Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Wetenschap

gerelateerde topics

  • psychologie
  • viral marketing
  • word of mouth
  • sociale beinvloeding
  • onderzoek

wetenschap experts


  • Aantal blogs: 35
  • Ronald Voorn
    Aantal blogs: 13
  • Danny Oosterveer
    Aantal blogs: 4

vacatures

  • Campagnemanager sales

    Campagnemanager sales

  • Event marketeer – 32 uur

    Event marketeer – 32 uur

  • Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

    Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Socialmediamarketing als teamsport

    Socialmediamarketing als teamsport

    Door de populariteit van social media strijden digitale media meer en meer met traditionele media om marketingbudgetten. Sommige marketeers staan sceptisch tegenover de kracht van social media, anderen geloven er heilig in. Besluiten over de budgetten kan lastig zijn, want consumenten zijn massaal actief op social network sites (SNS), maar ze zitten ook nog steeds vastgeplakt aan het televisiescherm. Samen met collega Hilde Voorveld onderzocht ik voor het eerst of mensen verschillend reageren op SNS-reclame en tv-reclame. Zijn deze advertentievormen elkaars tegenstanders of vormen ze een team in het overtuigen van de consument?

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 12 juni 2014
    • Advertising Social media
      • 12226
      • 3
  • Location-based advertising via smartphone: investeren of afwachten?

    Location-based advertising via smartphone: investeren of afwachten?

    Je staat voor een schap in de supermarkt en krijgt op je smartphone een advertentie met een op maat gesneden aanbieding binnen. Bekijk je die advertentie dan? En ga je op het aanbod in? Veel marketeers geloven tegenwoordig heilig dat mobile marketing de communicatiemogelijkheden in retail drastisch gaat vergroten. Maar wanneer gaat dat gebeuren? Via welke technieken? En, zijn consumenten bereid hun privacy te ruilen tegen informatie en aanbiedingen op maat?

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 30 mei 2014
    • Advertising Mobile
      • 16340
      • 0
  • Consumenten met spierballen

    Consumenten met spierballen

    Al sinds de jaren ’90 is voorspeld dat internet de machtsbalans tussen merk en consument zou veranderen. Die balans is van oudsher scheef: verkopers hadden veel gemakkelijker toegang tot informatie dan kopers, met als resultaat aankopen die vooral voor de verkopende partij gunstig waren. Internet heeft nog niet gezorgd voor een level playing field, maar het is duidelijk dat informatie minder scheef verdeeld is dan voorheen. Bedenk maar eens hoe het was om zonder de informatie die nu online beschikbaar is een auto te gaan kopen.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 15 mei 2014
    • Social media
      • 16645
      • 0
  • NodeXL: de browser voor het tijdperk van sociale netwerken #TNWEurope

    NodeXL: de browser voor het tijdperk van sociale netwerken #TNWEurope

    De wereld bestaat uit social media, we zijn er met z’n allen heen verhuisd. De uitdaging daarbij is dat het gaat om een constante en vooral verwarrende stroom van informatie. De Social Media Research Foundation is een non-profitorganisatie die wil helpen het inzicht in sociale netwerken te vergroten door een tool beschikbaar te stellen. Een tool die ook voor niet-technische mensen bruikbaar is.

    Lees verder »
    • Bram Koster (Evolve)
    • 25 april 2014
    • Social media
      • 16293
      • 1
  • Een koekje van één deeg: ouders en kinderen als marketingdoelgroep

    Een koekje van één deeg: ouders en kinderen als marketingdoelgroep

    Kindgerichte marketing ligt al langer onder vuur. Volwassenen vinden vaak dat consumenten die (nog) geen goed ontwikkelde reclamekennis en -weerbaarheid hebben, zoals kinderen, geen reclamedoelgroep mogen zijn. Als volwassenen voelen we dan ook een soort superioriteit ten opzichte van die zwakkere groepen. Wij begrijpen de meeste reclametechnieken natuurlijk wel en kunnen onszelf ertegen beschermen, zo denken we. Welke volwassene begrijpt nu niet dat het Disney- of Studio100-figuurtje op de koekjesverpakking een trucje is van handige marketeers? Helaas, juist omdat we de marketingtrucjes voor een doelgroep als kinderen zo makkelijk kunnen doorprikken, onderschatten we onze eigen vatbaarheid voor precies dezelfde technieken. Dit is aangetoond in een onderzoek van Helen Dixon en haar collega’s (2011).

