Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Virtual reality

gerelateerde topics

  • artificial intelligence
  • augmented reality
  • vr
  • ai
  • facebook

virtual reality experts

  • Leonieke Daalder
    Aantal blogs: 6
  • Erwin Blom
    Aantal blogs: 3
  • Sanne Bakker
    Aantal blogs: 3

vacatures

  • Medior Communicatiemedewerker

    Medior Communicatiemedewerker

  • Marketing and Communication Advisor

    Marketing and Communication Advisor

  • Ervaren Marketeer

    Ervaren Marketeer

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Je kijkt nu naar de meest recente artikelen over dit onderwerp. 

  • Is jouw stem nog wel jouw stem?

    Is jouw stem nog wel jouw stem?

    Kunstmatige intelligentie, of artificial intelligence (AI), heeft betrekking op apparaten die voorgeprogrammeerd zijn om op data of impulsen uit de omgeving te reageren. Ze maken op basis daarvan zelfstandig beslissingen. Het gaat bij AI niet om de rekenkracht, maar om de mogelijkheid zelfstandig te leren en beslissingen te laten nemen door machines. Het vakgebied zit de laatste jaren in een flinke stroomversnelling en dat heeft geresulteerd in allerlei interessante experimenten. Tot op heden zag ik eindeloze mogelijkheden op het gebied van AI. De voordelen wogen zwaarder dan de nadelen. Tot aan gisteren! Toen schrok ik mij kapot.

    Lees verder »
    • Thijs Mensink (Sticky Bandits)
    • 21 februari 2018
    • Brand design Innovatie
      • 11928
      • 1
  • De 5 opvallendste thema’s tijdens #dmexco

    De 5 opvallendste thema’s tijdens #dmexco

    Op 13 en 14 september vond de 2017-editie plaats van dmexco, met meer dan 40.000 bezoekers één van ’s werelds grootste events voor de digitale industrie. Dit zijn de thema’s ons het meest opvielen tijdens dmexco 2017.

    Lees verder »
    • Willem Berings (SOCIAL.INC)
    • 27 september 2017
    • Advertising Social media Innovatie
      • 11624
      • 0
  • Caspar Sonnen (IDFA): “De mooiste kunstwerken hebben een link met de werkelijkheid”

    Caspar Sonnen (IDFA): “De mooiste kunstwerken hebben een link met de werkelijkheid”

    Eind november vindt de elfde editie van DocLab plaats, dé plek waar de grenzen van documentaire maken worden verkend. Begonnen als klein bij-programma van het documentairefestival IDFA, is het inmiddels uitgegroeid tot een serieus onderdeel van het evenement. En waar het IDFA voornamelijk de traditionele documentaires laat zien, onderzoekt DocLab nieuwe media als virtual reality en kunstmatige intelligentie en zijn de uitingsvormen heel divers. “Het loopt uiteen van installaties tot kleine appjes tot grote interactieve kunstwerken”, aldus Caspar Sonnen, hoofd nieuwe media IDFA. Hij was in Top Names te gast bij het vieren van de tiende editie.

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 28 augustus 2017
    • Innovatie
      • 17855
      • 0
  • De week op social: Instagram stopt nepinfluencers, Snapchat linkt websites en Google’s VR met Blocks

    De week op social: Instagram stopt nepinfluencers, Snapchat linkt websites en Google’s VR met Blocks

    Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

    Met deze week: Instagram beperkt nep influencers en introduceert foto en videoreacties op stories, Snapchat maakt linken naar je website mogelijk, Facebook test beschrijving op omslagfoto van bedrijvenpagina's en Google rolt Blocks uit om eenvoudig 3D-modellen in virtual reality (VR) te bouwen. 

    Lees verder »
    • Juan Felix (Felix Marketing Advies)
    • 8 juli 2017
    • Social media Innovatie
      • 14239
      • 0
  • Google en Facebook eten de advertentiemarkt op

    Google en Facebook eten de advertentiemarkt op

    Dat het internet voor minder decentralisatie heeft gezorgd dan dat in de begintijd werd gepredikt, is inmiddels wel duidelijk. Hoewel gedrag per land afwijkt, zoeken we via dezelfde zoekmachine (Google), kopen we via hetzelfde commerceplatform (Amazon/bol.com) en maken we vriendjes via hetzelfde platform (Facebook). Diezelfde centralisatie toont zich ook steeds duidelijker op de advertentiemarkt: Google en Facebook maken, samen met Tencent, Baidu en Alibaba, de dienst uit.

