Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Sociale Beinvloeding

gerelateerde topics

  • psychologie
  • wetenschap
  • word of mouth
  • facebook marketing
  • big data

sociale beinvloeding experts

  • Arjan Haring
    Aantal blogs: 3
  • Danny Oosterveer
    Aantal blogs: 3
  • Femke Marcar
    Aantal blogs: 1

vacatures

  • Campagnemanager sales

    Campagnemanager sales

  • Event marketeer – 32 uur

    Event marketeer – 32 uur

  • Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

    Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • NodeXL: de browser voor het tijdperk van sociale netwerken #TNWEurope

    NodeXL: de browser voor het tijdperk van sociale netwerken #TNWEurope

    De wereld bestaat uit social media, we zijn er met z’n allen heen verhuisd. De uitdaging daarbij is dat het gaat om een constante en vooral verwarrende stroom van informatie. De Social Media Research Foundation is een non-profitorganisatie die wil helpen het inzicht in sociale netwerken te vergroten door een tool beschikbaar te stellen. Een tool die ook voor niet-technische mensen bruikbaar is.

    Lees verder »
    • Bram Koster (Evolve)
    • 25 april 2014
    • Social media
      • 16293
      • 1
  • Case Holland Casino: het online beïnvloeden van offline gedrag

    Case Holland Casino: het online beïnvloeden van offline gedrag
    • Marc Koopmanschap (Social Embassy)
    • 20 december 2013
    • Advertising Social media
      • 17140
      • 7

    Het is een veelbesproken onderwerp: 'de toegevoegde waarde' van het gebruiken van sociale media voor merken. Steeds meer cases en onderzoeken tonen aan dat consumenten wel degelijk online te beïnvloeden zijn en dat dit bijdraagt aan een hogere omzet. In dit kader hebben wij een Facebook Offer geïmplementeerd om offline conversies te genereren rondom de Try & Win-weken van Holland Casino. De resultaten liegen er niet om!

    Lees verder »
  • Sune Lehmann: van big data naar deep data

    Sune Lehmann: van big data naar deep data
    • Arjan Haring (Jheronimus Academy of Data Science)
    • 13 november 2013
    • Brand design
      • 14352
      • 0

    Het was erg speciaal voor mij om een persoonlijke held te mogen interviewen. Sune Lehmann spreekt op Project Waalhalla op 13 december en in dat verband mocht ik hem uitgebreid spreken. Deze editie op vrijdag de dertiende wordt erg speciaal, een must voor iedereen die big data niet genoeg vindt en die iets heeft met het voorspellen van menselijk gedrag.

    Lees verder »
  • Waarom George Clooney verkoopt en vierkante Activia intenser smaakt

    Waarom George Clooney verkoopt en vierkante Activia intenser smaakt

    Afgelopen maandag hield SWOCC, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie, een symposium in de Amsterdamse Rode Hoed. In sneltreinvaart deelden negen sprekers de resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar onderwerpen op het gebied van merken en communicatie. 

    Lees verder »
    • Femke Marcar (MassMovement)
    • 12 september 2013
    • Social media Contentmarketing
      • 20480
      • 0
  • James Fowler over de invloed van sociale netwerken

    James Fowler over de invloed van sociale netwerken

    James H. Fowler behaalde een doctoraat aan Harvard in 2003 en is momenteel hoogleraar Medische Genetica en Politicologie aan de Universiteit van Californië, San Diego. Zijn werk ligt op het kruispunt van de natuur en sociale wetenschappen, met een focus op sociale netwerken, gedrag, evolutie, politiek, genetica, en big data.

    James werd uitgeroepen tot een van Foreign Policy's Top 100 Global Thinkers, TechCrunch's Top 20 meest innovatieve mensen in democratie en de meest originele denker van het jaar door de McLaughlin Group. Samen met Nicholas Christakis schreef James een boek over sociale netwerken voor een algemeen publiek, genaamd Connected. Het boek is vertaald in twintig talen, Editor's Choice van de New York Times Book Review en was een van Business Week's Best Books of the Year.

    Lees verder »
    • Arjan Haring (Jheronimus Academy of Data Science)
    • 26 augustus 2013
    • Social media
      • 18756
      • 0
  • Hoe wijs zijn de crowds?

    Hoe wijs zijn de crowds?

    Door onze collectieve kennis te bundelen kunnen wij in principe elkaar en de maatschappij enorm van dienst zijn. Dat is onder andere mooi weergegeven in het bekende boek "The wisdom of crowds" van James Surowiecki (2005). Daarom vinden wij bijvoorbeeld word of mouth aanbevelingen geloofwaardiger dan reclame. Dat geldt ook voor online reviews. Zeker bij belangrijke beslissingen wil je toch wel even weten wat anderen ervan vonden. Maar wat nou als blijkt dat deze meningen te manipuleren zijn. Hoe wijs zijn de crowds dan nog? Lev Muchnik, Sinan Aral en Sean Taylor (2013) onderzochten dit in een groot experiment en publiceerden recentelijk hun bevindingen.

