-
Communities essentieel bij Philips voor succesvolle digitale transformatie
Onder leiding van Frans van Houten transformeerde Philips de afgelopen jaren tot wereldspeler in gezondheidstechnologie en duurzame verlichting waarbij het verdienmodel is komen te liggen bij diensten in plaats van bij producten. Daarmee is Philips één van de succesvolle voorbeelden van digitale transformatie. Frank Hoens, verander- en kennismanager bij Philips over de belangrijke rol die communities bij een digitale transformatie spelen.
-
Lessen in B2B-marketing
Er zijn veel overeenkomsten tussen B2C- en B2B-marketing, maar zeker ook verschillen. In B2C is er vaak maar één persoon te overtuigen en zijn trajecten relatief kort. In B2B is dit vaak complexer: beslistrajecten kunnen maanden of zelfs jaren duren en is er een heel peloton aan mensen die direct of indirect meebeslissen. Dit jaar is natuurlijk een bijzonder jaar, met veel uitdagingen, maar ook kansen in de B2B. Reden genoeg voor de NIMA B2B-community om een eigen B2B-marketingevent te organiseren, waar de aanwezigen een spiegel werd voorgehouden.
-
Waarom je branding áltijd een plek in je business-strategie moet geven. En vice versa!
Als we met een bedrijfskundige bril naar merken kijken en ze op basis van hun business-strategie indelen, zien we vier soorten merken: Profit Only Brands, Impact Only Brands, Impact First Brands en Profit First Brands. Het is belangrijk om bij het ontwikkelen van je business-strategie de verschillen tussen deze merken goed te begrijpen om te bepalen wat voor soort merk en organisatie je bent of wilt zijn.
-
FutureWatch: samen met burgers en ontwerpers het coronavirus verslaan
Tijdens deze coronacrisis werken bedrijven en onderzoekers wereldwijd samen op een schaal en intensiteit die ongekend is. Hierbij worden de gebruikelijke barrières zoals patenten (tijdelijk) opgeheven. Open innovatie maakt het mogelijk om sneller te innoveren, beter samen te werken en meer gebruik te maken van de creativiteit van andere spelers, inclusief fanatieke doe-het-zelfgemeenschappen en makers. Deze aanpak is ook een goede strategie bij de ontwikkeling van nieuwe markten, zoals 5G en duurzame technologie.
-
De toekomst van de marketeer is circulair
Hoe kun je als marketeer bijdragen aan een toekomstbestendige planeet? Wat bepaalt het succes van circulaire merken en welke vaardigheden heeft de marketeer van de toekomst nodig?
-
Online Tuesday #93: digital marketing in 2020, in-house of outsourced?
Niks zo veranderlijk als het landschap van online marketing. Om alles in perspectief te zien is het nuttig om een momentopname te maken van ontwikkelingen die komend jaar gaan domineren. Online Tuesday doet dit op 12 november. Wordt marketing steeds meer een service? Worden bureaus overbodig? En waarom spreken trends elkaar tegen: kiezen marketeers vaker voor in-house of juist voor outsourcing?
-
De plug&play-organisatie: digitaal transformeren bij Philips
In amper tien jaar transformeerde elektronicabedrijf Philips tot een digitaal zorgtechnologiebedrijf dat kan concurreren met ICT-giganten als Google, Microsoft en IBM. Dat deed het door zich radicaal te concentreren op kernactiviteiten en voor het overige snel en slim voort te bouwen op het werk van anderen, of in digitale termen: slim in te pluggen op de platformen van anderen. Dit is hoe Philips een plug&play-organisatie werd.
-
Kijkje in de spraakgestuurde keuken van Google Home
De komst van Google Home naar Nederland wordt belangrijker dan de lancering van Google Assistant. Daar liet de techreus weinig twijfel over bestaan tijdens een exclusieve ‘Google Homewarming’ in een speciaal ingericht appartement pal tegenover het Rijksmuseum in Amsterdam. Marketingfacts was erbij en kreeg een voorproefje van de voice-ambities die Google deelt met zijn launching partners Albert Heijn, Auping en Philips. “Hey Google, wat eten we vanavond?”
-
Marketing is te modieus geworden
We maakten de afgelopen jaren kennis met het idee dat Red Bull zou gaan denken als een uitgever, Sinek nam ons allemaal mee met de why van Apple en ik las deze week dat de consument klaar was met traditionele onlinemarketingcampagnes. Het is de eerste keer dat ik de frame 'traditioneel' en 'onlinemarketingcampagnes' in één regel tekst zag staan. Online kan nu dus ook al traditioneel zijn. Nike had volgens datzelfde Emerce-artikel het antwoord al klaar met de opzet van een zelfonderhoudend ecosysteem voor ‘branded interactions’. Afgezien van het feit dat ik moeite heb te begrijpen wat een dergelijk ecosysteem betekent, is er ook iets anders aan de hand.
-
Hoe Philips muziekfreaks en audiofielen bereikt
Mensen die mij wat beter kennen weten dat ik een grote muziekfreak ben, ik luister een groot deel van de dag muziek, ben verzamelaar, ga regelmatig naar concerten en doe met vrienden fanatiek mee aan popquizzen. Iets minder mensen weten dat ik een audiofiele kant heb en veel waarde hecht aan een goed klinkend geluid. Daarnaast heb ik een fascinatie voor innovatie en marketing. Het komt allemaal samen in deze blog. Ik sprak Ilona de Bok van Philips en Marjolijn Kamphuis van techblog Numrush over The Thrill of Sound, een fascinerende long read vol multimedia, die duidelijk maakt hoe baanbrekende innovaties van Philips hun stempel hebben gedrukt op de manier waarop miljoenen muziekliefhebbers over de hele wereld muziek hebben geluisterd en beleefd.
-
124 jaar Royal Philips: van gloeilampenproductie naar marktleiderschap dankzij big data
Vorig jaar presenteerde Philips het plan om de hele holding voortaan als twee aparte bedrijven door het leven te laten gaan. Het is een van de hoogste prioriteiten van de multinational om op een voorsprong te komen en te blijven door mee te evolueren met de digitale revolutie die de hele wereld aan het transformeren is. In dit artikel wordt een blik geworpen op de activiteiten die Philips uitvoert om de hele organisatie data-gedreven te maken.