-
Le Web 2009: Jack Dorsey over zijn nieuwe start-up Square
Le Web gaat dit jaar over The Realtime Web en met wie kun je dan beter het congres beginnen dan met Jack Dorsey, co-founder van Twitter. Loic Le Meur zit met Jack Dorsey voor een vraaggesprek over het ontstaan van Twitter en over Jack’s nieuwe start-up Square, waarmee je door middel van je mobiele telefoon, laptop of iPhone touch creditcard betalingen kunt accepteren.
Een logische eerste vraag van Loic is hoe Jack op het idee van Twitter is gekomen. Jack antwoordt dat hij op zijn 15e gefascineerd was door digitale kaarten. Hij leerde programmeren om zelf kaarten te kunnen bouwen. Hij bouwde Manhatten na en leerde daar punten aan toe te voegen. Om enige relevantie aan deze bewegende punten te geven voegde Jack publieke sources toe als ambulances, taxi’s en andere bronnen die realtime locatie gegevens publiek ter beschikking stellen. Het enige wat hier aan miste waren de inwoners.
-
Is Minitix van Rabobank hét betalingssyteem voor exploitanten?
Het huidige aanbod aan betalingsoplossingen breidt uit. De nieuwste betalings-‘engine’ van de Rabobank is Minitix, een systeem waarmee de consument vanuit één centrale portemonnee via verschillende kanalen kan betalen. Om dit systeem tot een succes te maken, is één van de voorwaarden uiteraard dat website-eigenaren het op hun website implementeren. Ik sprak met Nico ten Wolde, Business Development Manager van Rabobank International en vroeg hem naar de mogelijkheden van deze techniek en naar zijn strategie om exploitanten te bereiken.
-
Weer een nieuwe betaaldienst voor mobiel: Mobile Internet Billing
Na het bellen naar 0900 nummer, SMS betalen van Rabobank, Mobile Content Billing van CM, mPayment van Netsize introduceerde Mobillion, specialist op het gebied van mobile en social media, gisteren een ook een vorm van mobiel betalen: Mobile Internet Billing. Mobiel betalen lijkt na 3 jaar in een stroomversnelling te raken.
Mobile Internet Billing is een betalingssysteem voor diensten op mobiele websites en mobiele applicaties. Samsung Mobile is de eerste launching customer van de dienst. Op deze populaire pay-per-download portal kun je mobiele content (apps, full track Music, ringtones en games) bestellen en betalen met Mobile Internet Billing. Daarnaast zegt Mobillion te praten met een aantal andere partijen die binnenkort ermee aan de slag gaan, die namen houden ze nog even voor zich.
-
Rabobank stimuleert SMS betalen door iPhone apps
Bijna 6 maanden na aanbieden van de iPhone app CashMS voor SMS betalen is de app eindelijk actief. Apple schijnt een apart goedkeuringsproces te hebben voor buitenlandse financiele apps, zo vertelt productmanager e-Commerce Gertjan Rösken van de Rabobank op iPhoneclub: “Apple neemt gewoon de tijd voor financiële applicaties. De afdeling die de applicaties goedkeurd heeft geen bevoegdheid om financiële applicaties goed te keuren. Dit soort applicaties moeten langs het senior management van Apple, voordat een applicatie live mag”.
Rösken licht mij verder toe: “Dit feit wisten we lange tijd niet, het toelatingsbeleid blijft onduidelijk”. “Een ander belangrijk element is dat we in deze iPhone versie een locator voor kantoren en geldautomaten hebben ingebouwd. SMS betalen (video) past in het “cashless” beleid van de Rabobank. Contant geld is een aanzienlijke kostenpost voor het bedrijfsleven en de banken. Tevens is “cashless” veiliger voor alle betrokkenen.
-
AH en Rabobank starten proef met mobiel betalen op Amsterdam Amstel
Meestal ontloop ik flyeraars met een grote boog, je raakt daarin getraind. Gistermorgen mislukte het: de betreffende promobabe stond écht op MIJ te wachten. Geen ontkomen aan, die flyer van Albert Heijn. Niet direct weggegooid, en het bleek interessanter dan gedacht: een proef met mobiel betalen, alleen in de AH to Go op station Amsterdam Amstel. Albert Heijn werkt samen met Nokia en MiniTix van de Rabobank. Voor 30 euro krijg je de Nokia 6131 NFC, de eerste 20 euro die je afrekent via die simlockvrije telefoon krijg je terug van Albert Heijn. Na de proef, die ongeveer 6 maanden duurt, mag je het toestel houden. Maar: de betaalmogelijkheid via die uberkekke Nokia vervalt dan ook. Dat is op zijn minst onhandig te noemen. Of gewoon dom.
