-
Welke merkmodellen helpen de merkmanager?
Een model is een voorbeeld. Een nabootsing op kleinere schaal. Een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid. Een model is gemaakt om de wereld beter te begrijpen. Zoals de werkelijkheid in sociale wetenschappen nooit zwart of wit is, zo zijn modellen niet enkel beschrijvend, óf voorspellend óf verklarend
-
De zin of onzin van merkmodellen
Een merk is veel meer dan een naam en een logo. Belangrijker is wat mensen denken, voelen en ervaren, wat niet zichtbaar of tastbaar is. Juist die beleving geeft een merknaam ook een merkwaarde mee. Hoewel afgelopen decennia vele meetinstrumenten werden ontwikkeld en talloze theoretische inzichten opgedaan zijn, is het bouwen van een merk (‘branding’) nog altijd, of misschien wel meer dan ooit, een complex proces. Merkmodellen kunnen een uitkomst bieden bij het bouwen van een merk. Maar zijn merkmodellen eigenlijk wel zo zinvol in deze tijd?
-
Hoe webcare in tien jaar tijd fundamenteel is veranderd
In de allereerste tweet die ik ooit plaatste, op 19 april 2009, was ik op zoek naar internationale voorbeelden van webcare. In Nederland was webcare toen al niet ongebruikelijk, met UPC als vroege voorloper, maar het viel mij op hoe weinig internationale voorbeelden te vinden waren. Gedegen onderzoek naar webcare was al helemaal niet te vinden.
-
Wat kan een merk doen tegen negatieve media-aandacht?
De coronacrisis is en wordt naast een maatschappelijke en economische crisis, ook een crisis op het niveau van individuele bedrijfsmerken – dat hebben organisaties als KLM en Hema op hun eigen manier al ondervonden. Negatief nieuws kan de reputatie van een merk ernstige schade toebrengen, omdat de meeste stakeholders hun informatie over bedrijfsmerken uit de media halen. Waarom heeft negatief nieuws zoveel impact? En wat kun je er tegen doen?
-
Strategisch scoren met vreemde talen in reclame
Veel merken gebruiken vreemde talen op hun verpakkingen en websites, maar vooral in reclame-uitingen. Onderzoek naar de werking en effecten van vreemde talen is afkomstig uit twee disciplines die tot nu toe beperkt hebben samengewerkt: marketing en taalwetenschap. Welke taalstrategieën kunnen we op basis van deze twee disciplines onderscheiden en wanneer kun je welke strategie inzetten?
-
De tunnelvisie van gepersonaliseerde communicatie
Marketeers zien het gebruik van persoonsgegevens voor op maat gemaakte advertenties vaak als goudmijn voor effectieve communicatie. Door reclame te personaliseren verwachten merken de individuele behoefte van de consument te kunnen bedienen. Maar wat vinden consumenten zélf van gepersonaliseerde reclame? Welke voordelen en nadelen zien zij in hun dagelijks leven?
-
Dit is waarom mensen producten kopen die door Insta-influencers worden gepromoot
Influencer-marketing op Instagram is booming business: een industrie die 2 miljard euro omzet en in de loop van dit jaar naar verwachting zal doorgroeien naar 5 tot 10 miljard euro. Maar moeten consumenten niet bewuster worden gemaakt van de invloed van influencers op hun gedrag? Worden we te gemakkelijk verleid om producten te kopen die door influencers worden gepromoot, terwijl ze helemaal niet oprecht zijn en het alleen maar doen voor de poen?
-
Wat verstaan bedrijven eigenlijk onder duurzaamheid?
Marketing-tools inzetten om een bijdrage te leveren aan duurzame ontwikkeling is steeds vanzelfsprekender. Maar wat wordt er dan eigenlijk bedoeld met duurzaamheid? Natuurlijk zijn er de klassieke definities zoals die van het Brundland-Rapport, het idee van de drie P’s of het onderscheid tussen sterke en zwakke vormen van duurzaamheid. Toch klinkt er vaak kritiek op duurzaamheidsclaims.
-
Hoe bied je met een AR-app meerwaarde aan de consument?
Door aanhoudende investeringen van bedrijven als Microsoft, Facebook en Apple komen er steeds meer AR-toepassingen voor consumenten. Veel merken en bureaus zetten dan ook in op Augmented Reality of vragen zich af wat ze hiermee moeten. Goede voorbeelden: AR als basis voor een ‘try before you buy’-ervaring of de populaire game Pokémon Go. Maar er zijn nog veel meer toepassingen mogelijk. Wat voor soort AR-apps zijn er en hoe kunnen ze meerwaarde bieden aan de consument?
-
Heeft AVG de consument écht meer controle opgeleverd?
In de GDPR, de Europese privacywetgeving, wordt de noodzaak benadrukt om consumenten meer controle te geven over hun persoonlijke data. Dat is niet vreemd, aangezien de ontwikkeling van digitale technologieën ertoe heeft geleid dat consumenten steeds minder controle hebben over hun data. Maar in hoeverre heeft de GDPR écht geleid tot consumer empowerment?
-
Heeft het merk zelf een merkprobleem?
Je hebt merken en probleemmerken. Probleemmerken zijn merken met zwakke of negatieve associaties die hun groei of voortbestaan bedreigen. Die merken vind je overal. Zelfs in de beste families. Zo ontdekte voedselfabrikant Heinz Kraft afgelopen jaar dat het een aantal probleemmerken heeft. Door bezuinigingen op merkcommunicatie en productontwikkeling moest het ruim 15 miljard dollar aan merkwaarde afschrijven. Helaas staat dit voorbeeld niet op zichzelf. De effectiviteit van merken neemt de laatste jaren steeds meer af. Je kunt je daarom afvragen of het merk anno 2020 niet zelf een merkprobleem heeft.
-
Zo bereik je de multitaskende consument
Aandacht is de nieuwe economie en ‘s werelds meest waardevolle resource, aldus Paul MacGregor tijdens de Cannes Lions in 2016. Niet zo gek, want als adverteerder moet je niet alleen concurreren met reclames van andere merken, maar ook met andere content. Verschillende rapporten en onderzoeken laten zien dat veel consumenten multitasken wanneer zij televisie kijken. Hoe ga je anno 2020 om met deze multitaskende consument in de strijd om aandacht?
-
Hoe smombie ben jij aan het phubben?
Wie vandaag de dag in een willekeurig restaurant, een kroeg of een bar om zich heen kijkt, zal het beeld van vrienden aan een tafeltje die allemaal op hun smartphone kijken, niet vreemd zijn. We zijn met z’n allen continu aan het phubben en gaan als smombies door het leven. Ja, er zijn inmiddels termen voor ons smartphone-gedrag in sociale situaties.
-
Zo effectief is het belonen van gezond gedrag
In november lanceerde zorgverzekeraar a.s.r. het gezondheidsprogramma: a.s.r. Vitality. Dit programma beloont de deelnemers – in de vorm van kortingen en cashback – wanneer ze vaker en meer gaan bewegen. Maar hoe effectief is het belonen van gezond gedrag nu daadwerkelijk?
-
Menselijke chatbots doen het beter dan formele chatbots. Supertof!
Steeds meer merken zetten chatbots in als aanvulling van hun webcarekanalen. Waar veel merken hun webcare-team trainen om de juiste toon tegen klanten te gebruiken, is het bij een chatbot niet altijd duidelijk welke tone of voice passend is. Wat zijn de effecten van een menselijke toon ten opzichte van een corporate tone of voice? En moet een chatbot klanten anders aanspreken dan niet-klanten?