Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Marktonderzoek

gerelateerde topics

  • productontwikkeling
  • buitenland
  • cultuur
  • social media
  • focusgroeponderzoek

marktonderzoek experts

  • Ivo de Clercq
    Aantal blogs: 1
  • Daan Wolff
    Aantal blogs: 1
  • Nebojsa Savic
    Aantal blogs: 1

vacatures

  • Event marketeer – 32 uur

    Event marketeer – 32 uur

  • Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

    Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

  • Marketplace Manager Fanwear

    Marketplace Manager Fanwear

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Neuromarketing is dood, de doorbraak is definitief

    Neuromarketing is dood, de doorbraak is definitief

    Op de officieuze verjaardag van neuromarketing in Nederland werd na tien roemruchte jaren de balans opgemaakt over het verleden, heden en de toekomst van brein- en gedragsonderzoek ten behoeve van marketing. Het is bepaald nog geen mainstream marketingspecialisatie, maar een beetje vakvolwassen marketeer weet inmiddels wel wat er te koop is. En waar. Wát je precies kunt – en niet kunt – wordt de specialisten van het eerste uur zelf inmiddels ook duidelijker. Maar dat hele begrip, daar moeten we vanaf.

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 17 september 2020
    • Advertising Data analytics Brand management
      • 15431
      • 0
  • Merkperceptie meten: vraag het eens aan de consument

    Merkperceptie meten: vraag het eens aan de consument

    Het merk is bezig met een comeback. Jarenlang was er een groeiende trend om steeds meer te kijken naar performance. Als gevolg van nieuwe mogelijkheden voor online analyses werden campagnes vooral afgerekend op click-ratio’s, conversies en directe activatie van sales. Heel concreet, je kunt direct zien wat de impact van je campagne is en het maakt het voor marketeers makkelijker om hun budgetten te verantwoorden. Het bouwen van een merk werd secundair, of geleidelijk zelfs iets van het verleden.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 7 september 2020
    • Brand management
      • 5404
      • 0
  • Marktonderzoek via Google: goedkoop, snel én effectief

    Marktonderzoek via Google: goedkoop, snel én effectief

    Je kunt binnen één week uitvinden met welke boodschap je je doelgroep het beste kunt overtuigen. Hoe? Dat lees je hier.

    Lees verder »
    • Ivo de Clercq (online marketing bureau Aanpoters)
    • 18 februari 2020
    • Search Data analytics
      • 8212
      • 4
  • Edgar de Beule (Markteffect): “Traditioneel marktonderzoek zal steeds meer verdwijnen”

    Edgar de Beule (Markteffect): “Traditioneel marktonderzoek zal steeds meer verdwijnen”

    Met de recente oprichting van Sherloq en overname van DirectResearch timmert Markteffect Research Group flink aan de weg. Algemeen directeur Edgar de Beule: "We groeien richting de top vijf van Nederland en zijn nog niet klaar."

    Lees verder »
    • Jeroen Mirck (Mirck Media)
    • 22 augustus 2019
    • E-business E-commerce Strategie
      • 7650
      • 0
  • Zes gouden tips om cultuurverschillen te overbruggen

    Zes gouden tips om cultuurverschillen te overbruggen

    In eigen land gooi je hoge ogen met jouw producten en dienstverlening. Er is niets wat je tegenhoudt om ook buiten de landsgrenzen net zo succesvol te zijn. Als het in Nederland werkt, dan vinden de zuiderburen het vast ook geweldig! En dan vallen de resultaten tegen. Waarom toch? Is de boodschap niet duidelijk, heb je iets belangrijks over het hoofd gezien of voelt de doelgroep zich niet aangesproken? Met zes tips overbrug je cultuurverschillen en ga je voor een succesvolle campagne.

    Lees verder »
    • Daan Wolff (BoldData)
    • 13 mei 2019
    • Advertising E-business Direct marketing Contentmarketing E-commerce
      • 12494
      • 0
  • Het perspectief van de ‘ander’

    Het perspectief van de ‘ander’

    Bedrijven en merken hebben de moeilijke taak om nuttige producten te ontwerpen die aansluiten op specifieke klantbehoeften. In plaats van eenzijdig focus te leggen op de kwantitatieve data van marktonderzoek, is het veel nuttiger om de mogelijkheden van kwalitatief consumentenonderzoek te gaan ontdekken. Hiermee is er een beter begrip van de werkelijke behoeften van klanten. 'Customer first': we moeten het gebruik van producten leren begrijpen vanuit het perspectief van de klanten zelf.

    Lees verder »
    • Nebojsa Savic (Mirabeau)
    • 28 maart 2019
    • Customer experience Brand design Data analytics
      • 9458
      • 1
  • De vijf grootste marketing-fails bij uitbreiding naar nieuwe markten

    De vijf grootste marketing-fails bij uitbreiding naar nieuwe markten

    Weinig is zo complex als bedrijven die hun producten of diensten willen aanbieden in nieuwe markten. Vaak blijkt dat de marketingstrategieën die werken in het land van herkomst elders niet aanslaan. Niet zo vreemd, want een nieuwe markt betreden vraagt veel meer dan alleen een website vertalen. Om echt impact te maken, moet je de lokale digitale cultuur leren kennen. Waak vooral voor deze vijf marketing-fails.

