Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Overheid

gerelateerde topics

  • coronacrisis
  • politiek
  • apps
  • reclame
  • privacy

overheid experts

  • Jeroen Mirck
    Aantal blogs: 5
  • Maurits Kreijveld
    Aantal blogs: 3
  • Leonieke Daalder
    Aantal blogs: 3

vacatures

  • Medior Communicatiemedewerker

    Medior Communicatiemedewerker

  • Marketing and Communication Advisor

    Marketing and Communication Advisor

  • Ervaren Marketeer

    Ervaren Marketeer

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Hoe bouw je een corona-app die levens redt?

    Hoe bouw je een corona-app die levens redt?

    Eindelijk lijkt er een corona-app van de overheid te komen, mét de technologie van Google en Apple. Daar ging een rampzalige tender aan vooraf, waar specialisten afvielen en consultants toehapten – en faalden. Hoe kan zo’n ‘appathon’ beter? En hoe bouw je een app die ons het best beschermt tegen Covid-19? Online Tuesday ging in gesprek over privacy, contact tracing en een betere organisatie van ICT-projecten door de overheid.

    Lees verder »
    • Jeroen Mirck (Mirck Media)
    • 13 mei 2020
    • E-business Innovatie
      • 30862
      • 0
  • Zo kan de minister kennis en draagvlak organiseren om de lockdown te doorbreken

    Zo kan de minister kennis en draagvlak organiseren om de lockdown te doorbreken

    De kritiek was niet mals op het consultatieproces voor de ontwikkeling van een corona-app. De tijdsdruk was hoog: het hele proces van voorstellen indienen, selecteren en evalueren duurde een week. Uiteindelijk werden alle voorstellen afgekeurd en is er nog steeds geen app. Bovendien heeft het ministerie met de aanpak een hoop weerstand opgeroepen. Het had ook anders gekund.

    Lees verder »
    • Maurits Kreijveld (Wisdomofthecrowd.nl)
    • 4 mei 2020
    • E-business Data analytics Innovatie
      • 25844
      • 0
  • Online Tuesday #99: Corona-app als redder, prutser of Big Brother?

    Online Tuesday #99: Corona-app als redder, prutser of Big Brother?

    Als we iets hebben geleerd van de tender voor de corona-app van de overheid, dan is het dat je privacy-regels niet zomaar kunt versoepelen en dat apps bouwen echt een vak is. Het proces verloopt moeizaam, maar hoe moet het dan wél? Tijdens Online Tuesday #99 (opnieuw als webinar) gaat het 12 mei onder meer over de vraag of de coronacrisis bijdraagt aan de digitalisering van de samenleving.

    Lees verder »
    • Jeroen Mirck (Mirck Media)
    • 3 mei 2020
    • E-business Mobile Innovatie
      • 28076
      • 0
  • Gaan startups de coronacrisis met staatssteun overleven?

    Gaan startups de coronacrisis met staatssteun overleven?

    Deze week is het loket geopend waar startups een lening kunnen aanvragen om de coronacrisis te overleven. Het fonds omvat 100 miljoen euro. Veel te weinig, vindt voorzitter Lucien Burm van de Dutch Startup Association. “Het is geen gift, maar een overbruggingskrediet. Dus de sector die bij uitstek banen creëert moet geld lenen om in stand te blijven. Beetje gek, zeker als andere bedrijven een uitkering krijgen.”

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 30 april 2020
    • E-business Innovatie Strategie
      • 23728
      • 0
  • Succesvolle ICT-projecten bij overheid: niet de minister moet het willen, maar de burger

    Succesvolle ICT-projecten bij overheid: niet de minister moet het willen, maar de burger

    De overheid kan dingen die niemand beter kan, simpelweg omdat marktwerking geen heilige graal is. Denk aan zorg, openbaar vervoer of het innen van belastinggeld. Sinds 2008 is er discussie of iets als bankieren een nutsvoorziening zou moeten zijn. Kortom: de neoliberale wind mag wel eens wat minder. Maar de overheid leert langzaam, zeker als het gaat om ICT-projecten.

    Lees verder »
    • Stef Heutink (IVRM Reputatie)
    • 22 april 2020
    • Innovatie Strategie
      • 4734
      • 1
  • De 1,5-metereconomie is geen alternatief voor de retail

    De 1,5-metereconomie is geen alternatief voor de retail

    Uit onderzoek van Locatus blijkt dat deze week driekwart van de winkels weer open is. Ik was vorige week even in de stad en zag: winkels gaan open maar het is armoede. Er is geen keus. Net als vele andere bedrijven vallen ze ergens tussen wal en schip. Je hebt je voorraad al ingekocht en dan valt plots de handel weg. Niet een beetje maar heel erg weg.

    Lees verder »
    • Tadek Solarz (CMG Nederland)
    • 16 april 2020
    • Strategie
      • 7896
      • 0
  • Kabinet-Rutte worstelt met crisiscommunicatie over coronavirus (en komt boven)

    Kabinet-Rutte worstelt met crisiscommunicatie over coronavirus (en komt boven)

    “Alleen samen.” Zo luidt het motto van de marketingcampagne waarmee het kabinet-Rutte heel Nederland probeert te betrekken bij de bestrijding van het coronavirus. Deze crisis van ongeëvenaarde proporties vraagt om solide crisiscommunicatie. Dat gaat met wisselend succes. Wat gaat er goed en minder goed bij de communicatie door de overheid? Marketingfacts vroeg het enkele experts en uiteraard de overheid zelf.

    Lees verder »
    • Jeroen Mirck (Mirck Media)
    • 27 maart 2020
    • Advertising Media Contentmarketing Strategie
      • 14190
      • 1
  • ReclameReview: Hé, #doeslief tegen hulpverleners!

