Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Persbericht

gerelateerde topics

  • bloggen
  • zoekalgoritme
  • juridisch

persbericht experts

  • Marco Derksen
    Aantal blogs: 10
  • Freek Janssen
    Aantal blogs: 4
  • Jan Willem Alphenaar
    Aantal blogs: 3

vacatures

  • Contentmarketeer/Tekstschrijver

    Contentmarketeer/Tekstschrijver

  • Directeur Citymarketing

    Directeur Citymarketing

  • Online Marketing Specialist

    Online Marketing Specialist

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • PR hoeft niet aan de beademing

    PR hoeft niet aan de beademing

    Daar gaan we weer. Niet alleen het persbericht wordt weer doodverklaard, maar we moeten vrezen voor het leven van de hele PR-sector, dit keer.  

    Sillicon Valley-journalist Tom Foremski (in mei was hij nog in Nederland) vraagt zich op ZDnet hardop af of PR-bureaus wellicht hun langste tijd gehad hebben. De sluipmoordenaar heet dit keer Google.

    Lees verder »
    • Freek Janssen (LEWIS)
    • 9 augustus 2013
    • Contentmarketing Search
      • 14992
      • 11
  • Online persberichtendistributie: weggegooid geld?

    Online persberichtendistributie: weggegooid geld?

    Ze schijnen echt te bestaan: bedrijven die elke maand grove budgetten uittrekken om persberichten uit te sturen via een distributiedienst, puur om de link-building. Dus, ongeacht of er nieuws te melden is, minimaal 4 of 6 berichten per maand (!) laten uitsturen door een dienst als PRnewswire, om genoeg linkjes naar je website bij elkaar te harken.

    Lees verder »
    • Freek Janssen (LEWIS)
    • 10 februari 2012
    • Contentmarketing
      • 25692
      • 11
  • Manieren om het persbericht te omzeilen

    Manieren om het persbericht te omzeilen

    Eerder schreef ik al op Marketingfacts over redenen waarom journalisten een persbericht weggooien. Iedereen in de journalistiek (en de PR) weet dat het overgrote deel van de persberichten rechtstreeks de prullenbak in gaat. Jammer, want er zijn alternatieven. Goede alternatieven zelfs.

    Lees verder »
    • Freek Janssen (LEWIS)
    • 3 januari 2012
    • Contentmarketing
      • 31215
      • 4
  • 8 redenen waarom je persbericht wordt weggegooid

    8 redenen waarom je persbericht wordt weggegooid

    Eens in de zoveel tijd duiken ze weer op: persbericht-ergernissen. Niet zo vreemd, want journalisten worden regelmatig tot wanhoop gedreven door de grote hoeveelheid bagger die ze over hun mailbox uitgestort krijgen.

    De meest recente lijst is gepubliceerd op PR Daily: 5 redenen waarom een journalist je persbericht weggooit. Wie deze lijst leest zal concluderen dat de ergernissen in Amerika blijkbaar iets anders liggen dan die in Nederland. Tijd voor een kleine inventarisatie onder onze journalisten: niet 5 maar 8 redenen om een persbericht weg te gooien.

    Lees verder »
    • Freek Janssen (LEWIS)
    • 24 juni 2011
    • Contentmarketing
      • 130647
      • 22
  • Persbericht is nog lang niet dood, niet eens stervende

    Persbericht is nog lang niet dood, niet eens stervende
    • Jan Willem Alphenaar (Next Business Academy B.V.)
    • 13 juli 2010
      • 31832
      • 28

    De laatste week van juni heb ik samen met Marketingfacts, LewisPR en ANP Pers Support een onderzoek gehouden onder 215 journalisten en bloggers. Daarbij was de doelstelling een inventarisatie te maken van de actuele informatiebehoefte onder deze groep professionele schrijvers. Aanleiding hiervoor was dat ik gevraagd werd om op de klantendag van ANP Pers Support een lezing te geven over SEO-persberichten en online-PR. Om mijn visie met ‘feiten’ te onderbouwen leek het mij een goed idee om een kort online onderzoek te houden en die resultaten daar te presenteren op 1 juli.

    De resultaten zijn verrassend en bevestigend tegelijk. In deze eerste blogpost over dit onderzoek ga ik in op het persbericht. In de volgende blogpost zal ik ingaan op de andere informatiebronnen die voor journalisten en bloggers als belangrijk en relevant worden beschouwd.

    Lees verder »
  • Het SEO-persbericht: Persberichten inzetten om vindbaarheid bij zoekmachines te vergroten

    Het SEO-persbericht: Persberichten inzetten om vindbaarheid bij zoekmachines te vergroten
    • Jan Willem Alphenaar (Next Business Academy B.V.)
    • 30 maart 2010
    • E-business Social media Search
      • 38411
      • 24

    Er wordt veel geschreven over de dood van het persbericht, anti-spamwetgeving, social media releases en de ondergang van de gedrukte media. Maar het persbericht kun je ook prima inzetten om je SEO-positie bij Google te verhogen. Eenvoudig, effectief en vaak ook gratis. Je moet alleen even weten hoe :). Hieronder wat handvatten en een overzicht om zélf aan de slag te gaan met SEO-persberichten:

    Lees verder »
  • PR en de nieuwe antispamwetgeving: Het einde van persberichten en (social-)media-alerts?