Albert Heijn is niet de eerste grootgrutter die proefdraait met mobiel betalen. C1000 ging AH al in 2007 voor, moederbedrijf Schuitema werkte destijds samen met Rabobank en KPN en Logica.
Payter. Mobiel betalen is hot: gisteren meldde Adformatie al, dat Payter een test is begonnen met betalen in de taxi’s van TukTuk in Rotterdam. En dan is er ook nog Tikkies, een bedrijf dat zegt al veel langer dan de Rabobank aan sms betalen te doen en samenwerkt met o.a. MiniTix en iDeal. Hieronder wat meer informatie over het hoe en waarom van de proef met mobiel betalen van Albert Heijn.
-
MyOrder: mobiel bestellen en betalen in de kroeg
Ik heb destijds het persbericht gemist maar las vanmorgen bij Erwin van Lun over de nieuwe mobiele service MyOrder.
Begin september 2008 start de pilot van MyOrder waarbij gasten en bezoekers van restaurant Kaap Hoorn te Haren de mogelijkheid krijgen om met MyOrder drankjes en snacks te bestellen en te betalen. MyOrder is een mobiele toepassing die het mogelijk maakt de menukaart te downloaden en via de mobiele telefoon je bestelling en betaling te doen. Het direct betalen gaat via Rabo SMS betalen van Rabo Mobiel dat in juni werd geïntroduceerd. Zo hoeft alleen nog maar je drankje gebracht te worden, het zwaaien naar de ober, je bestelling doorgeven en vragen om de rekening behoort tot de verleden tijd aldus het persbericht.
MyOrder is een Java ME (Mobile Edition) applicatie, die via GPRS communiceert met een centrale server. Deze centrale server draagt zorg voor de opslag van de bestellingen, de communicatie met de horecagelegenheid, en de betalingswijze. Daarnaast levert deze server vanuit een database, de menu-kaart van het etablissement.
-
Eric Huijgen (Rabo Mobiel) over betalen via SMS
Betalen via SMS is nu een fluitje van een cent. Directeur Eric Huijgen van Rabo Mobiel vertelt er in 2 minuten alles over. Hoe het EXACT werkt, hoe je het geld erin en eruit krijgt, wat het kost (wat niet waar schijnt te zijn) en welke bank of telecombedrijf je zelf moet hebben. Verder welke andere supernuttige dingen je nog meer met je mobiele wallet kunt doen en waarom Rabo dit doet. De Rabobank gaat met een flinke campagne alle Nederlanders hiervan op de hoogte stellen.
Ik heb inmiddels geld naar 20 mensen via SMS gestuurd, mijn eigen mobiele portomonnee via Ideal opgehoogd en ik moet zeggen dat het zeer viraal werkt. Dit systeem is zo simpel te gebruiken dat ik denk dat het een succes kan worden. Wat denken jullie? -
Rabobank introduceert SMS Betalen
Tijdens Mobile Monday #5 kondigde Dan Armstrong, CTO Rabo Mobiel, al aan dat ze met person-to-person betalingen zouden komen. In juni kwam er ook al een persbericht maar vandaag is het dan ook echt gelanceerd: Rabo SMS Betalen.
Met SMS Betalen kunnen vrienden onderling kleine bedragen, tot maximaal €150,- overmaken van mobieltje naar mobieltje. Ongeacht bank of mobiele telecomaanbieder. Handig bij het delen van rekeningen of het terugbetalen van geleend geld.
-
Deze zomer ‘person to person betalingen’ met je mobiele telefoon
Rabo Mobiel heeft een methode ontwikkeld waarmee alle gebruikers van mobiele telefoons, ook die bellen via andere telecom operators, vanaf juni met de mobiele telefoon kleine betalingen aan elkaar kunnen doen. De methode is gebaseerd op een systeem dat Rabobank ooit heeft ontwikkeld voor kleine aankopen via internet, digitale TV en mobiele telefoon.
-
Near Field Communication: mobiel snacken met de Rabobank
‘Een snackende klant hoeft niet meer te doen dan zijn toestel bij de loketautomaat te houden. De automaat herkent het radiosignaal van een NFC chip in de telefoon, opent binnen een seconde het loket en schrijft het bedrag af van de digitale portemonnee’.
Vind het wel een intelligent voorbeeld van de Rabobank, dat mobiel snacken (zie hier Raboblog, hier op Molblog). De aankondiging is al van 17 december (filmpje sinds 5 dagen op YouTube).
-
Grote proef met mobiel betalen in Rotterdam
Emerce meldt dat volgende maand een grote proef met mobiel betalen van start gaat in Rotterdam. In hartje Rotterdam doen een dertigtal winkeliers mee met een proef van Payter, als pilot voor een landelijk uitrol in 2008. Een geselecteerde groep Rotterdamers krijgt de mogelijkheid om via een ter beschikking gestelde Nokia 6131 NFC, te betalen bij ondermeer Albert Heijn, Bart Smit, Gall & Gall en Dynabite.