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 17 april 2014
    • Brand design
      • 20749
      • 0
  • Tevreden medewerkers, tevreden klanten?

    Tevreden medewerkers, tevreden klanten?

    Winkels met tevreden medewerkers hebben vaker tevreden klanten dan winkels met ontevreden medewerkers. Klinkt logisch, toch? Recent onderzoek laat zien dat dit principe echter niet altijd opgaat. Het nastreven van klanttevredenheid door te investeren in tevreden medewerkers blijkt niet altijd de meest zinvolle strategie.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 20 maart 2014
    • Customer experience
      • 32298
      • 5
  • Pas op met de parodie als advertentiestrategie

    Pas op met de parodie als advertentiestrategie

    Een advertentiecampagne waarmee Carlsberg het cidermerk Somersby op de Britse markt introduceerde, trok vorig jaar online veel positieve aandacht. In de campagne wordt de lancering van Apple-producten tot in de kleinste details geparodieerd: van enthousiaste ciderfans die lang in de rij moeten staan voordat ze de betreffende cider eindelijk mogen kopen in de Somersby Store, tot het enthousiaste personeel dat behulpzaam alle aspecten van het product uitlegt (“Move towards the mouth, and into face”). Een recente Apple-parodie gemaakt door Microsoft daarentegen werd vooral negatief ontvangen, waarna Microsoft de advertentie snel weer offline haalde. Waarom is de ene parodie wel succesvol en de andere niet? De Amerikaanse onderzoekers Michelle en Harper Roehm achterhaalden de succesfactoren van een geslaagde advertentieparodie.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 6 maart 2014
    • Advertising
      • 16076
      • 2
  • Online merkfans zijn geen loyale kopers

    Online merkfans zijn geen loyale kopers

    Er is geen een-op-een-relatie tussen praten over een merk (engagement) en het kopen ervan (loyaliteit). Een consument die loyaal je merk aankoopt, is niet per definitie ook de consument die offline en/of online bij een merk betrokken is. Dat blijkt uit mijn onderzoek voor SWOCC over merkloyaliteit. 

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 20 februari 2014
    • Social media
      • 18267
      • 3
  • Placebo-effecten in marketing

    Placebo-effecten in marketing SWOCC
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 23 januari 2014
    • E-business Brand design E-commerce
      • 18986
      • 6

    "Wat een lage prijs! Dan zal de kwaliteit ook niet veel soeps zijn." Dat consumenten bij een lagere productprijs automatisch een inferieure kwaliteit verwachten, is de afgelopen jaren veelvuldig aangetoond. Recent onderzoek laat echter zien dat de negatieve effecten van lage prijzen verder gaan dan je zou denken.

    Lees verder »
  • Socialmediamarketing is een contactsport

    Socialmediamarketing is een contactsport

    Merken verplaatsen zich massaal naar social media. Dit is niet zo verrassend: Nederland is vergeleken met andere Europese landen koploper in het gebruik van social media. Logisch dat merken juist daar het contact zoeken met hun doelgroepen. Op social media uiten mensen zich door persoonlijke informatie te delen met anderen. Een gebruikersprofiel onthult zo’n beetje alles: standaard demografische gegevens, belangrijke levensgebeurtenissen, welke evenementen er worden bijgewoond, de relatiestatus, favoriete hobby’s, sporten, boeken en favoriete films, het arbeidsverleden en ga zo maar door. Op basis van inzichten uit onderzoek naar interpersoonlijke communicatie weten we dat als iemand zichzelf blootgeeft aan een ander, hij of zij die ander leuker gaat vinden. Hoe meer en hoe intiemer de persoonlijke informatie die wordt uitgewisseld, hoe groter dit effect. Zelfonthulling leidt dus tot warmere, zwoelere en betere relaties. Samen met Marjolijn Antheunis en Peeter Verlegh onderzocht ik voor het eerst of dit effect ook optreedt bij het contact tussen merk en mens.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 9 januari 2014
    • Social media
      • 12854
      • 2
  • Emile Lancée (VU) over social blackmail en de socialmediatrends van 2014