    {title}Vanaf 1 oktober 2009 gaat de nieuwe spam-wetgeving van kracht. Op zich zal iedereen daar blij mee zijn, want we hebben allemaal een hekel aan deze ongevraagde berichten, maar hoe zit dat nu met bepaalde PR-activiteiten?

    In de huidige wetgeving is het versturen van een persbericht naar een journalist al te classificeren als SPAM. De journalist is immers een natuurlijk persoon, de boodschap heeft een commercieel, charitatief of ideëel doel, en vaak heeft de journalist niet om dit bericht gevraagd. Dat houdt in dat een kwaadwillende journalist een spamklacht kan indienen bij de OPTA als je hem of haar een persbericht stuurt. In de regel gebeurt dit niet omdat veel journalisten persberichten nodig hebben om nieuwtjes te verzamelen.

    Lees verder »
    • Jan Willem Alphenaar (Next Business Academy B.V.)
    • 26 augustus 2009
    • Direct marketing Contentmarketing
      • 36774
      • 40
  • “Heeft u mijn persbericht ontvangen?”

    {title}Al een aantal jaar ben ik werkzaam als PR-consultant. De meest gehoorde klacht van journalisten is dat PR-bureaus bellen met de vraag “Heeft u mijn persbericht ontvangen? Gaat u er iets mee doen?” Les 1 voor alle nieuwe medewerkers is dan ook dat we niet nabellen op persberichten. PR is all about relations, en nabellen helpt niet mee in het onderhouden van je relatie met de journalist. Vind ik. Als ieder PR-bureau alles zou nabellen, komt de journalist niet meer aan zijn werk toe. Als het nieuws, in de ogen van de PR-persoon, écht relevant is voor een journalist, bel dan voorafgaand aan het versturen van het bericht met hem of haar. Bied eventueel de mogelijkheid om het nieuws als eerste te brengen. De rest volgt dan wel, of niet. Dat alles is natuurlijk afhankelijk van de inhoud, timing en geluk. Ja geluk is ook een belangrijke factor, soms zit iemand verlegen om content om dat laatste gaatje te vullen. En dan kun je van geluk spreken.

    De laatste maanden heb ik steeds meer contact met bloggers. En wat schetst mijn verbazing. Ook zij klagen over PR-bureaus die meer en meer bellen met de vraag “Heeft u mijn persbericht ontvangen? Waarom doet u er niets mee?”. Voor de relaties met bloggers is het denk ik zo mogelijk nog een slechter idee. Zij willen helemaal niet benaderd worden over iets dat al naar de halve wereld is gestuurd. Ook hebben zij, in tegenstelling tot de meeste journalisten, geen dwingende noodzaak om objectief of volledig te zijn. Zij kunnen naar believen berichten wel of niet geschikt vinden, puur op basis van persoonlijke voor- of afkeuren. Zij bepalen al helemaal zelf wat voor hen relevant nieuws is en welk materiaal bruikbaar is en wat niet.

    Lees verder »
    • Willemijn Vader (Whizpr)
    • 14 juni 2009
    • Contentmarketing
      • 23374
      • 16
  • Videopersberichten zijn de toekomst van online PR

    {title}Natuurlijk is het nog steeds een goede optie om traditionele persberichten op te stellen en te versturen. Het hoe en waarom is hier op Marketingfacts al ruimschoots aan de orde geweest. Toch zie je binnen online communicatiemix een nieuw fenomeen ontstaan: de videopersberichten (nu nog maar 458 results in Google!). Naast tekst en foto’s sturen grotere organisaties steeds vaker een passend videopersbericht mee. Is het dan helemaal nieuw? Nee. Het ANP biedt al sinds 2001 de mogelijkheid om (geschreven) nieuws te verrijken door de toevoeging van beeld en geluid. Maar door de huidige technologieën en trends (honger naar informatie) lijken videopersberichten nu definitief door te breken. 

    Lees verder »
    • Hans van der Mey
    • 27 november 2008
    • Media Contentmarketing
      • 23015
      • 24
  • Praktische tips voor persberichtoptimalisatie

    persberichtoptimalisatieEen persbericht is van oudsher een populair middel om publiciteit te creëren. Online persberichten kun je optimaliseren zodat je niet alleen publiciteit creëert, maar ook de linkpopulariteit van je website vergroot en meer inzicht krijgt in de online community rondom je merk.

    Maar hoe bereik je nou het maximale met een persbericht? In deze post staan een paar praktische tips om meer uit een persbericht te halen.

