-
SEA & SEO & Display & Copywriting Zijn (Alweer) Dood [Met Een AI-Twist]
"Geloof het of niet, maar bovenstaande uitspraken in de kop zorgen regelmatig bewust voor (verhitte) discussies binnen Traffic Builders. Er heerst tussen onze consultants namelijk een gezonde rivaliteit. Elkaar uittesten c.q. uithoren hoort daar zeker bij. Juist daarom leggen we ontwikkelingen dagelijks onder een kritisch vergrootglas, en nemen we graag intern een stelling in. Uit deze discussies volgen namelijk geregeld nieuwe inzichten. Zo houden we elkaar scherp in ons werk."
-
Google’s zoektermenrapport uitgekleed: wat nu?
Sinds september 2020 staat de wereld van online SEA-marketeers op z’n kop. Gedurende het jaar voert Google altijd een paar updates of veranderingen door waardoor de werkwijze van SEA-specialisten net wat verandert. Per 1 september heeft er wel een hele opvallende wijziging plaatsgevonden: de update van het zoektermenrapport. Dit zorgde voor aardig wat onrust bij SEA-specialisten. We vragen ons af wat de reden achter deze update is en waarom Google dit precies heeft gedaan, maar we stellen ons ook een belangrijkere vraag: hoe gaan we nu verder?
-
Zo verbeter je de kwaliteitsscore van je SEA-campagnes
Worden jouw advertenties weinig vertoond, of is je vertoningspercentage niet waar je op hoopt? De kans bestaat dat je een lage advertentiepositie inneemt binnen de veilingen van Google Ads of Microsoft Ads. Tot nu toe probeerde je telkens om dit te verbeteren door je biedingen te verhogen. Dit kan je advertentiepositie verbeteren, maar er is een andere factor die hier een nog belangrijkere rol in speelt: de kwaliteitsscore. Heb je deze al eens bekeken, of zorgvuldig geprobeerd te optimaliseren? Ontdek mijn gouden tips in dit blog en verbeter je kwaliteitsscore!
-
Met zoekwoorden de juiste zoekwoorden vinden
Als search marketeer ben je dagelijks bezig met het optimaliseren van je campagnes en daar is het optimaliseren van zoekwoorden een belangrijk onderdeel van. Met het optimaliseren van zoekwoorden kun je bijvoorbeeld nieuwe zoekwoorden vinden en/of bepaalde zoekwoorden uitsluiten waar je niet langer vindbaar op wilt zijn. Zoals elke search marketeer weet zijn er vier typen zoekwoorden, maar is het eigenlijk aan te raden om gebruik te maken van alle mogelijke zoekwoordtypen die Google aanbiedt of heb je ze niet allemaal nodig?
-
Synergie tussen SEO en SEA: kansloze missie of toch haalbaar?
Online marketeers hebben er bijna een dagtaak aan om hun marketingbudget zo effectief mogelijk in te zetten. Ze vragen zich af: hoe worden zoveel mogelijk bezoekers of conversies binnengehaald tegen zo laag mogelijke kosten? Kies ik voor de lange termijn en leg ik de focus op SEO? Of wil ik direct resultaat zien en gaat al het budget naar SEA?
-
Hoe bepaal je een CPA als er geen directe verkoop is?
Geen directe verkoop en dan toch een CPA willen bepalen? Dat is best een lastige kwestie voor veel marketeers die actief zijn in markten waar een webshop niet het belangrijkste kanaal is. Maar het kan wel! Hoe, dat lees je hier.
-
Friends of Search 2020: marketeers moeten controle terugpakken
Friends of Search staat te boek als één van de meest belangrijke evenementen in Nederland op het gebied van SEA en SEO. Ruim twintig sprekers gaven op 4 februari in de Kromhouthal in Amsterdam hun visie op onder meer automatisering, het gebruik van externe data, verschillende omnichannel-benaderingen en de aanhoudende discussie over de rol van privacy.
