Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Marketingstrategie

gerelateerde topics

  • merken
  • strategie
  • branding
  • nima
  • interview

marketingstrategie experts

  • Luuk Ros SCP
    Aantal blogs: 13
  • Jeroen Mirck
    Aantal blogs: 10
  • Tadek Solarz
    Aantal blogs: 6

vacatures

  • Allround redacteur (40 uur)

    Allround redacteur (40 uur)

  • Hoofdredacteur Twinkle (40 uur)

    Hoofdredacteur Twinkle (40 uur)

  • Content medewerker

    Content medewerker

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • 11 tips van Ritson voor het beste marketingplan ooit

    11 tips van Ritson voor het beste marketingplan ooit

    Bijzondere en enorm bruikbare posting deze week van Mark Ritson, de columnist en marketingprofessor, maar bovenal één van de bekendste marketingdenkers van het moment. Er is al eens opgemerkt dat de Australiër Ritson geen boek heeft, geen standaardwerk, en dat is voor iemand met zo’n impact op marketing als wetenschap best jammer. Zijn alomvattende meesterwerk, hét basisboek, dé mind blowing theorie is nooit uitgeschreven in één kloek printje waar iedereen het jaren over heeft. Geen 'Good to Great', 'How brands grow', of 'Blue Ocean Strategy' van Ritson dus.

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 17 februari 2021
    • Advertising Data analytics Strategie Brand management
      • 8038
      • 2
  • Waarom piloten en strategen zo belangrijk zijn (terwijl ze bijna niets doen)

    Waarom piloten en strategen zo belangrijk zijn (terwijl ze bijna niets doen)

    In digital advertising bepaalt de klant, al dan niet samen met een businessstrateeg, het doel. Bijvoorbeeld: omzetgroei. Ook checkt de (business)strateeg of de doelen in lijn liggen met de missie van het bedrijf en of de doelen van de campagne in lijn zijn met de jaardoelen. In uren heeft zo'n strateeg bij lange na niet hetzelfde aandeel in de campagne als de account executive en de specialisten. De strateeg is minder zichtbaar, de deuren van de cockpit zijn vaak gesloten, maar in absolute zin is het aandeel van een strateeg moeilijk te onderschatten. 

    Lees verder »
    • Pieter Voogt (PauwR)
    • 22 januari 2021
    • Advertising Data analytics affiliate marketing Strategie
      • 8886
      • 1
  • Wat is de stand van de marketingstaat? Help mee!

    Wat is de stand van de marketingstaat? Help mee!

    Toegegeven, er wordt nogal wat onderzocht aan het marketingvak momenteel, maar daarbij gaat het steeds om stukjes en onderdelen. Het onderzoek dat NIMA momenteel uitvoert gaat een spade dieper en vraagt vooral uit wat het is om in marketing te werken. Op een marketingafdeling, bij bureaus, als zzp'er of interim. 

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 7 juli 2020
    • Advertising Social media Direct marketing Contentmarketing
      • 8246
      • 0
  • Verduurzaming van Unilever wordt bepaald door marketing en grootkapitaal

    Verduurzaming van Unilever wordt bepaald door marketing en grootkapitaal

    Grootkapitaal domineert de strategie van bedrijven als Unilever, Thuisbezorgd (Takeaway) en Hema. Zij moeten snel groeien en een grote, dominante wereldspeler worden om zo maximaal rendement op te leveren voor hun investeerders. Duurzaamheid is leuk, maar alleen als de consument bereid is ervoor te betalen. Welkom in de wereld van marketing en grootkapitaal.

    Lees verder »
    • Maurits Kreijveld (Wisdomofthecrowd.nl)
    • 19 juni 2020
    • Strategie Brand management
      • 6860
      • 2
  • Futureproof: Metaforen voor toekomstbestendigheid

    Futureproof: Metaforen voor toekomstbestendigheid

    Welke boeken zijn interessant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer 'Futureproof' van Mike Hoogveld.

    Lees verder »
    • NIMA Register Marketeers (NIMA)
    • 16 juni 2020
    • Innovatie Strategie
      • 3500
      • 0
  • Hoe salaris inleveren een steengoed idee wordt

    Hoe salaris inleveren een steengoed idee wordt

    Corona-maatregelen worden versoepeld. Zomerse euforie wordt in de herfst ongetwijfeld gevolgd door de financiële rekening. Volgens ons biedt deze situatie een unieke kans: salaris inleveren. Hoe gek het ook klinkt, dit kan ongelijkheid aanzienlijk verminderen. In ieders voordeel, júist ook in dat van werknemers, weten we uit eigen ervaring. Een pleidooi voor een onorthodoxe maatregel die van de happy few 'everyone happy' kan maken.

    Lees verder »
    • Jelmer van der Meulen (Synergie)
    • 12 juni 2020
    • Advertising Innovatie Loopbaan
      • 8786
      • 2
  • De reis van de marketeer

    De reis van de marketeer

    De reis van de marketeer, hoe ziet die eruit? André Breedvelt wilde de marketingprofessional eens op een andere manier belichten. Hij koos ervoor om dat in dichtvorm te doen. Herkennen marketeers zich in deze poëtische profielschets?