    Lees verder »
    • Elisabeth Dean (Search Laboratory)
    • 19 maart 2019
    • Advertising E-business Search E-commerce
      • 15568
      • 0
  • Trendonderzoek? Begin in de supermarkt

    Trendonderzoek? Begin in de supermarkt

    Vergeet wetenschappelijke bronnen. Vergeet onderzoeksrapporten. Vergeet data-analyses. Ik zie tegenwoordig de supermarkt als dé place-to-be wanneer het aankomt op de nieuwste maatschappelijke ontwikkelingen en trends. De krantenkop van morgen? "Marktonderzoeksbureaus delven onderspit door lokale Albert Heijn en Lidl." Ik zie het gebeuren.

    Lees verder »
    • Sharon Cornelissen (NHLStenden)
    • 15 oktober 2018
    • Brand design Data analytics Marketingfacts
      • 23934
      • 0
  • Praat met jouw doelgroep via social messaging. Waarom? Omdat ze daar zijn!

    Praat met jouw doelgroep via social messaging. Waarom? Omdat ze daar zijn!

    De traditionele manier om iets te weten te komen over je doelgroep is door een ​​uitgebreide enquête op te stellen, naar een onderzoekspanel te sturen en te wachten op antwoorden. Lage gegevenskwaliteit en lage responspercentages betekenen dat studies doorgaans hoge inspanningen en veel tijd vergen. Maar de gewoonten en verwachtingen van deelnemers zijn veranderd. Communicatie is snel en respondenten kennen de waarde van hun input. Hoe kan marktonderzoek bijblijven? Hoe bepaal je als marketeer hoe je moet opereren in de digitale ‘agile’ wereld?

    Lees verder »
    • Peter Meijer (Upinion)
    • 17 juli 2018
    • Social media Mobile Data analytics
      • 22824
      • 0
  • Onderscheidende online marketing voor en door crowdfundingplatforms

    Onderscheidende online marketing voor en door crowdfundingplatforms

    Dat je geld kunt ophalen via een crowdfundingplatform is mooi meegenomen. Veel interessanter zijn de functies als platform voor marktonderzoek, kweekvijver van ambassadeurs, marketingtool en PR-bureau. De grote kracht zit hem niet in de 'funding' maar in 'the crowd'. Want wat is het verschil met een lening van de bank als het publiek niet betrokken is?

    Lees verder »
    • Nick Nijhuis (NickLink)
    • 26 juli 2017
    • Advertising Contentmarketing E-commerce
      • 18504
      • 3
  • De toekomst van contentmarketing is (ook) marktonderzoek

    De toekomst van contentmarketing is (ook) marktonderzoek

    "Wat is de toekomst van content marketing?" Het is een vraag die ik regelmatig voorbij zie komen (en die mij ook regelmatig gesteld wordt), zeker nu het onderwerp de hype voorbij is. Volgens mij is het model van Treacy & Wiersema een handige leidraad bij het beantwoorden van deze vraag, alhoewel ik besef dat ik mij daarbij schuldig maak aan modelmisbruik. In dit geval is hun driedeling echter erg waardevol. Ook als intro op mijn hoofdonderwerp: marktonderzoek als basis voor content.

    Lees verder »
    • Edwin Vlems (Edwin Vlems B2B Marketing)
    • 22 augustus 2016
    • Social media Contentmarketing
      • 20464
      • 14
  • Het walhalla van marketing insights: mobiel
    • Mobile

    Het walhalla van marketing insights: mobiel

    De snelle acceptatie van smartphones en tablets door consumenten heeft marketeers welhaast het walhalla in geleid van marketing insights. Dankzij ‘mobiel’ kunnen ze nu beschikken over een voorheen ongekend breed en gedetailleerd beeld van consumentengedrag.

    Lees verder »
    • Reg van Steen (Kantar TNS)
    • 2 juni 2016
    • E-business Mobile Innovatie
      • 14354
      • 0
  • Het antwoord op de enquêtestorm

    Het antwoord op de enquêtestorm

    Enquêtes zijn in rap tempo gedegradeerd van middel om klanten te binden, tot een manier om ze te irriteren. Dat komt alleen maar doordat we er niet goed mee omgaan. Een doordachte enquête is nog steeds niet te versmaden!

    Lees verder »
    • Vladimir Voûte (Satius BV)
    • 10 maart 2015
    • E-business
      • 12114
      • 5
  • Facebooks manipulatie van de timeline, wat is daar mis mee?

    Facebooks manipulatie van de timeline, wat is daar mis mee?

    Soms lijkt het alsof de hele wereld in de overgang is. Eerst deze week een rel om die KLM “adios mechico”-tweet, toen die ongelukkige schwalbe van Robben en nu een nog veel grotere rel om een sneaky Facebook mind control experiment op meer dan 600.000 onwetende mensen. De Engelstalige media, zoals Adweek en The Wall Street Journal (bevat video), maar ook andere, staan er bol van. Is er echt iets aan de hand en zo ja, wat dan precies?

    Lees verder »
    • Ronald Voorn MSc (Hogeschool Utrecht)
    • 2 juli 2014
    • Social media
      • 23465
      • 10

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you