-
Vijf slimme tips om Facebook-marketing te optimaliseren
Vraag willekeurige bedrijven hoe hun online marketingstrategie eruitziet en vrijwel allemaal zullen ze iets over Facebook of een ander social media-kanaal zeggen. Facebook-marketing is na al die jaren nog steeds helemaal hip en happening, en daarom werd deze maand voor de zesde keer het Congres Facebook & Instagram Marketing gehouden. Meer dan vierhonderd marketeers uit Nederland en België kwamen naar dit event om over de nieuwste ontwikkelingen op beide platformen te horen. Dit zijn de vijf belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van Facebook-marketing die werden genoemd.
-
Zorgsector grijpt nog te weinig kansen op social media
Eén op de vijf Nederlanders vindt dat elke zorginstelling aanwezig moet zijn op social media. Dat blijkt uit onderzoek van LVB Networks, uitgevoerd door Multiscope. Ruim duizend ondervraagden geven aan vooral behoefte te hebben aan tips, ervaringen en informatie over de instelling, zorg of ziekte. Maar wat doen zorggroepen om ervoor te zorgen dat ze ook online worden gevonden? Dat ze hun positieve offline imago ook online uitstralen?
-
Leidt een like naar een aankoop?
'Like ons op Facebook!' Je vindt overal verwijzingen naar social media-kanalen van merken: via nieuwsbrieven, tv- en radioreclame, en zelfs op muesli- of hagelslagverpakkingen, proberen merken consumenten als volgers te werven. Likes zouden namelijk waardevol zijn. Maar is dit daadwerkelijk zo? Kan zoiets kleins als een like op social media leiden tot een positieve verandering in consumentengedrag? En moet je consumenten dus vragen om je te volgen op social media?
-
Instagram Shopping: wees klaar voor next-level retail
Instagram is, zeker onder jongeren, hét sociale medium. Voor marketeers had dit social media-kanaal echter nog een aantal beperkingen. Zo is het niet mogelijk om een link in de tekst te zetten, waardoor je altijd moest verwijzen naar de link in de bio. Maar wanneer je als bedrijf of marketeer recentelijk posts hebt gezet op Instagram, zie je dat er een nieuwe optie is bijgekomen: Instagram Shopping, een handige optie op producten te taggen (in plaats van personen). In deze blog leg ik je uit hoe je door middel van product-tagging producten kunt verkopen via Instagram Shopping.
-
Wordt oproep Lubach een ramp voor je social media-strategie?
Arjen Lubach deed afgelopen zondag in zijn tv-programma 'Zondag met Lubach' een oproep aan Nederland om massaal Facebook te verlaten. Met het event Bye Bye Facebook wil hij zoveel mogelijk mensen aansporen om vandaag om 20.00 uur hun Facebook-profiel te verwijderen. Voor veel organisaties vormt dit sociale netwerk een belangrijk onderdeel van hun social media-strategie. Wat zijn voor hen de gevolgen als écht iedereen Facebook verlaat?
-
Targeten op kinderen, moeten we dat wel willen?
Kinderen zijn vatbaar voor advertenties en reclame op social media en met deze informatie kunnen adverteerders de effectiviteit van hun marketing vergroten. Maar snappen kinderen dat en moeten we het targeten op kinderen überhaupt wel willen?
-
Welk belang heeft social proof voor marketing?
‘Social proof’ is een concept dat al zo oud is als marketing zelf. Denk maar eens aan de getuigenissen bij oude advertenties. Door de opkomst van social media is toegankelijkheid, belang en effectiviteit van social proof aanzienlijk vergroot. Dankzij social media staan bedrijven altijd ‘aan’ en is feedback van klanten altijd aanwezig. Hoe kun je als marketeer optimaal profiteren van social proof?
-
De week op social: gratis reclame op Snapchat, Google lanceert adblocker en zoeken naar Stories
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met ditmaal het volgende nieuws: gratis adverteren op Snapchat, Google blokkeert advertenties, Stories vindbaar via Google, nieuwe foto-tool voor Facebook Stories en lokaal brekend nieuws op Twitter.
-
Snapvertisement, snap jij het?
Snapchat is upcoming, dat kunnen we niet meer ontkennen. Steeds vaker zien we campagnes voorbij komen van grote merken. Kijkend naar Snapchat-marketing zie je dat adverteren op het platform ('snapvertisement') in de VS al volledig is geadopteerd. Onduidelijk is waarom Snapchat in Nederland nog niet zo trending is als in Amerika, maar het is absoluut een gat in de markt. Dit is dus hét moment om de Snapchat-trein te pakken. Maar hoe maak je er optimaal gebruik van?
-
De week op social: Instagram krijgt deelknop, Snapchat lanceert event-lenzen en Twitter blijft kort
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: tweets blijven kort ondanks de introductie van 280 karakters, Instagram krijgt Cinemagraph-feature en 'regram-knop', Snapchat biedt event-specifieke gezichtslenzen en webwinkels kunnen collecties verkopen op Instagram.
-
De week op social: Facebook lanceert Watch Parties, minder YouTube-inkomsten en zakelijke Whatsapp
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: YouTube verscherpt regels voor advertentie-inkomsten, Whatsapp lanceert bedrijvenapp in vijf landen en Instagram test speciale tekstfeature voor Stories, terwijl Facebook komt met Stories voor Desktop én met Watch Parties.
-
De week op social: Google zoekresultaten in selfies, Instagram Story Highlights en Pinterest Bot
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: populaire bekendheden beantwoorden vragen op Google in selfie-stijl, Messenger lanceert livestreaming voor gamers, Instagram introduceert standalone berichtenapp Direct en voegt Highlight-sectie voor je Stories toe en Pinterest lanceert Messengerbot en Chatextensie.
-
De week op social: Snapchat redesign, YouTube Stories en Instagram Regram-knop
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: Facebook test Messenger Broadcast voor bedrijven, Snapchat rolt een volledig redesign uit, Instagram test een regram-knop, YouTube test een variant van Stories voor creators en Facebook introduceert tool voor faciliteren mentorschap.
-
De week op social: live op Insta met je vrienden, Facebook blijft een copycat en Twitter Bookmarks
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: Instagram voegt uitnodiging voor deelname livestream toe, Messenger introduceert betalen met PayPal via chatextensie, Facebook lanceert chatbotcompetitie, Messenger verbetert fotokwaliteit met 4K foto's, Twitter noemt Save for Later-feature 'Bookmarks' en Messenger test kopie van Snapchat Streak.
-
De week op social: nieuwe feed voor Snapchat, meer Story-opties op Insta en Messenger op je website
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: Instagram maakt Story Uploads 'ouder dan 24 uur' mogelijk, Twitter breidt aantal tekens uit naar 280, Snapchat kondigt nieuwe storyfeed aan, Facebook introduceert websiteplugin voor Messenger en artikelen krijgen een 'Monetization tab', Pinterest voegt bordsectie toe aan pinborden en Twitter rolt Tweetpromotie-abonnement uit.