    Lees verder »
    • André Breedvelt (Bureau Kicker)
    • 31 mei 2020
    • Loopbaan Brand management
      • 7104
      • 0
  • Marketingfacts Jaarboek doorbreekt corona-lockdown

    Marketingfacts Jaarboek doorbreekt corona-lockdown

    Hij is er: het nieuwe Marketingfacts Jaarboek! Met verschroeiende deadlines middenin de intelligente lockdown die zijn naam eer aan deed: veel creativiteit en denkwerk moest immers worden aangesproken om deze complexe puzzel binnen de krappe planning op te lossen. Dat is glansrijk gelukt, met dank aan het vernieuwde collectief auteurs, met wederom veel grote namen.

    Lees verder »
    • Jeroen Mirck (Mirck Media)
    • 29 mei 2020
    • Media Contentmarketing Marketingfacts Brand management
      • 7796
      • 0
  • De nieuwe realiteit in marketingleiderschap

    De nieuwe realiteit in marketingleiderschap

    De kortetermijn-crisisdruk en de door adrenaline gedreven actiemodus zijn zó stevig, dat het iedere zinvolle marketingdiscussie frustreert. In deze tijd moet je als marketeer de discussie leiden, de kaasschaaf hanteren en vooroplopen in de transitie. Maar waar marketeers zich vaak bijzonder goed kunnen verplaatsen in de externe klant is de verdiepingvaardigheid naar de interne klant soms bedroevend mager. En daar komt het wel op aan, bij dapper marketing leadership.

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 21 mei 2020
    • Loopbaan Strategie Brand management
      • 5886
      • 0
  • Deze marketing-eindbaas is écht digital savvy

    Deze marketing-eindbaas is écht digital savvy

    Ralf Strauss is niet alleen voorzitter van de Duitse marketingvereniging, maar tegenwoordig ook van de Europese 'moeder aller marketingclubs', de EMC. Met recht een eindbaas marketing dus. Digitalisering en betere organisatie van marketing moet professionals in het vak in staat stellen écht potten te breken. Ook bij de lange weg terug omhoog die de samenleving, de economie en het vak te wachten staat: "Als je marketing vergelijkt met terreinen als supply chain, controlling en finance is het niveau van digitalisering daar veel beter ontwikkeld".

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 14 mei 2020
    • Innovatie Loopbaan Strategie Brand management
      • 7764
      • 0
  • Marketeers gezocht om MKB-ondernemers te helpen (gratis)
    • Coronacrisis

    Marketeers gezocht om MKB-ondernemers te helpen (gratis)

    Bam, boter bij de vis. Een week geleden ging #hulpisonderweg live, een online marktplaatsplatform waar marketeers uit zowel Nederland als België belangeloos hun tijd aanbieden aan ondernemingen met vragen. Over marketing. Medebedenker Wing Cheung: "We zitten met z’n allen in de coronaboot en als we elkaar niet helpen, dan zinken we massaal."

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 28 april 2020
    • Advertising Social media Media Data analytics Innovatie Strategie Brand management
      • 16288
      • 2
  • Corona en de impact op marketing: nu en straks

    Corona en de impact op marketing: nu en straks

    Dat het coronavirus een enorme impact op de samenleving heeft is duidelijk. En onze gezondheid heeft de hoogste prioriteit. Maar wat is de impact op (digital) marketing en hoe kunnen we hierop anticiperen als marketeers? Ik zet een aantal zaken voor je op een rijtje, zonder de illusie te hebben om compleet te zijn. Welke veranderingen treffen jouw bedrijf?

    Lees verder »
    • Pieter Voogt (PauwR)
    • 27 maart 2020
    • Innovatie Strategie
      • 32248
      • 4
  • Marketing in tijden van purpose

    Marketing in tijden van purpose

    De begrippen ‘purpose’ en ‘marketing’ verdragen elkaar niet echt. Steeds meer consumenten gruwelen van merken met een fake purpose; gelukkig komen die merken er ook steeds minder makkelijk mee weg. "Wij marketeers zijn er meestal als de kippen bij om successen te adapteren, of kopiëren. Misschien kunnen marketeers beter met hun poten van purpose afblijven."  

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 18 maart 2020
    • Advertising Strategie Brand management
      • 7198
      • 0
  • Marketeers midscheeps geraakt door corona

    Marketeers midscheeps geraakt door corona

    Veel bureaus en zzp'ers onder de professionals in marketing, communicatie en sales zitten van de ene op de andere dag zonder werk; opdrachten zijn ingetrokken of worden niet verlengd. Pitches gaan sowieso niet door, maar ook de bedrijven waar marketeers werkzaam zijn worden geraakt. Omzet wordt op zijn best uitgesteld en de effecten daarvan zijn pas op langere termijn zichtbaar.

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 16 maart 2020
    • Advertising E-business Data analytics E-commerce Innovatie Strategie Brand management
      • 13173
      • 2
  • CMO versus CCO: wie wint?

    CMO versus CCO: wie wint?

    Chief Marketing Officers lijken steeds vaker te worden overvleugeld door Chief Commercial Officers. Klopt dat vermoeden? En welke extra skills hebben marketeers nodig om hun macht te behouden? Peter van Woensel Kooy, senior redacteur van MarketingTribune, vroeg het vijf marketing- en HR-bazen: Erik van Engelen, Jacques Kuyf, Louise Nass, Paul Stamsnijder en Rene Hofma. CCO versus CMO, wie wint?

    Lees verder »
    • Peter van Woensel Kooy (MarketingTribune)
    • 7 februari 2020
    • Advertising Loopbaan Brand management
      • 11326
      • 1
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you