    ReclameReview: Hé, #doeslief tegen hulpverleners!

    Agressie tegen hulpverleners was acht jaar geleden al een hot item waar Stichting Ideële Reclame (SIRE) zich terecht druk over maakte, maar het probleem is nog steeds hardnekkig. Reden voor SIRE om er opnieuw aandacht voor te vragen, ditmaal als vervolg op de #doeslief-campagne. De hamvraag: doet ‘doeslief’ wat het moet doen?

    Lees verder »
    • Jeroen Mirck (Mirck Media)
    • 31 december 2019
    • Advertising Contentmarketing
      • 6798
      • 0
  • Mark Rutte is nudging you

    Mark Rutte is nudging you

    Het kabinet vindt het belangrijk dat 'gedragskennis wordt gebruikt in beleid, uitvoering, toezicht en communicatie'. Mensen weten wel dat ze niet moeten roken, minder moeten eten, en hun afval niet náást de container moeten zetten, maar hoe krijg je ze zo ver? Het was mij tot nu toe enigszins ontgaan, maar er wordt door de overheid naar hartenlust geëxperimenteerd met het bevorderen van gewenst gedrag. Ze zijn er alleen nog niet zo goed in.

    Lees verder »
    • John Faasse (Uitbijter BV)
    • 4 december 2019
    • E-business Brand design
      • 15536
      • 1
  • Hoe trouwe sponsors de comeback van FC Twente mogelijk maakten

    Hoe trouwe sponsors de comeback van FC Twente mogelijk maakten

    Na jaren van malaise is het Nederlands voetbal eindelijk weer een succesverhaal. Oranje en Ajax winnen van de wereldtop, maar ook de ooit bijna failliete oud-kampioen FC Twente beleeft een wederopstanding, met een snelle promotie naar de Eredivisie. Die laatste comeback heeft in grote mate te maken met de invloed van sponsoring. "Als Noabers steunen we de club ook in minder goede tijden."

    Lees verder »
    • Jeroen Mirck (Mirck Media)
    • 22 april 2019
    • Contentmarketing
      • 12894
      • 2
  • ReclameReview: Rij MONO (Ongestoord Onderweg)

    ReclameReview: Rij MONO (Ongestoord Onderweg)

    We weten allemaal hoe gevaarlijk het is om onderweg smartphone-berichten te lezen of zelfs te versturen. Daarom is de overheid een nieuwe campagne gestart. Net zoals de BOB-campagne tegen rijden met alcohol op, moet MONO de campagne worden tegen smartphonegebruik achter het stuur.

    Lees verder »
    • David Brinks (Hardcopy)
    • 19 september 2018
    • Advertising
      • 27638
      • 2
  • Ger Baron (CTO van Gemeente Amsterdam): “Hoe gaan we van overheid naar GovTech?”

    Ger Baron (CTO van Gemeente Amsterdam): “Hoe gaan we van overheid naar GovTech?”

    Toen Ger Baron in 2014 begon als CTO van Gemeente Amsterdam was zijn rol vooral die van onderzoeker. Met behulp van een klein team onderzocht hij wat de hoofdstad moest doen met de technologische innovatie die op de stad af kwam. Inmiddels bestaat het team uit vijftig mensen en is het werk verbreed van onderzoek naar uitvoering. "Wat is de rol van de overheid in deze digitale tijd?"

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 6 maart 2018
    • E-business Data analytics Innovatie
      • 25318
      • 1
  • Waarom JA/JA-sticker geen vloek maar zegen is

    Waarom JA/JA-sticker geen vloek maar zegen is

    Het is je door de eindejaardrukte wellicht ontschoten: de commotie binnen het vak over de invoering van de JA/JA-sticker door Gemeente Amsterdam. Mooi verwoord door André Oerlemans, die in zijn post op frank.news even het net ophaalt over de fysieke brievenbus opt-in. Door de invoering van de JA/JA-sticker zou folderend Nederland een bereik van 50 procent mislopen op 13 miljoen medelanders. Een typisch geval van ‘old school’-denken. 

    Lees verder »
    • Gerben Busch (The Valley)
    • 16 januari 2018
    • Advertising
      • 15470
      • 0
  • Hoe zonneauto’s de energietransitie kunnen versnellen

    Hoe zonneauto’s de energietransitie kunnen versnellen

    Nederland leverde vorige week opnieuw een overtuigende winnaar in de World Solar Challenge. Deze wedstrijd voor zonneauto’s laat zien dat elektrische auto’s die volledig op zonne-energie rijden steeds meer binnen handbereik komen. Zonneauto’s zouden een flinke impuls kunnen geven aan de energietransitie. Het nieuwe Kabinet wil dat in 2030 alle nieuwe auto’s die in Nederland verkocht worden emissieloos zijn. Of dit uiterst ambitieuze doel gehaald wordt, is afhankelijk van de vraag of de overheid goed gebruik weet te maken van de ‘energie’ van burgers.

    Lees verder »
    • Maurits Kreijveld (Wisdomofthecrowd.nl)
    • 18 oktober 2017
    • E-business
      • 9912
      • 0
  • Hoe de overheid moet inspelen op de digitalisering

    Hoe de overheid moet inspelen op de digitalisering

    Terwijl de kabinetsformatie de laatste maand lijkt in te gaan wordt de vraag des te relevanter hoe de komende jaren invulling gegeven gaat worden aan de digitale overheid. De ontwikkelingen in de samenleving gaan hard. De overheid kan niet langer afwachten en reactief zijn op wat elders gebeurt maar moet nu de regie gaan nemen en daarbij zichzelf structureel hervormen.

    Lees verder »
    • Maurits Kreijveld (Wisdomofthecrowd.nl)
    • 4 september 2017
    • Innovatie
      • 19876
      • 0
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you