-
De next step in Google-advertenties personaliseren
Met de groei in onlinemarketingbureaus en SEA-specialisten, verdwijnt ook de originaliteit in advertenties die we voorbij zien komen in Google. Het onderscheid in advertenties is ver te zoeken. Als iedereen de zoekterm prominent in de advertentie laat terugkomen, hoe ben je dan onderscheidend? Uiteraard bestaat er een kans dat je kwaliteitsscore lager gaat worden als je van deze methode afstapt. Maar is dat wel zo erg?
-
Vindbaarheid optimaliseren door SEO en SEA te combineren
De vindbaarheid van het congrescentrum Safari Meeting Centre liet wel wat te wensen over. Door SEA en SEO te combineren wilde ik daar verandering in brengen. Wat betekent dit nu in de praktijk? En hoe vlieg je dat aan? In dit artikel geef ik inzicht in hoe ik dat heb aangepakt en deel ik mijn learnings.
-
Google Facts: over core-updates, shortnames en diversiteit
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Google kondigde warempel een algoritme-update aan. Better check yourself, before you wreck yourself. Hoewel te bezien valt of je bij voorbaat al maatregelen kunt nemen tegen updates, natuurlijk. Toch was iedereen er wel blij mee. Of de schade ook meeviel? Dat lees je verderop. Wat ook opviel afgelopen maand is dat Google linksom of rechtsom maar blijft proberen om gebruikers binnen Google te houden. Zo werd er even kort getest met featured snippets zonder bronvermelding (los van dat dit niet mag), waarna wederom alle SEO’s hun hart even uit hun tenen moesten opvissen. Hoe dan ook, alles wat je zou moeten weten over de updates van Google, in 3…2…1…
-
Friends of Search 2019: hoe je offline sales online beïnvloedt
Een van de meest vooraanstaande SEO/SEA-evenementen in Nederland vond op 6 februari plaats: Friends of Search. Ruim twintig sprekers van toonaangevende bedrijven gaven hun visie op onder meer Voice Search, Conversational AI, betekenisvolle content en de verdere samensmelting tussen de offline en online customer journey. Dit is search in 2019!
-
AdWords-scripts: haal meer uit je zoekwoorden en advertenties
De saga van AdWords-scripts gaat verder, met een aantal manieren om meer uit je zoekwoorden en advertenties te halen. We zetten vijf nuttige scripts op een rij, waarmee je een mooie optimalisatieslag kunt maken in je accounts. Met deze scripts bespaar je jezelf een hoop handmatig werk én enorm veel tijd.
-
Laag zoekvolume? Haal meer uit je AdWords-campagnes
Voldoende zoekvolume is het uitgangspunt van succesvolle AdWords-campagnes. Dit geldt vooral voor nieuwe bedrijven met innovatieve producten of ondernemingen die adverteren in een niche met kleine potentiële doelgroepen: het is immers makkelijker om een campagne bij te sturen die per maand 25.000 vertoningen binnenhaalt met een CTR van 20 procent en een conversieratio van 5 procent. Maar wat als je campagne 'slechts' tweehonderd vertoningen per maand binnenhaalt? Vijf tips om je zoekvolume op te schroeven.
-
Wat is de invloed van Google AdWords (SEA) op organische rankings (SEO)?
Het eerste dat je leert als beginnend marketeer is dat er binnen Google twee grootmachten zijn: SEO en SEA. Op het eerste oog lijken deze als Yin en Yang – bij SEA koop je je in, terwijl je je plek binnen de organische rankings moet ‘verdienen’ – maar toch staan de twee nauwer in verband met elkaar dan je zou denken. Zo heeft het investeren in Google AdWords meer voordelen voor SEO dan je in eerste instantie zou denken. Wat is dus de invloed van Google AdWords op jouw organische ranking?
-
Zo creëer je advertenties op maat met de nieuwe IF-functies in AdWords
Met de komst van de expanded text ads (ETA’s) en het stopzetten van het standaard formaat tekstadvertentie is het ons adverteerders moeilijker gemaakt specifieke advertentieteksten voor mobiele gebruikers in te zetten. Dankzij de komst van IF-functies in AdWords komt hier gelukkig weer verandering in. Als kers op de taart kun je naast een segmentatie op apparaat, ook mensen uit verschillende doelgroeplijsten een specifieke advertentietekst tonen.