Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Psychologie

gerelateerde topics

  • psychologie
  • neuro
  • reclame
  • persuasion
  • marketingpsychologie

neuromarketing experts

  • Martin de Munnik
    Aantal blogs: 18
  • Walter Limpens
    Aantal blogs: 2

  • Aantal blogs: 2

vacatures

  • (Medior) Online Marketing Consultant

    (Medior) Online Marketing Consultant

  • (Senior) Marketeer

    (Senior) Marketeer

  • Projectleider Klant & Dienstverlening

    Projectleider Klant & Dienstverlening

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Je kijkt nu naar de meest recente artikelen over dit onderwerp. 

  • 5 neuromarketing do’s & dont’s om duurzaam gedrag te stimuleren

    5 neuromarketing do’s & dont’s om duurzaam gedrag te stimuleren

    Het stimuleren van duurzaam gedrag is belangrijk, maar hoe doe je dat? En wat moet je vooral niet doen? Ontdek het in deze 5 neuromarketing do's & dont's. Doe niet aan bangmakerij, maak het gemakkelijk en maak het persoonlijk.

    Lees verder »
    • Martin de Munnik (Neurensics )
    • 11 mei 2022
    • Strategie
      • 2280
      • 0
  • EEG of fMRI? No-brainer voor neuromarketeer

    EEG of fMRI? No-brainer voor neuromarketeer

    Unravel Research publiceerde onlangs een onderzoek naar kerstcommercials waarbij het gebruik maakte van EEG-onderzoek: 'We zijn daarmee in staat om het brein tot op de milliseconde te volgen', zo prees het zijn eigen werkzaamheden aan. Maar daar klopte niets van. In plaats van het meten van EEG had net zo goed aan de proefpersonen kunnen worden gevraagd: voelt dit goed of niet? En dat is nou nét niet waar neuromarketing voor is bedoeld. Ik vroeg onze head of science Professor dr. Victor Lamme uit te leggen waarom.

    Lees verder »
    • Martin de Munnik (Neurensics )
    • 5 januari 2022
    • Media Customer experience Data analytics Strategie
      • 3426
      • 1
  • John Lewis is een wolf in schaapskleren

    John Lewis is een wolf in schaapskleren

    Hoewel Coca Cola de uitvinder van de kerstcommercial is, en voor die reden ook en passant Santa Claus heeft bedacht, wordt John Lewis & Partners toch wel gezien als de vader van de Kerst- commercials. De jaarlijkse commercial van het warenhuis is een traditie geworden waarnaar reikhalzend wordt uitgekeken. Sterker nog, er is geen Engelse adverteerder die het in zijn hoofd haalt om vóór Lewis zijn kerstcommercial te lanceren. Dát wordt door de Engelsman, toch al zo verzot op tradities, niet gepikt. Lewis is de standaard, vooral omdat er niet op een Pound meer of minder gekeken wordt. En de pareltjes die dat oplevert worden over de hele wereld bewonderd.

    Lees verder »
    • Martin de Munnik (Neurensics )
    • 10 december 2021
    • Advertising
      • 3602
      • 0
  • Nederland stopt helemaal niet met roken

    Nederland stopt helemaal niet met roken

    Te vaak zien we dat vorm belangrijker is dan inhoud. Bij mensen, bij producten, bij marketing en reclame. Misschien moet ik zeggen: “We zien dat emoties belangrijker zijn dan feiten”, want daardoor komt het dat veel reclame niet werkt. De boodschap is relevant en goed verwoord, maar de executie helpt het vervolgens om zeep. Een exemplarisch voorbeeld zag ik recent voorbijkomen: de nieuwe PUUR Rookvrij-campagne van onze overheid. De executie van de campagne doet systeem één, onze beslisser, afhaken.

    Lees verder »
    • Martin de Munnik (Neurensics )
    • 16 september 2021
    • Advertising Innovatie Strategie
      • 8394
      • 1
  • Contentmakers, wees niet bang voor data!

    Contentmakers, wees niet bang voor data!

    Door de versnelling die digitale media hebben doorgemaakt in het afgelopen decennium hebben veel adverteerders hun aandacht verschoven naar online kanalen. Hoe kun je als adverteerder de aandacht van de consument nog vangen als je weet dat die dagelijks gemiddeld zeven uur online is? 

    Lees verder »
    • Roger van der Spek (Braingineers )
    • 22 juli 2021
    • Advertising Media Contentmarketing Data analytics Innovatie
      • 6452
      • 0
  • De zin en onzin van neuromarketing-technieken

    De zin en onzin van neuromarketing-technieken

    In gesprek met de MOA over een mogelijkheid om tot een accreditatie voor neurobureaus te komen, bedacht ik me dat het een goed idee zou zijn om eens alle neuromarketing-technieken op een rijtje te zetten en de zin en onzin ervan te benoemen. Wat is nepneuromarketing en wat niet?

    Lees verder »
    • Martin de Munnik (Neurensics )
    • 15 juni 2021
    • Advertising Data analytics Innovatie
      • 6110
      • 0
  • Marketeers zijn gemakzuchtige kortetermijndenkers

    Marketeers zijn gemakzuchtige kortetermijndenkers

    Voor het eerst in de geschiedenis kunnen we zien in welke mate systeem één en systeem twee onze beslissingen bepalen. Naast de typisch emotionele gedragsbeïnvloeders als begeerte, vertrouwen en verwachting, kunnen nu ook de meer cognitieve elementen zoals de mate waarin de boodschap wordt begrepen en verwerkt. 