Voor de betaling is het voldoende om de telefoon in de buurt van de kassa te houden en de betaling middels PIN-code te autoriseren. Vooralsnog heeft Payter het geheel los van banken of telco’s opgezet met het gevolg dat er wordt gewerkt op prepaid basis waarbij de gebruiker dus eerst een tegoed op zijn mobieltje moet zetten. Er wordt niet uitgesloten dat er uiteindelijk ook via bankrekening betaald kan worden. De start van de landelijke uitrol staat gepland op eind 2008. Hopelijk is er dan ook wat meer keuze in mobieltjes.
-
Betalen op internet en mobiele telefoon
E-commerce groeit nog steeds sterk, en dubbele groeicijfers zijn nog steeds de norm. Europese consumenten besteedden in 2006 voor meer dan 75 miljoen euro (een toename van bijna 30 procent in de afgelopen twaalf maanden) en bedrijven spendeerden voor meer dan 530 miljoen euro via internet.
Betalen 2007 (pdf), uitgegeven door Innopay, is de derde editie van dit rapport en laat de huidige stand van zaken zien in de wereld van betalen via internet en telefonie. Het rapport is bedoeld voor de gehele sector, met inbegrip van merchants, banken, ‘scheme’ organisaties en beleidsmakers. Alle details met betrekking tot betaalmethodes, specifieke betaalproducten en Payment Service Providers zijn gebaseerd op informatie die publiekelijk beschikbaar was toen dit rapport in het laatste kwartaal van 2006 werd geschreven.
-
Betalen met je mobiel bij de supermarkt
In het derde kwartaal van dit jaar kunnen honderd klanten van C1000 hun boodschappen betalen met de mobiele telefoon. Daartoe start bij een C1000 supermarkt in Nederland een pilot van 6 maanden, waarin zegeltjes, flessenbonnen en betaalkaarten vervangen worden door een mobiele telefoon. De mobieltjes zijn voorzien van Near Field Communication (NFC) technologie die het contactloos uitwisselen van informatie - zoals betaalopdrachten - op korte afstand mogelijk maakt.
De technologie van de betaaloplossing wordt voorafgaand aan de pilot eerst uitvoerig getest door de Rabobank. Zodra de stabiliteit en veiligheid van de gehele betaalketen is vastgesteld, sluiten Rabo Mobiel en KPN ieder vijftig klanten aan die in de daadwerkelijke pilot zullen participeren en verstrekken aan hen mobiele telefoons met ingebouwde NFC chip. Met de telefoon kunnen boodschappen contactloos afgerekend worden door het mobieltje simpelweg bij de pinautomaat bij de kassa te houden en een pincode in te toetsten op de pinautomaat. De betaaloplossing heeft geen kostenverhogend effect op de huidige betaalmiddelen. -
Betalen op internet en mobiele telefoon
Het belang van betrouwbare, gebruiksvriendelijke en effici?nte betaalmethoden voor online en mobiel betalen neemt nog steeds toe. Om alle nieuwste ontwikkelingen op dit vlak inzichtelijk te maken, heeft Innopay recentelijk het rapport Betalen 2006 (na gratis registratie) gepubliceerd, een vervolg op het in 2005 uitgebrachte Betalen 2005.
In het rapport wordt de stand van zaken weergegeven in het laatste kwartaal van 2005. Onder andere wordt ingegaan op de ontwikkelingen bij de diverse betaalproducten, van de traditionele acceptgiro en overschrijving tot relatief nieuwe diensten als MiniTix, Click&Buy, Bill en iDEAL. Ook wordt een hoofdstuk gewijd aan Payment Service Providers zoals Bibit van de Royal Bank of Scotland, en Internetkassa (ABN Amro), RIK (Rabobank) en TWYP (ING Bank).
-
Betalen op internet en mobiele telefoon
Vanwege de versnipperde markt moeten veel webwinkeliers momenteel hun toevlucht nemen tot diverse betaalmethoden. Met standaardisering zou iedereen zeer gediend zijn. De aankondiging in september 2004 dat de Nederlandse bancaire sector ??n standaard voor internetbetalingen zal introduceren onder de naam iDEAL, is dan ook met vreugde begroet. Door deze standaard zal het mogelijk worden dat consumenten binnen hun vertrouwde internetbankier-omgeving realtime en online aan webwinkeliers kunnen betalen. Anderzijds bestaat via dit iDEAL voor webwinkeliers de mogelijkheid om alle internetbankiers te bereiken.
In het rapport Betalen 2005 (pdf) van de in betalen gespecialiseerde consultants van Innopay wordt ingegaan op de stand van zaken en recente ontwikkelingen (via: AG).