Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Swocc

gerelateerde topics

  • onderzoek
  • influencers
  • psychologie
  • duurzaamheid
  • reclame

swocc experts


  • Aantal blogs: 45
  • Joost Augusteijn
    Aantal blogs: 1
  • John Faasse
    Aantal blogs: 1

vacatures

  • Communicatiemedewerker (20-24u)

    Communicatiemedewerker (20-24u)

  • Contentspecialist

    Contentspecialist

  • Webredacteur - specialisatie Beeld en Video

    Webredacteur - specialisatie Beeld en Video

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Welke merkmodellen helpen de merkmanager?

    Welke merkmodellen helpen de merkmanager?

    Een model is een voorbeeld. Een nabootsing op kleinere schaal. Een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid. Een model is gemaakt om de wereld beter te begrijpen. Zoals de werkelijkheid in sociale wetenschappen nooit zwart of wit is, zo zijn modellen niet enkel beschrijvend, óf voorspellend óf verklarend

    Lees verder »
    • Piet Hein Coebergh (Lewin associates)
    • 6 november 2020
    • Strategie Brand management
      • 5686
      • 0
  • De zin of onzin van merkmodellen

    De zin of onzin van merkmodellen

    Een merk is veel meer dan een naam en een logo. Belangrijker is wat mensen denken, voelen en ervaren, wat niet zichtbaar of tastbaar is. Juist die beleving geeft een merknaam ook een merkwaarde mee. Hoewel afgelopen decennia vele meetinstrumenten werden ontwikkeld en talloze theoretische inzichten opgedaan zijn, is het bouwen van een merk (‘branding’) nog altijd, of misschien wel meer dan ooit, een complex proces. Merkmodellen kunnen een uitkomst bieden bij het bouwen van een merk. Maar zijn merkmodellen eigenlijk wel zo zinvol in deze tijd?

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 26 augustus 2020
    • Strategie Brand management
      • 5366
      • 2
  • Hoe webcare in tien jaar tijd fundamenteel is veranderd

    Hoe webcare in tien jaar tijd fundamenteel is veranderd

    In de allereerste tweet die ik ooit plaatste, op 19 april 2009, was ik op zoek naar internationale voorbeelden van webcare. In Nederland was webcare toen al niet ongebruikelijk, met UPC als vroege voorloper, maar het viel mij op hoe weinig internationale voorbeelden te vinden waren. Gedegen onderzoek naar webcare was al helemaal niet te vinden.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 14 mei 2020
    • Social media Direct marketing Customer experience
      • 12538
      • 0
  • Wat kan een merk doen tegen negatieve media-aandacht?

    Wat kan een merk doen tegen negatieve media-aandacht?

    De coronacrisis is en wordt naast een maatschappelijke en economische crisis, ook een crisis op het niveau van individuele bedrijfsmerken – dat hebben organisaties als KLM en Hema op hun eigen manier al ondervonden. Negatief nieuws kan de reputatie van een merk ernstige schade toebrengen, omdat de meeste stakeholders hun informatie over bedrijfsmerken uit de media halen. Waarom heeft negatief nieuws zoveel impact? En wat kun je er tegen doen?

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 16 april 2020
    • Media Strategie Brand management
      • 5868
      • 0
  • Strategisch scoren met vreemde talen in reclame

    Strategisch scoren met vreemde talen in reclame

    Veel merken gebruiken vreemde talen op hun verpakkingen en websites, maar vooral in reclame-uitingen. Onderzoek naar de werking en effecten van vreemde talen is afkomstig uit twee disciplines die tot nu toe beperkt hebben samengewerkt: marketing en taalwetenschap. Welke taalstrategieën kunnen we op basis van deze twee disciplines onderscheiden en wanneer kun je welke strategie inzetten?

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 2 april 2020
    • Advertising Contentmarketing Strategie
      • 6334
      • 0
  • De tunnelvisie van gepersonaliseerde communicatie

    De tunnelvisie van gepersonaliseerde communicatie

    Marketeers zien het gebruik van persoonsgegevens voor op maat gemaakte advertenties vaak als goudmijn voor effectieve communicatie. Door reclame te personaliseren verwachten merken de individuele behoefte van de consument te kunnen bedienen. Maar wat vinden consumenten zélf van gepersonaliseerde reclame? Welke voordelen en nadelen zien zij in hun dagelijks leven?

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 5 maart 2020
    • Direct marketing Contentmarketing Customer experience
      • 9812
      • 1
  • Dit is waarom mensen producten kopen die door Insta-influencers worden gepromoot

    Dit is waarom mensen producten kopen die door Insta-influencers worden gepromoot

    Influencer-marketing op Instagram is booming business: een industrie die 2 miljard euro omzet en in de loop van dit jaar naar verwachting zal doorgroeien naar 5 tot 10 miljard euro. Maar moeten consumenten niet bewuster worden gemaakt van de invloed van influencers op hun gedrag? Worden we te gemakkelijk verleid om producten te kopen die door influencers worden gepromoot, terwijl ze helemaal niet oprecht zijn en het alleen maar doen voor de poen?

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 27 februari 2020
    • Social media Contentmarketing
      • 17006
      • 0
  • Wat verstaan bedrijven eigenlijk onder duurzaamheid?