    Lees verder »
    • Remi van Beekum (Kiemfabriek)
    • 31 oktober 2008
    • Social media Contentmarketing Search
      • 19583
      • 10
  • Chris Anderson (Wired) heeft het gehad met persberichten

    Chris Anderson, hoofdredacteur van Wired, auteur van het boek The Long Tail en blogger, heeft het helemaal gehad met de persberichten die hij ontvangt van o.a. Sony:
    (...) I've had it. I get more than 300 emails a day and my problem isn't spam (Cloudmark Desktop solves that nicely), it's PR people. Lazy flacks send press releases to the Editor in Chief of Wired because they can't be bothered to find out who on my staff, if anyone, might actually be interested in what they're pitching. Fact: I am an actual person, not a team assigned to read press releases and distribute them to the right editors and writers (that's .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)).

    So fair warning: I only want two kinds of email: those from people I know, and those from people who have taken the time to find out what I'm interested in and composed a note meant to appeal to that (I love those emails; indeed, that's why my email address is public). Everything else gets banned on first abuse. (...)
    Vervolgens publiceert Anderson een lange lijst van emailadressen die hij recentelijk heeft geblokkeerd omdat ze hem iets ongepast hebben gestuurd via email. Hoe herkenbaar en wellicht moet ik maar eens dezelfde taktiek als Anderson gaan gebruiken!

    Lees verder »
    • Marco Derksen (Upstream)
    • 31 oktober 2007
    • Contentmarketing
      • 8247
      • 9
  • Hoe betrouwbaar zijn persberichten?

    Gisteren publiceerden o.a. Emerce en Zibb het persbericht van Vredestein waarin bekend werd dat Trac Challenge, de online race-game van bandenmerk Vredestein, in een half jaar tijd zo’n 300 duizend keer is gespeeld.

    Het aantal van 300.000 spelers is boven verwachting. De prognose was dat in een half jaar (de game is in september 2006 gelanceerd) zo’n 250.000 mensen de game zouden spelen. De game is onder meer onder de aandacht gebracht via folders en posters in relevante winkels en een maandelijkse advertentie in Autoweek. Daarnaast zijn e-mails verstuurd, en is gebruik gemaakt van tell-a-friend principe.

    Indrukwekkende cijfers en absoluut spinwaardig. Of toch niet? Want wie controleert nu de cijfers in dit soort persberichten? Journalisten nemen vaak niet de tijd of hebben onvoldoende kennis van zaken om er dieper in te duiken (uitzonderingen daargelaten). Wel jammer voor Vredenstein dat er weer zo’n wijsneus tussen zit die na het spelen het gebruikersnummer 18846 opmerkt en hiervan melding maakt in de comments (met dank aan Kjeld). Het zal toch niet dat het spel geen 300.000 maar 18.846 keer is gespeeld?

    Lees verder »
    • Marco Derksen (Upstream)
    • 28 maart 2007
      • 9529
      • 32
  • Een persbericht versturen, (hoe) werkt dat?

    Naar aanleiding van de discussie Hoe laat e-mail versturen? hier op Marketingfacts vroeg ik mij af hoe laat je een persbericht moet versturen. Ik had dat gisteren bij de hand om Feeder 2.0 over het voetlicht te brengen. Tot nu toe ben ik erg tevreden over de resultaten, misschien heb je er wat aan als ik de details op rij zet.

    Lees verder »
    • Karel Kolb
    • 13 april 2006
    • Direct marketing
      • 47453
      • 33
  • Vals persbericht Talpa wraakactie weblog?

    De aktie van Talpa naar aanleiding van een recente foto fuck op weblog Retecool kon wel eens grotere gevolgen hebben dan verwacht.

    Eerder vandaag zorgde een vals pers-bericht Talpa voor opschudding op de beurs. BNR Nieuwsradio maakte zojuist bekend dat Versatel en Talpa slachtoffer lijken te zijn geworden van een wraakaktie van een of meerdere bezoekers aan weblog Retecool.

    Lees verder »
    • Marco Derksen (Upstream)
    • 14 juli 2005
    • Social media
      • 12663
      • 17
  • Levi’s plaatst een persbericht… in de reacties van een weblog!

    Recent stond er een artikel in “En nu even ernstig”, de weblog van Vlaamse krant De Standaard, over het feit dat Nederlandstalige bezoekers van de Belgische website van jeansfabrikant Levi’s in het Frans begroet werden.

    Maarten verwijst ons nu naar een opmerkelijke stap van Levi’s om een persbericht naar aanleiding van bovenstaande niet (alleen) op haar eigen website te plaatsen, maar ook binnen enkele uren als reactie op de weblog.

    PR nieuwe stijl waarvoor complimenten aan Levi’s!

    Lees verder »
    • Marco Derksen (Upstream)
    • 3 juni 2005
    • Social media
      • 5450
      • 0
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you