    Lees verder »
    • Thomas van Manen (Marketingfacts)
    • 3 juli 2017
    • Advertising
      • 15720
      • 1
  • Dadara: “Solipmission onderzoekt de grenzen tussen realiteit en virtual reality”

    Dadara: “Solipmission onderzoekt de grenzen tussen realiteit en virtual reality”

    Na zestien jaar onafgebroken naar het Burning Man festival te zijn geweest, besloot kunstenaar Dadara: het is mooi geweest. Om anderhalf jaar later te besluiten toch weer te gaan. Maar ditmaal in een grote zwarte doos die gedurende het festival niet verlaten zal worden. Vier kunstenaars zullen in de doos op basis van verhalen van bezoekers weergeven hoe volgens hen de werkelijkheid er buiten de doos uitziet. Na het vastleggen van die werkelijkheid kan het publiek het resultaat met een virtual reality-bril komen bekijken. 

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 1 mei 2017
    • Innovatie
      • 10017
      • 0
  • De week op social: bots, chat-extensies, augmented en virtual reality hot in social media

    De week op social: bots, chat-extensies, augmented en virtual reality hot in social media

    Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

    Met deze week: Messenger 2.0 introduceert nieuwe features om te ontdekken, verbinden en ontwikkelen, Facebook lanceert het Camera Effecten Platform, Facebook rolt Facebook Spaces in beta uit, Facebook koppelt pagina's en groepen, Instagram introduceert privé-collecties voor berichten die je bookmarkt, Instagram nu offline beschikbaar via Android en Snapchat introduceert nieuw toepassing van augmented reality met 'World Lenses'.

    Lees verder »
    • Juan Felix (Felix Marketing Advies)
    • 22 april 2017
    • Social media Innovatie
      • 18620
      • 0
  • De week op social: Facebook lanceert (weer) Snapchatkopie, een 360-app en test vind-ik-niet-leukknop

    De week op social: Facebook lanceert (weer) Snapchatkopie, een 360-app en test vind-ik-niet-leukknop

    Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: Facebook lanceert Messenger Day, een 360-app, een test voor een vind-ik-niet-leuk-knop in Messenger, een label voor nepnieuws en voegt geavanceerde statistieken toe aan Business Manager. Verder rolt een nieuwe Hangouts uit, voegt LinkedIn nieuwe zoekfilters toe aan Sales Navigator en introduceert Google een intelligente video-api. 

    Lees verder »
    • Juan Felix (Felix Marketing Advies)
    • 11 maart 2017
    • Social media Innovatie
      • 12070
      • 0
  • Data driven, Machine learning, AI en VR: dit is de toekomst van search

    Data driven, Machine learning, AI en VR: dit is de toekomst van search

    Met zo’n 20 sprekers uit binnen- en buitenland stond ons tijdens Friends of Search een bomvol programma te wachten met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van SEO en SEA. In dit artikel geven we je een selectie van de meest opvallende en interessante keynotes van dit event.

    Lees verder »
    • Maria Wierenga (Tomorrowmen)
    • 22 februari 2017
    • Search
      • 17612
      • 9
  • Augmented en virtual reality: echt met een twist

    Augmented en virtual reality: echt met een twist

    Roep augmented reality of virtual reality en ik zit weer met natte haartjes in mijn pyjama, thuis op de bank. Op de televisie schittert de crew van USS Enterprise. Captain Jean Luc Picard stapt zojuist het Holodeck binnen. Klik. Terug naar een lang vervlogen tijd. Klik. Een missie oefenen op locatie. Klik. Ontmoetingen met ‘strange new life’. Een paar instellingen op een touchpad zijn voldoende om elke gewenste omgeving te simuleren. Inclusief geluid en geur. Levensecht, met een twist… Wat wilde ik graag eens door die deuren naar binnen stappen.