    Wat verstaan bedrijven eigenlijk onder duurzaamheid?

    Marketing-tools inzetten om een bijdrage te leveren aan duurzame ontwikkeling is steeds vanzelfsprekender. Maar wat wordt er dan eigenlijk bedoeld met duurzaamheid? Natuurlijk zijn er de klassieke definities zoals die van het Brundland-Rapport, het idee van de drie P’s of het onderscheid tussen sterke en zwakke vormen van duurzaamheid. Toch klinkt er vaak kritiek op duurzaamheidsclaims.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 20 februari 2020
    • Customer experience
      • 6252
      • 0
  • Hoe bied je met een AR-app meerwaarde aan de consument?

    Hoe bied je met een AR-app meerwaarde aan de consument?

    Door aanhoudende investeringen van bedrijven als Microsoft, Facebook en Apple komen er steeds meer AR-toepassingen voor consumenten. Veel merken en bureaus zetten dan ook in op Augmented Reality of vragen zich af wat ze hiermee moeten. Goede voorbeelden: AR als basis voor een ‘try before you buy’-ervaring of de populaire game Pokémon Go. Maar er zijn nog veel meer toepassingen mogelijk. Wat voor soort AR-apps zijn er en hoe kunnen ze meerwaarde bieden aan de consument?

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 6 februari 2020
    • Mobile Innovatie
      • 7766
      • 0
  • Heeft AVG de consument écht meer controle opgeleverd?

    Heeft AVG de consument écht meer controle opgeleverd?

    In de GDPR, de Europese privacywetgeving, wordt de noodzaak benadrukt om consumenten meer controle te geven over hun persoonlijke data. Dat is niet vreemd, aangezien de ontwikkeling van digitale technologieën ertoe heeft geleid dat consumenten steeds minder controle hebben over hun data. Maar in hoeverre heeft de GDPR écht geleid tot consumer empowerment? 

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 31 januari 2020
    • E-business Data analytics
      • 8968
      • 0
  • Heeft het merk zelf een merkprobleem?

    Heeft het merk zelf een merkprobleem?

    Je hebt merken en probleemmerken. Probleemmerken zijn merken met zwakke of negatieve associaties die hun groei of voortbestaan bedreigen. Die merken vind je overal. Zelfs in de beste families. Zo ontdekte voedselfabrikant Heinz Kraft afgelopen jaar dat het een aantal probleemmerken heeft. Door bezuinigingen op merkcommunicatie en productontwikkeling moest het ruim 15 miljard dollar aan merkwaarde afschrijven. Helaas staat dit voorbeeld niet op zichzelf. De effectiviteit van merken neemt de laatste jaren steeds meer af. Je kunt je daarom afvragen of het merk anno 2020 niet zelf een merkprobleem heeft.

    Lees verder »
    • Rob Revet (FNDMNTL)
    • 23 januari 2020
    • Brand management
      • 7594
      • 1
  • Zo bereik je de multitaskende consument

    Zo bereik je de multitaskende consument

    Aandacht is de nieuwe economie en ‘s werelds meest waardevolle resource, aldus Paul MacGregor tijdens de Cannes Lions in 2016. Niet zo gek, want als adverteerder moet je niet alleen concurreren met reclames van andere merken, maar ook met andere content. Verschillende rapporten en onderzoeken laten zien dat veel consumenten multitasken wanneer zij televisie kijken. Hoe ga je anno 2020 om met deze multitaskende consument in de strijd om aandacht?

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 16 januari 2020
    • Advertising
      • 6738
      • 0
  • Hoe smombie ben jij aan het phubben?

    Hoe smombie ben jij aan het phubben?

    Wie vandaag de dag in een willekeurig restaurant, een kroeg of een bar om zich heen kijkt, zal het beeld van vrienden aan een tafeltje die allemaal op hun smartphone kijken, niet vreemd zijn. We zijn met z’n allen continu aan het phubben en gaan als smombies door het leven. Ja, er zijn inmiddels termen voor ons smartphone-gedrag in sociale situaties.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 2 januari 2020
    • Mobile Innovatie
      • 13172
      • 1
  • Zo effectief is het belonen van gezond gedrag

    Zo effectief is het belonen van gezond gedrag

    In november lanceerde zorgverzekeraar a.s.r. het gezondheidsprogramma: a.s.r. Vitality. Dit programma beloont de deelnemers – in de vorm van kortingen en cashback – wanneer ze vaker en meer gaan bewegen. Maar hoe effectief is het belonen van gezond gedrag nu daadwerkelijk?

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 12 december 2019
    • Advertising Mobile
      • 12314
      • 0
  • Menselijke chatbots doen het beter dan formele chatbots. Supertof!

    Menselijke chatbots doen het beter dan formele chatbots. Supertof!

    Steeds meer merken zetten chatbots in als aanvulling van hun webcarekanalen. Waar veel merken hun webcare-team trainen om de juiste toon tegen klanten te gebruiken, is het bij een chatbot niet altijd duidelijk welke tone of voice passend is. Wat zijn de effecten van een menselijke toon ten opzichte van een corporate tone of voice? En moet een chatbot klanten anders aanspreken dan niet-klanten?

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 14 november 2019
    • Customer experience
      • 6112
      • 0
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you