die met de jaren zijn gekomen. Ter lering en vermaak.
-
De peilstok gaat weer in het marketingvak
Afgelopen jaar hebben we een grootschalig onderzoek verricht naar marketeers en hun beroepspraktijk. Datzelfde onderzoek starten we ook dit jaar weer op. En we vragen je dan ook om je input. Je wordt door ons wel vaker gevraagd om deel te nemen aan een onderzoek, maar dit is een belangrijke. We stellen het zeer op prijs als je de vragenlijst invult. We stellen er zelfs iets tegenover.
-
Marketingbaan populair onder jonge professionals
In de Top-100 populairste banen van 2020 van banenplatform Magnet.me staan evenveel banen in de marketingsector als het jaar ervoor. Er stonden minder banen in de IT en retail in de Top-100 dit jaar. Banen bij de overheid en in de logistiek doen het daarentegen beter dan in 2019.
-
Wat ben je nou echt waard?
Kom, we praten elkaar de put uit. In de nieuwe economische werkelijkheid gaan banen wegvallen, worden posities tegen het licht gehouden en zul je jezelf moeten verkopen. Of je moet juist brainpower ínkopen. Voor marketeers die langer dan vijf jaar van school zijn, heeft het zin om eens onder elkaar te zetten wat ze zoal hebben uitgevoerd, behaald en bijgewoond. Eén punt per intensief uur, dertig per jaar, kom je daaraan? Mooi!
-
Wannabe-marketeers bluffen zich wel naar binnen
Wie naar een marketingspecialist zoekt, vraagt zelden om een bewijsbaar kennisniveau. Eén blik door de eerste vacatures die je – bijvoorbeeld – op de Nationale Vacaturebank tegenkomt, leert je dat je in het ergste geval moet kunnen laten zien dat je studie Commerciële Economie werd genoemd – diploma geen bezwaar. Op zich is dat prima als iedereen ermee uit de voeten zou kunnen, maar in werkelijkheid fantaseren heel wat sollicitanten hun relevante werk- en denkniveau gemakzuchtig bij elkaar. Ervaring telt, lijken ze te denken. Een staaltje blufpoker helpt ook. Het oppoetsen van het cv is in het ergste geval ordinaire fraude. Dat moest maar eens afgelopen zijn.