    Lees verder »
    • Martin de Munnik (Neurensics )
    • 26 mei 2021
    • Advertising Media Strategie Brand management
      • 7364
      • 0
  • Waarom mensen niet overstappen

    Waarom mensen niet overstappen

    In verschillende branches zie je dat er klanten zijn die níet in beweging komen, niet overstappen naar een andere aanbieder. Je weet eigenlijk niet zeker of mensen dat doen omdat ze tevreden zijn met wat ze nu hebben en dus de bewuste keuze maken om te blijven. 

    Lees verder »
    • NIMA Community Brein en Gedrag
    • 14 mei 2021
    • Advertising Customer experience Data analytics Strategie
      • 10370
      • 0
  • Eén-plus-één-gratis. Pijn in het brein

    Eén-plus-één-gratis. Pijn in het brein

    Wat blijkt uit onderzoek? Merken worden door acties beschadigd. Hoe krachtiger de actie, hoe groter het effect op het merk. Maar nu kunnen we ook ontdekken welke actie een merk het meest schaadt!

    Lees verder »
    • Martin de Munnik (Neurensics )
    • 18 maart 2021
    • Advertising Data analytics Innovatie Strategie
      • 11250
      • 2
  • Neuromarketing is dood, de doorbraak is definitief

    Neuromarketing is dood, de doorbraak is definitief

    Op de officieuze verjaardag van neuromarketing in Nederland werd na tien roemruchte jaren de balans opgemaakt over het verleden, heden en de toekomst van brein- en gedragsonderzoek ten behoeve van marketing. Het is bepaald nog geen mainstream marketingspecialisatie, maar een beetje vakvolwassen marketeer weet inmiddels wel wat er te koop is. En waar. Wát je precies kunt – en niet kunt – wordt de specialisten van het eerste uur zelf inmiddels ook duidelijker. Maar dat hele begrip, daar moeten we vanaf.

    Lees verder »
    • Luuk Ros SCP (Marketingfacts)
    • 17 september 2020
    • Advertising Data analytics Brand management
      • 19349
      • 0
  • Hersenonderzoekers voorspellen modesucces

    Hersenonderzoekers voorspellen modesucces

    Verkeerde inkoop zorgt ervoor dat de kledingindustrie de op één na grootste vervuilende industrie op aarde is geworden. Wat als je nu zou kunnen voorspellen welke mode een hit wordt met als resultaat minder verspilling?

    Lees verder »
    • Martin de Munnik (Neurensics )
    • 2 maart 2020
    • Data analytics Innovatie
      • 8290
      • 0
  • Waarom je niet altijd de snelste route moet nemen

    Waarom je niet altijd de snelste route moet nemen

    Een indirecte aanpak is niet alleen beter voor de klantrelatie, maar ook voor je eigen werkplezier, weet neuroexpert Tim den Heijer, mede-oprichter van B.R.A.I.N. Creatives.

    Lees verder »
    • CustomerFirst
    • 14 februari 2020
    • Direct marketing Customer experience Data analytics
      • 6462
      • 0
  • Consumentengedrag, neuromarketing… maar dan met humor

    Consumentengedrag, neuromarketing… maar dan met humor

    Welke boeken zijn interessant voor marketingprofessionals? Register Marketeers van NIMA recenseren de meest uiteenlopende vakliteratuur. Verwacht van 'Alchemie, de onweerstaanbare kracht van marketing' van Rory Sutherland geen diepere analyse of uitleg. Aan de andere kant is het boek makkelijk leesbaar en zeer vermakelijk.

    Lees verder »
    • NIMA Register Marketeers (NIMA)
    • 7 februari 2020
    • Brand design Strategie
      • 9152
      • 0
  • FutureWatch: wanneer gaan Amazon en Netflix de afkick-weken organiseren?

    FutureWatch: wanneer gaan Amazon en Netflix de afkick-weken organiseren?

    Marketeers doen er alles aan om hun producten zo goed mogelijk te verkopen en langdurige relaties op te bouwen met hun klanten. Met kunstmatige intelligentie, neuromarketing en andere nieuwe technieken worden daarvoor nieuwe mogelijkheden ontwikkeld. Als de beloftes van al deze technieken uitkomen, worden diensten in de toekomst net zo verslavend als roken, drinken en gamen. Welke verantwoordelijkheid hebben bedrijven en marketeers?

    Lees verder »
    • Maurits Kreijveld (Wisdomofthecrowd.nl)
    • 22 januari 2020
    • Innovatie
      • 7384
      • 1
  • Goed nieuws voor retailers: dit is de oplossing voor de Pieten-discussie

    Goed nieuws voor retailers: dit is de oplossing voor de Pieten-discussie

    De afgelopen vier jaar laait in november de discussie over Zwarte Piet op. Je ziet de retailers worstelen met het vraagstuk. Zetten we op de verpakkingen en winkeldecoratie Roet Pieten? Kleur Pieten? Helemaal geen Pieten? Of houden we het toch nog maar bij het oude? Belangrijker is de vraag of de keuze voor een bepaalde Piet meer oplevert dan dat het kost. In termen van omzet, maar ook als het gaat om de reputatie. Daarover heeft iedereen binnen de industrie een mening, maar wat vindt de consument er nu van?

    Lees verder »
    • Martin de Munnik (Neurensics )
    • 2 december 2019
    • Contentmarketing Brand design
      • 24154
      • 6
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds
Ontvang onze nieuwsbrief
aanmelden

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2022 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you