-
Creatief ondernemen tijdens de crisis? Bullshit
Het afgelopen jaar zagen we ze voorbijkomen, de creatieve ondernemers. De ondernemer die niet bij de pakken neer ging zitten, en toch maar iets creatiefs bedacht om er wat omzet uit persen. Ze kwamen in het nieuws en bevolkten de krantenpagina’s. Zo gaaf, mensen die iets bedenken.
-
Marketing is: de goede dingen op het juiste moment doen
Marketing is vooral op het juiste moment de goede dingen doen. Het klinkt eenvoudig, maar is het wel in essentie waar het in marketing om draait. We worden dagelijks om de oren geslagen met nieuwe ontwikkelingen. Ontwikkelingen en ideeën die dan weer beter zouden zijn dan alles dat we kennen. De werkelijkheid is complexer. Misschien raken we er daarom ook wel niet over uitgepraat.
-
Strategisch marketingplan als onmisbare pijler onder elke onderneming
Als ondernemer snap je echt wel dat een goed marketingplan je commerciële resultaten een boost kan geven. Gelijktijdig is het soms moeilijk en onduidelijk hoe je hier tijd voor vrijmaakt, waar je moet beginnen en hoe je focus aanbrengt. Veertig procent van alle startende ondernemers valt binnen vijf jaar om. In veel gevallen ontbrak het aan een doordachte marketingstrategie. Hoe zorg je met een strategisch marketingplan voor een gezonde onderneming?
-
Ondernemen is risico nemen, marketing sluit het uit
Succes, willen we dat niet allemaal? Maar wat is succes? Wanneer is iets succesvol of wanneer ben je succesvol? We gebruiken het woord meestal onachtzaam als in veel ‘succes gewenst’. Zonder te willen vermoeien met definities uit woordenboeken of het alwetende Wikipedia kun je zeggen dat succes wensen duidt op een goede afloop. Succes betekent dat iets goed gaat. Succes kent duizenden verschijningsvormen.
-
‘We doen het samen’ was nog nooit zo onwaar als nu
We zijn een ondernemend volkje, op dit moment telt Nederland zo'n twee miljoen bedrijven waarvan grofweg één miljoen bestaat uit zelfstandige ondernemers zonder personeel. Allemaal mensen die in het diepe zijn gesprongen. Het diepe, want als je gaat ondernemen sta je er alleen voor. Niet een beetje alleen, helemaal alleen.
-
Een onderneming beginnen is 100 procent marketing
Ik weet nog goed dat ik de handschoen oppakte om voor mezelf te beginnen. Een eigen bedrijf starten. De drijfveren waren klip en klaar, zoeken naar grenzen, verkennen van je mogelijkheden. Toetsen van je talent. Natuurlijk ook autonoom zijn en op naar zelfstandigheid. Het jaar voorafgaand aan dat besluit maakten we een rondreis. We gingen op bezoek bij succesvolle regionale marketingbureaus want ja, Leeuwarden was nu niet bepaald het epicentrum van de wereld. Je had een referentiepunt nodig. Ik herinner mij de meeste gesprekken nog. De openheid waarmee we tegemoet getreden werden.
-
Podcast: Gerhard te Velde wil groeien en laten groeien
Gerhard te Velde is een ondernemer die niets liever doet dan andere ondernemers verder helpen. Vandaar ook de naam van zijn bedrijf: Groeivoer. En groeien, dat doet hij met verve. Deze podcast gaat over groeien, ondernemerschap en merken.
-
Plannen zijn niks, planning is alles
De vier of vijf P’s van marketing zijn (bijna) zo oud als de weg naar Rome. Iedere marketeer, en ook vele niet-marketeers, kunnen ze dromen. Ze bieden nog steeds een prima houvast voor operationele marketingbeslissingen. Ook in deze tijd waarin verandering heel snel gaan. Beschouw ze als het DNA van de marketeer, het zit in je genen. Maar marketing is ook een mindset en enige flair is noodzakelijk.
-
Deze vijf bedrijven draaien als een tierelier in de coronacrisis
Terwijl een groot deel van ons land zucht en steunt onder de gevolgen van het coronavirus, zijn er ook ondernemers die er wel bij varen. Zij profiteren van het feit dat mensen noodgedwongen thuis zitten, vanuit huis moeten werken, hun kinderen bezig moeten houden en niet meer zelf de straat op gaan op maaltijden of andere pakketjes zelf op te halen. Dat is fijn, maar voelt soms ook raar.
-
Corona in marketingland: samen op zoek naar zekerheid
Net als bij ons zal ook bij jou het virus zijn binnengeslopen. Wat in eerste instantie begon als iets vreselijks ver weg in China, drong vervolgens door in Europa. Om even na carnaval ook ons land binnen te vallen. Sinds één à twee weken is het voor Nederlanders de nieuwe realiteit: het virus heeft invloed op al onze levens. We moeten onszelf compleet opnieuw uitvinden, in onze gezinnen maar ook in ons werk.
-
Niels Verwij over de focus van Dekbed-Discounter
Niels Verwij (oprichter Dekbed-Discounter) is ondernemer pur sang: hij heeft een neus voor koopjes en is een echte omzetjager. Waarom is hij gefocust op omzet in plaats van winst?
-
Rogier IJzermans (Born05) over startups en voice
Rogier IJzermans (oprichter Born05) heeft zijn bedrijf Born05 uitgebreid met twee nieuwe bedrijven: Newborn en Airborn. Newborn investeert in startups en met Airborn richt IJzermans zich op de voice-markt. Hoe heeft IJzermans zijn snelgroeiende bedrijf georganiseerd?
-
Rianne Swierstra (founder Rianne S) over de merkbeleving van seksspeeltjes
Rianne Swierstra (oprichter Rianne S) verkoopt seksspeeltjes in meer dan 35 landen. Ook presenteert ze haar producten via HSN, een homeshopping network in Amerika, met een potentieel bereik van 80 miljoen huishoudens. Hoe ziet Swierstra haar positie in de markt van seksspeeltjes?
-
De bumpy ride van Brunotti
Als jongetje had Henk Bergsma (algemeen directeur van Brunotti) een passie voor watersport en hij wist al op jonge leeftijd dat hij ooit voor zichzelf wilde beginnen. Inmiddels is hij al twintig jaar algemeen directeur van Brunotti. Een bumpy ride, zo zegt hij zelf.
-
Hoe Spaces van hype, naar trend, naar duurzaam model ging
In 2008 staat de wereld op de rand van een financiële meltdown. Notabene op de dag dat de Lehman Brothers failliet gaat, besluit Martijn Roordink de allereerste locatie van Spaces te openen. Heeft hij altijd zo’n goed gevoel voor timing?