    Lees verder »
    • Ronald Voorn MSc (Hogeschool Utrecht)
    • 14 augustus 2013
    • Social media Brand design
      • 15451
      • 0
  • Onderzoek wijst uit: positieve beoordelingen zorgen voor sneeuwbaleffect, negatieve niet

    Onderzoek wijst uit: positieve beoordelingen zorgen voor sneeuwbaleffect, negatieve niet

    Ik ben onlangs begonnen in het boek 'Everything is obvious' van Duncan Watts. In zijn boek schetst hij hoe moeilijk het is om het gedrag van het individu te voorspellen. Laat staan als je gaat kijken naar groepen mensen. In reactie op de ander maken mensen om uiteenlopende redenen andere beslissingen. Het onderzoeken van sociale invloed onder groepen mensen is enorm complex. Vandaar dat het pas met de komst van het web mogelijk is om dit in real-life situaties te testen.

    Sinan Aral, naast Duncan Watts een van de pioneers op het gebied van onderzoek naar sociale invloed, heeft afgelopen week de resultaten gepubliceerd van een nieuw wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van ratings van reacties op een nieuws-aggregatie platform. Uit het onderzoek blijkt dat positieve ratings kunnen rekenen op een sterk sneeuwbaleffect. Het omgekeerde effect is ook waargenomen, maar wel veel minder sterk.

    Lees verder »
    • Danny Oosterveer (Datasexual)
    • 13 augustus 2013
    • Social media Brand design
      • 21225
      • 1
  • Sinan Aral in gesprek over beïnvloeding en sociale netwerken

    Sinan Aral in gesprek over beïnvloeding en sociale netwerken
    • Arjan Haring (Jheronimus Academy of Data Science)
    • 11 juli 2012
    • Social media
      • 14876
      • 2

    Vorige week sprak Maurits Kaptein (co-founder en Chief Scientist van Science Rockstars) met professor Sinan Aral. Sinan (@sinanaral) is een wetenschapper met de status van een ware rockster, onze eigen Danny Oosterveer schreef laatst een mooi artikel over zijn werk. Toen Maurits tijdens zijn Persuasive Technology Keynote sprak over een paradigma-verschuiving in de sociale wetenschap (zie ook zijn TED auditie), gaf hij aan dat deze verschuiving te wijten is aan de toegankelijkheid van gegevens over menselijke beslissingen en de mogelijkheid om activiteit binnen sociale netwerken te meten. Nieuwe machine learning & statistische methoden maken een zinvolle analyse van al die gegevens mogelijk. Sinan is één van de wetenschappers die in rap tempo de grenzen van de sociale wetenschappen verlegt. Hij is een serieus coole gast.

    Lees verder »
  • Invloedrijk of beïnvloedbaar: dat is de vraag

    Invloedrijk of beïnvloedbaar: dat is de vraag

    Er is veel te doen rondom influencers. Diensten als Klout vieren hoogtij bij de gedachte dat je een kleine invloedrijke groep mensen kunt benaderen die de rest van de maatschappij kunnen overtuigen van een idee of overtuiging. Het idee van influencers is aan flinke discussie onderhevig. Het is een feit dat het gedachtegoed van influencers erg populair is op dit moment. Niet gek, want het idee van invloedrijke individuen is aantrekkelijk en appeleert aan de dagelijkse realiteit waar mensen elkaar beïnvloeden. De vraag is echter of er zoiets bestaat als een groep mensen die een bovengemiddelde capaciteit heeft om anderen te beïnvloeden. Dat is wat de wetenschappers Sinan Aral en Dylan Walker hebben onderzocht in hun paper "Identifying Influential and Susceptible Individuals in Social Networks", dat deze maand in het wetenschappelijk tijdschrift Science verscheen.

    Lees verder »
    • Danny Oosterveer (Datasexual)
    • 26 juni 2012
    • Social media
      • 38468
      • 3
  • De minderheid regeert: wetenschappers ontdekken tipping point

    Wetenschappers van het Social Cognitive Networks Adademic Reseach Center van het Rensselaer Polytechnic Insititute hebben ontdekt dat 10 procent van een populatie in een bepaald idee moet geloven om de rest van de populatie daarvan te overtuigen. De wetenschappers stellen vast dat dit tipping point in alle situaties stand houdt. De uitkomsten hebben gevolgen voor de ideeën over en invloed van de verspreiding van o.a. (merk)overtuigingen, innovaties en politieke idealen.

    Lees verder »
    • Danny Oosterveer (Datasexual)
    • 4 augustus 2011
    • Customer experience
      • 36523
      • 16
  • Word of mouth marketing voor idioten

    Word of mouth marketing voor idioten

    Onder het motto “and now for something completely different” (Monty Python) eens een heel andere post. Soms wordt social media marketing de vervanging van word of mouth marketing genoemd. Je reinste nonsens. Tijd voor een inleiding tot word of mouth marketing. Geen kernfysica, gewoon een stevige inleiding met tips en verklaringen. Zeg maar “Word of mouth marketing for dummies”. Voor idioten dus. Of hoe vertaal je “dummies” anders? Ik hoop dat taalpuristen het goed vinden dat ik over word of mouth praat en niet over mond tot mond. Waarschuwing: dit is mijn langste M! post ooit (tip: er staat ook een “Print” knop in de “sharing” tool onderaan de M! posts).

    Lees verder »
    • J-P De Clerck (i-SCOOP)
    • 7 april 2011
    • Social media
      • 91925
      • 19

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you