    Emile Lancée (VU) over social blackmail en de socialmediatrends van 2014
    • Sheila Klein Schiphorst (SHE PR & MARKETING )
    • 8 januari 2014
    • Social media
      • 14343
      • 1

    Donderdag 9 januari is Emile Lancée keynote speaker op de Dialogue Marketing Awards 2014 en de Leukste Nieuwjaarsborrel van DDMA en DeMeter. Emile bekijkt social media vanuit academisch perspectief, maar met een praktische toepassing. Zijn unieke blik op ontwikkelingen als social blackmail en andere socialmediatrends voor 2014 waren voor mij aanleiding om hem voorafgaand aan het event een aantal vragen te stellen over het verleden, heden en de toekomst van dit mooie vakgebied. 

    Lees verder »
  • Humor in organisaties: het moet wel grappig blijven

    Humor in organisaties: het moet wel grappig blijven

    Veel organisaties gebruiken humor in merkcommunicatie. In reclame is humor bijvoorbeeld een veelgebruikte strategie. In de organisatie zelf valt helaas vaak weinig te lachen. Daar wordt humor vaak juist gezien als improductief of zelfs contraproductief. Het leidt mensen slechts af van het werk, zo is de gedachte. Dat is jammer, betoogt Jean-Louis Barsoux in zijn artikel ‘Why organizations need humor’ in het European Management Journal.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 27 december 2013
    • E-business
      • 19992
      • 0
  • Logodesign en marketingcommunicatie

    Logodesign en marketingcommunicatie

    Hoewel elk bedrijf een logo heeft en we gemiddeld aan zo’n 3.600 reclame-uitingen en logo’s per dag worden blootgesteld, zijn de effecten van logodesign nog nauwelijks onderzocht. Sterker nog, tot dusverre is er slechts één studie bekend die aandacht heeft besteed aan de effecten van designkenmerken van logo’s. De designkenmerken die hierin getest worden, zijn echter weinig praktisch toepasbaar. Een designkenmerk dat wel goed toe te passen is en dat ook in een bredere advertentiecontext wordt toegepast, is complexiteit. De effecten van advertentiecomplexiteit zijn uitgebreid onderzocht. Hieruit komt over het algemeen naar voren dat complexiteit begrip en attitude ten aanzien van de advertentie positief beïnvloeden. Maar gaat dat voor logo’s ook op? 

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 12 december 2013
    • Advertising Brand design
      • 14703
      • 6
  • Waarom community members zich engagen: de resultaten

    Waarom community members zich engagen: de resultaten

    Meer dan een half jaar geleden ben ik gestart met een onderzoek naar waarom communityleden engagen binnen communities. Academici hebben waslijsten vol met engagement-antecedenten onderzocht en wetenschappelijk aangetoond. Ik heb de populairste antecedenten eruit gepikt en in één onderzoek gestopt. Marketingfacts heeft mij de mogelijkheid geboden om hun community te onderzoeken. Als dank voor jullie medewerking presenteer ik hier de resultaten in deze blogpost.

    Lees verder »
    • Vincent Gill (Storm Digital)
    • 6 december 2013
    • Social media
      • 19895
      • 4
  • Sponsorvermelding vooral effectief voor ‘vrolijke’ gamer

    Sponsorvermelding vooral effectief voor ‘vrolijke’ gamer SWOCC
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 21 november 2013
    • Advertising
      • 10103
      • 2

    Advergames worden steeds populairder. Deze online spelletjes zijn gemaakt door adverteerders om hun product, dienst of boodschap op een interactieve manier onder de aandacht te brengen. Advergames kunnen de vorm aannemen van zeer eenvoudige memory-achtige spelletjes zoals van bijvoorbeeld Mc Donald's, tot geavanceerde online multiplayer platforms als America's Army van het Amerikaanse leger. Ze zijn daarmee een interessant alternatief voor reclame, maar is altijd duidelijk dat er sprake is van advertising en zo ja, wat is daarvan het effect?

    Lees verder »
  • ouder » « nieuwer

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you