-
Online Word of Mouth in Nederland
Helaas is de lunchsessie over online word of mouth vorige week tijdens Emerce eDay niet helemaal goed uit de verf gekomen. Er was voldoende belangstelling en ook hadden we onze presentatie goed voorbereid alleen de logistiek liet ons een beetje in de steek waardoor de presentatie rommelig verliep en veel mensen niet goed hebben kunnen horen waar het nu over ging.
Gelukkig zaten er mensen voor in de zaal die een prima verslag hebben gemaakt van het onderzoek naar word of mouth in Nederland (uitgevoerd door Buzzbasics en Blogresearch). Leden van Marketingfacts kunnen overigens de presentatie hier downloaden.
In het tweede deel van de presentatie werd wieblogt.nl gedemonstreerd. Buzzbasics is in een afrondende fase van deze nieuwe tool waarmee inzicht kan worden verkregen in de Nederlandse blogosfeer. Uiteraard houden we jullie op de hoogte wanneer de eerste versie beschikbaar komt voor beta-testers.
-
Lunchsessie over Word of Mouth tijdens eDay
Word of Mouth Marketing (WOMMA) is de marketingdiscipline waarbij je mensen een reden geeft om over producten of diensten te praten, en het makkelijker maakt om die conversatie te laten plaatsvinden. Ook online vinden er steeds meer WOM activiteiten plaats. Daarom hebben Blogresearch en Buzzbasics recentelijk onderzoek gedaan naar online Word of Mouth in Nederland. Daarbij is een voorhoede van marketeers en bloggers ondervraagd over de impact van online WOM. Hoe belangrijk is deze vorm van WOM in de Nederlandse markt?
De resultaten van het onderzoek presenteren we tijdens een exclusieve lunchsessie op de Emerce eDay, 14 september aanstaande in Rotterdam. De sessie zal worden ingeleid door Stephan Fellinger, één van de initiatiefnemers van Blogresearch. Mark Rosbergen van Buzzbasics zal vervolgens de onderzoeksresultaten presenteren. Aansluitend zal Pete Blackshaw, Chief Marketing Officer Nielsen Buzzmetrics tijdens een plenaire sessie ingaan op hoe je weet wat er over je bedrijf, product of merk in de blogosphere wordt geschreven en hoe je daar mee om kunt gaan.
Voor bezoekers van deze lunchsessie hebben we een korting van 100 euro kunnen regelen (voor toegang tot eDay). Je kunt je voor de lunchsessie en eDay aanmelden via deze pagina (uitnodiging via Marketingfacts). Vanwege de zaalcapaciteit is het aantal beschikbare plaatsen voor de lunchsessie beperkt!
-
Facts & Figures Word of Mouth
Ben-Anne schreef al eerder namens BlogResearch een kort verslag over zijn bezoek aan WOMBAT2 in San Francisco. Uit presentaties van o.a. Keller Fay Group, Millward Brown en Voodoovox selecteerde hij de belangrijkste facts & figures over Word of Mouth Marketing:
-
Word of Mouth Marketing Hot
Eind juni heb ik voor blogresearch deelgenomen aan de Word of Mouth Basic Training 2 in San Francisco. Twee volle dagen met lezingen over Word of Mouth-, Viral-, Buzz-, en Blogmarketing (met bekende namen als Jackie Huba en Emanuel Rosen). Zoals altijd zijn ze in de VS verder op marketinggebied dan in Europa. En ook nu zijn ze er sneller bij om aanpassingen te maken op de tot nu toe regerende marketingaanpak (en illusie) van top-down command & control.
-
92% van alle Word of Mouth is offline
Uit een recent onderzoek van de Keller Fay Group blijkt dat het gros van de word-of-mouth (WOM) nog steeds offline plaatsvindt. 71% vindt face-to-face plaats, en 21% via de telefoon. Opvallend genoeg nemen online media maar 6% van alle WOM in (hieronder verstaan de onderzoekers o.a. e-mail, IM en weblogs).
-
International Word-of-Mouth Marketing Conference
Word of Mouth Marketing, interactional marketing, viral marketing, buzzmarketing, zijn het eigenlijk allemaal verschillende woorden voor hetzelfde fenomeen, of is het meer een kwestie van kleine verschillen en overlap? Elsbeth Eilander en Henk de Hooge zijn deze week in Barcelona waar de tweede International Word-of-Mouth Marketing Conference wordt georganiseerd. Elsbeth doet daarvan verslag op Molblog. De eerste verslagen zijn hier en hier te vinden.
-
Perceptions, Practices & Ethics in Word-of-Mouth Marketing
Word-of-mouth (WOM) bureau Boldmouth heeft de resultaten van een WOM-onderzoek gepubliceerd.
Vanmiddag maar eens in het zonnetje het volledige rapport van maar liefst 55 pagina’s genaamd Perceptions, Practices and Ethics in Word-of-Mouth Marketing (pdf) doornemen, maar hierbij alvast enkele highlights.
- 34,7% van de respondenten stelt van plan te zijn WOM Marketing in te zetten.
- 39,4% van alle respondenten geeft echter aan moeite te hebben met evalueren van WOM en juist dat hen tegenhoud WOM in te zetten.
- 51.2% van de organisaties geeft aan niet in staat te zijn de performance te bepalen.
- Rond de 64% van alle respondents geeft aan dat WOM erg belangrijk tot zeer belangrijk is in hun overall marketingplannen.
- 65% van de respondenten geeft aan op dit moment geen WOM plan te hebben
- Excellente customer service (82,3%) en tevreden klanten (53,3%) zijn de belangrijkste triggers voor WOM volgens de respondenten
De onderzoekers eindigen hun rapport met een aantal aanbevelingen rondom WOM, zoals:
-
White paper Word of Mouth Marketing
Keith Bates heeft een white paper geschreven over Word of Mouth Marketing. In de pdf van 35 pagina’s worden diverse case studies behandeld, de werking en mogelijkheden uitgelegd en adviezen van experts als Seth Godin en Regis McKenna samengevat. Een aardig basiswerk voor de fans van viral marketing.
-
WOMMA - net of je erbij was
Alle presentaties van de Word of Mouth Marketing Summit van twee weken terug in Chicago zijn te vinden op de Womma site - en als je betaalt kun je zelfs de voordrachten afluisteren. Net of je erbij was.