    Lees verder »
    • Robert van de Wiel (Factor Tachtig - Design & Content)
    • 14 december 2016
    • Brand design Innovatie
      • 12060
      • 2
  • Hoe ontwikkel je een VR-concept in een dag?

    Hoe ontwikkel je een VR-concept in een dag?

    "Klanten weten niet wat ze willen, tot dat we het laten zien", is een bekende uitspraak van Steve Jobs die mooi aansluit bij hackathons en bootcamps als middel om uit de PowerPoint-modus te komen en je ideeën tastbaar te maken. Hackathons worden vaak gebruikt om nieuwe concepten voor websites of apps tastbaar te maken. Om je concept te testen en om te zien welke vorm van interactie goed werkt. Ik was onlangs moderator bij VR Days en in gesprek met bezoekers kwam ik erachter dat er nog weinig ervaring opgedaan is met het realiseren van een virtual-reality-prototype in een dag. En dat is jammer.

    Lees verder »
    • Franklin Heijnen (Deloitte Digital)
    • 9 december 2016
    • Brand design E-commerce Innovatie
      • 12299
      • 0
  • Storyliving is het nieuwe storytelling

    Storyliving is het nieuwe storytelling

    Ik ben op de 38e verdieping van een gebouw. Iemand zit achter me aan. Ik schuif het raam open en stap twijfelend naar buiten. Ik sta op de richel en moet naar het volgende raam zien te komen. Ik kijk voorzichtig naar beneden en voel een golf van misselijkheid. In de gierende wind en met mijn armen gestrekt en mijn lijf tegen de muur geplakt, schuif ik voorzichtig stap voor stap opzij… Dit ervoer ik tijdens het VR-event van Kaliber. De ultieme mindfuck, volgens Lars Schmittmann, van BrandDeli. Je weet namelijk dat je op de vloer staat. Je weet het gewoon! En toch krijg je hoogtevrees omdat alle zintuigen worden geprikkeld. Wat een gave speeltuin. 

    Lees verder »
    • Denise Pellinkhof (Joy in Business)
    • 30 november 2016
    • Innovatie
      • 14052
      • 5
  • Tips voor het ontwikkelen van een virtual-reality-app

    Tips voor het ontwikkelen van een virtual-reality-app

    Dit derde artikel over de VR Days Europe wijd ik aan tips als je een VR-app wilt ontwikkelen. Omdat het gros van de aanwezigen tijdens deze inspirerende dagen bestond uit VR-developers, werden er veel handige tips gegeven voor als je je eigen virtual-reality-app gaat bouwen. Do’s en vooral ook don’ts die je graag wilt weten voordat je aan een complex project begint. Ik deel ze graag met je.

    Lees verder »
    • Sanne Bakker (ensanne focus op content)
    • 18 november 2016
    • Innovatie
      • 7848
      • 0
  • Virtual reality storytelling: 3 internationale cases

    Virtual reality storytelling: 3 internationale cases

    Storytelling in marketing is een noodzaak. Maar het is een uitdaging om als marketeer, uitgever of organisatie de innovatieve tools te vinden die jouw boodschap, zelfs als die zwaar beladen is, naar het publiek te brengen. Virtual reality biedt daarbij kansen. Tijdens het VR Days Europe-event passeerden dan ook vele voorbeelden de revue - zie ook mijn vorige artikel. In deze blogpost licht een drietal internationale cases toe.

    Lees verder »
    • Sanne Bakker (ensanne focus op content)
    • 15 november 2016
    • Innovatie
      • 7675
      • 0
  • Virtual reality is serieuze business #VRDaysEurope

    Virtual reality is serieuze business #VRDaysEurope

    De omvang van de tweede editie van de VR Days gaf al aan dat er een revolutie plaatsvindt. Vorig jaar vonden de toen nog ‘Dutch’ VR Days plaats in het kleinschalige Vondel CS, voor de vierdaagse European VR Days werd opgeschaald naar de Stadsschouwburg. Een keur aan internationale VR masters werd aangetrokken om te laten merken: virtual reality is serious business!

    Lees verder »
    • Sanne Bakker (ensanne focus op content)
    • 10 november 2016
    • Innovatie
      • 9415
      • 0
  • ouder » « nieuwer

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you